Har suttigt med farsan nu lite fram och tillbaka och kommit fram till att det blir nog en minn kota 36. Har kollat på begagnade 4hks motorer också men de är inte så billiga, och som jag nämde i min andra tråd så nämde jag att jag kommer använda den i sjön som jag planerar att lägga båten för bensinmotor inte är tillåten. Men så till frågan klarar minn kota av saltvatten om man rengör den ordentligt? Hittade en annan tråd där man kunde använda något fett och smörja in den i, det kommer kanske bli att vi kommer använda den i havet 5-10gg per år MAX grovt räknat men annars bara i insjö. Samt räcker en 36 för lite kustfiske eller behövs det ännu större? Båten är 4.20 och väger ca 100kg, så lägg till 200kg på mig farsan och utrustning. Man får ha bilbatteri till? Hur länge torde det räcka för transport i havet en lugn dag?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
MINN KOTA Endura 36
Collapse
X
-
Gettzmnoll
* Inga bilbatterier till elmotorn.
* Använd den inte i saltvatten om den inte är avsedd för det.
* Angående drifttid så är allt relativt (fast din fråga var kanske avsedd för "bilbatteri", vilket du ej skall använda i sig).The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
Klickbara länkar följer nedan
Nattplockad mask
Gädda äter Sissy
Abborre vs mask
Abborre vs mört
Måånga gäddor samlade vid betet
Gädda äter gädda
Spännande fiskemetod efter gädda
FS SPARADE TRÅD
Laxhugg!
-
Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inläggHar suttigt med farsan nu lite fram och tillbaka och kommit fram till att det blir nog en minn kota 36. Har kollat på begagnade 4hks motorer också men de är inte så billiga, och som jag nämde i min andra tråd så nämde jag att jag kommer använda den i sjön som jag planerar att lägga båten för bensinmotor inte är tillåten. Men så till frågan klarar minn kota av saltvatten om man rengör den ordentligt? Hittade en annan tråd där man kunde använda något fett och smörja in den i, det kommer kanske bli att vi kommer använda den i havet 5-10gg per år MAX grovt räknat men annars bara i insjö. Samt räcker en 36 för lite kustfiske eller behövs det ännu större? Båten är 4.20 och väger ca 100kg, så lägg till 200kg på mig farsan och utrustning. Man får ha bilbatteri till? Hur länge torde det räcka för transport i havet en lugn dag?
Batteriet ska vara av förbrukartyp eller iaf ett kombi med tonvikt på förbrukning, bilbatterier är i huvudsak startbatterier och är därmed helt fel för en elsnurra.
Bra standard batterier är Tudor Nautica 80Ah vill Du ha mera drifttid och är beredd att betala lite mera så köp ett Truckbatteri såna som säljs på firmor som säljer städmaskiner eller golf/elbilar dem är gjorda just för att leverera en jämn mängd ström under lång tid och tål både fler djupurladdningar och uppladdningar än standard batterier.
Har kört med en MinnKota 30 på en Buster RS som med motor vägde +300kg och sen folk med utrrustning på det och det gick fint så en 36.a lär funka utmärkt på Din båt, dock bör Du testa ut drifttiderna innan Du ger Dig ut på några längre körningar i skärgården och glöm inte årorna om batteriet kroknar, ha även ett extra batteri eller paralellkoppla dem så får Du extra drifttid.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggMinn Kota klarar saltvatten fint men en avsköljning med sötvatten vid hemkomst är ändå bra så håller den sig fräsch längre, men funktionsmässigt är det inga problem.
Läste ngnstans att garantin också försvinner vid bruk av sötv.motor i saltv.?sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggVarför är dom då updelade i Salt och Sötvattensserier? Kanske olika salthalter?
Läste ngnstans att garantin också försvinner vid bruk av sötv.motor i saltv.?
Men kan man välja vid köpet så är det ju bara att ta den för ssaltvatten så är man garderad men jag tvivlar på att det har någon inverkan med tanke på dem minimala salthalter vi har i våra vatten.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggJo det skiljer på salthalten och det vi har på Östkusten (Östersjön) är bara bräckt och har ingen som helst inverkan på dem, tvivlar på att ens den högre salthalten på Västkusten gör något utan det är när det blir som typ Medelhavet och liknande som salthalten blir ett problem.
Men kan man välja vid köpet så är det ju bara att ta den för ssaltvatten så är man garderad men jag tvivlar på att det har någon inverkan med tanke på dem minimala salthalter vi har i våra vatten.sigpic
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
14 992 visningar
1 gilla
|