MINN KOTA Endura 36 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MINN KOTA Endura 36

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• MINN KOTA Endura 36

Har suttigt med farsan nu lite fram och tillbaka och kommit fram till att det blir nog en minn kota 36. Har kollat på begagnade 4hks motorer också men de är inte så billiga, och som jag nämde i min andra tråd så nämde jag att jag kommer använda den i sjön som jag planerar att lägga båten för bensinmotor inte är tillåten. Men så till frågan klarar minn kota av saltvatten om man rengör den ordentligt? Hittade en annan tråd där man kunde använda något fett och smörja in den i, det kommer kanske bli att vi kommer använda den i havet 5-10gg per år MAX grovt räknat men annars bara i insjö. Samt räcker en 36 för lite kustfiske eller behövs det ännu större? Båten är 4.20 och väger ca 100kg, så lägg till 200kg på mig farsan och utrustning. Man får ha bilbatteri till? Hur länge torde det räcka för transport i havet en lugn dag?

Gettzmnoll

* Inga bilbatterier till elmotorn.
    * Använd den inte i saltvatten om den inte är avsedd för det.
    * Angående drifttid så är allt relativt (fast din fråga var kanske avsedd för "bilbatteri", vilket du ej skall använda i sig).
    The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
    Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
    Klickbara länkar följer nedan
    Nattplockad mask
    Gädda äter Sissy
    Abborre vs mask
    Abborre vs mört
    Måånga gäddor samlade vid betet
    Gädda äter gädda
    Spännande fiskemetod efter gädda
    FS SPARADE TRÅD
    Laxhugg!

Kommentera

Vilket batteri ska man använda då?
      Och vad är skilnaden?

Kommentera

Ok kanske bättre och satsa på en 4hk ändå då, men om inte vad för batteri ska jag ha, samt kan man över huvud taget använda elmotor i havet? Annars någon som har en billig 4-6 hk o sälja?

Kommentera

Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inlägg
          Har suttigt med farsan nu lite fram och tillbaka och kommit fram till att det blir nog en minn kota 36. Har kollat på begagnade 4hks motorer också men de är inte så billiga, och som jag nämde i min andra tråd så nämde jag att jag kommer använda den i sjön som jag planerar att lägga båten för bensinmotor inte är tillåten. Men så till frågan klarar minn kota av saltvatten om man rengör den ordentligt? Hittade en annan tråd där man kunde använda något fett och smörja in den i, det kommer kanske bli att vi kommer använda den i havet 5-10gg per år MAX grovt räknat men annars bara i insjö. Samt räcker en 36 för lite kustfiske eller behövs det ännu större? Båten är 4.20 och väger ca 100kg, så lägg till 200kg på mig farsan och utrustning. Man får ha bilbatteri till? Hur länge torde det räcka för transport i havet en lugn dag?
          Minn Kota klarar saltvatten fint men en avsköljning med sötvatten vid hemkomst är ändå bra så håller den sig fräsch längre, men funktionsmässigt är det inga problem.

Batteriet ska vara av förbrukartyp eller iaf ett kombi med tonvikt på förbrukning, bilbatterier är i huvudsak startbatterier och är därmed helt fel för en elsnurra.

Bra standard batterier är Tudor Nautica 80Ah vill Du ha mera drifttid och är beredd att betala lite mera så köp ett Truckbatteri såna som säljs på firmor som säljer städmaskiner eller golf/elbilar dem är gjorda just för att leverera en jämn mängd ström under lång tid och tål både fler djupurladdningar och uppladdningar än standard batterier.

Har kört med en MinnKota 30 på en Buster RS som med motor vägde +300kg och sen folk med utrrustning på det och det gick fint så en 36.a lär funka utmärkt på Din båt, dock bör Du testa ut drifttiderna innan Du ger Dig ut på några längre körningar i skärgården och glöm inte årorna om batteriet kroknar, ha även ett extra batteri eller paralellkoppla dem så får Du extra drifttid.

Kommentera

Har en 36a på en båt som väger ca 220kg och kör med 75ah batterier. På högsta läger kan man köra ca 1.45 timme. Jag har med mig 2 batterier ut

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Minn Kota klarar saltvatten fint men en avsköljning med sötvatten vid hemkomst är ändå bra så håller den sig fräsch längre, men funktionsmässigt är det inga problem.
              Varför är dom då updelade i Salt och Sötvattensserier? Kanske olika salthalter?

Läste ngnstans att garantin också försvinner vid bruk av sötv.motor i saltv.?
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                Varför är dom då updelade i Salt och Sötvattensserier? Kanske olika salthalter?

Läste ngnstans att garantin också försvinner vid bruk av sötv.motor i saltv.?
                Jo det skiljer på salthalten och det vi har på Östkusten (Östersjön) är bara bräckt och har ingen som helst inverkan på dem, tvivlar på att ens den högre salthalten på Västkusten gör något utan det är när det blir som typ Medelhavet och liknande som salthalten blir ett problem.

Men kan man välja vid köpet så är det ju bara att ta den för ssaltvatten så är man garderad men jag tvivlar på att det har någon inverkan med tanke på dem minimala salthalter vi har i våra vatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Jo det skiljer på salthalten och det vi har på Östkusten (Östersjön) är bara bräckt och har ingen som helst inverkan på dem, tvivlar på att ens den högre salthalten på Västkusten gör något utan det är när det blir som typ Medelhavet och liknande som salthalten blir ett problem.

Men kan man välja vid köpet så är det ju bara att ta den för ssaltvatten så är man garderad men jag tvivlar på att det har någon inverkan med tanke på dem minimala salthalter vi har i våra vatten.
                  Skönt att höra, finns ju risk att dom får slava utmed kusterna
                  sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  14 992 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art