risvasbygge? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

risvasbygge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• risvasbygge?

hej! kan någon petribroder hjälpa mej med hur man bygger en risvase nu när isen gått upp. om isen låg vore det ingen sak, men hur gör man lättast från båt?

niklas

Jag brukar knyta ihop "knippen" av ris med en sten i, Lyfter i allt i båten, kör ut till vasen och dumpar det! Man kan ju inte göra jättestora knippen blir lite klumpigt då! Sen bör man ju tänka på att sänka dem med tillräckligt stora stenar annars hamnar de på land en blåsig dag!

Lycka till!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Det är inte helt enkelt att få riset att stanna kvar på plats.
      Det låter sig dock göras om man skapar ett ramverk och förankrar ordentligt.
      En flotte att transportera riset på är till stor hjälp.

Hur djupt ska den ligga? Hur stor hade du tänkt dig?
      Den gamle och navet
      (han som e ute å cyklar)

Kommentera

tack för svaren! bra ide att ta lite åt gången i båten.
        hmm....ja det måste väll vare ett par kubik ris för att göra någon verkan, och ligga på en 4-5 meter.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nenne Visa inlägg
          tack för svaren! bra ide att ta lite åt gången i båten.
          hmm....ja det måste väll vare ett par kubik ris för att göra någon verkan, och ligga på en 4-5 meter.
          Ett par kubik räcker knappast minst det tredubbla.

Vasen behöver inte ligga riktigt så djupt som 4-5 meter, Men den blir säkert en abborrmagnet på det djupet. Väljer du ändå ett sådant djup är det svårt at bygga någon ställning som du kan fylla med ris.

Får jag föreslå något udda, så försök få tag i beg fårstängsel eller gunnerbo nät som kastas på återvinningen.
          Rulla in riset i det och naja väl så håller det sig på plats. Dessutom så fungerar nätet som en del av vasen. Du behöver nog ändå en o annan sten för att få riset att ligga kvar.

Lycka till

Uttern_
          Den gamle och navet
          (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Bör man inte undvika att slänga sådan i sjön? dvs nät..

Jag brukar använda märling, eller snöre som bryts ner, iofs så rostar väl nätet med tiden..
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

såga till en tillräckligt lång stång av något träd. Dunka ner den i botten där du vill ha den så den sticker upp ca 50cm. Gör i ordning små högar med ris och knyt i tex en sten. Släpp sedan ner riset över stången så ligger det kvar.
              Vill du göra den större så slår du ner fler stångar bara..

Kommentera

Har testat stång principen, men har inte så positiva erfarenheter. De stänger jag använde vaggades loss av vågorna, hur hårt jag än bankade ner dem. Så det gäller att ha rejält fäste i botten om det ska fungera. Kanske skull jag lyckats bättre med mer sten i risknippena. Det var just att riset rörde sig i vågorna som gjorde att de lossnade tror jag.

Vad gäller att använda ett begagnat staketnät och om det kan användas i en sjö. Det ska alltså inte vara plastnät. Nät av metall återgår till oxiderad form, rost, som ju förekommer i liknande form, myrmalm, i sjöarna. I de fall vi pratar om galvade nät kan zinken kanske ha en viss inverkan på miljön, men även zink förekommer ju i "vilt" tillstånd i vår natur.
                Näten i sig är ingen risk för fisken. Fiskar har alltför känsliga sinnen för att simma fast i stela metallnät. Men det är min egen uppfattning och inget jag kan belägga vetenskapligt.
                Den gamle och navet
                (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Läste någonstans att man förr från isen slog ned fyra pålar i var sitt hörn i ett fyrkantigt hål. Sedan lade man i första lagret ris. Detta sänktes med stenar som var fastnajade i var sin ända av järntråden och som lades tvärsöver hela rispacken för att kunna dra ned den i djupet. Det krävdes flera sådana sänken till varje varv. Sedan gjordes varv på varv och tydligen så låg denna vase kvar länge eller åtminstone tills rostangrepp eller stormar gjort sitt. Det går säkert att göra en sommarvariant av denna.
                  För ett antal år sedan kom jag paddlandes över en sådan risvase som låg på 3 meters djup och som gick nästan ända upp till ytan. Kristallklart vatten medförde bra sikt ned. Jag kan bara säga att det fanns duktigt med fisk kring den vasen.

MVH Jari Aalto Jaraal
                  Senast ändrad av Jaraal; 2008-04-02, 14:15.

Kommentera

okej, ja det var mycket nytt som jag inte tänkt på. kan ju kolla på tippen om det går och komma över lite stålnät. men hur djupt bör vasen ligga då? hur kan man märka ut en vase på lämpligt sätt? vill ju själv veta vart den ligger men inte att alla ska ha koll på vart den ligger?
                    och sen en lite konstig fråga ? om jag andvänder mej av smågran( säkert inte det bästa men det jag kan få tag på) hur många kan det gå åt för att vasen ska bli stor nog?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art