Diverse frågor om laxfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Diverse frågor om laxfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Natt = svart fluga.

Om vi snackar nipstad har jag själv fått bäst på vita flugor , men det är på flugsträckan och den verkar ge bäst på dagtid... även om en del hellre fiskar natt där med.
    Spinnsträckan på nipstad påstås ju funka bäst om natten.

Kommentera

Hej !

Fiskar en del på Nipsatdsfisket själv! Det du behöver är ett långt kraftigt spö som ska klara av att fiska vikter mellan 50-130 gram! Kolla på Strike Sakura 12 fot, 30-150 gram! Dessutom inte speciellt dyrt! Ska själv utöka med ett sånt! När det gäller rullen bör du ha 0.45-0.60 beronde på hur mycket vatten det går! Vid mindre vattenflöde drar strömmen mycket bättre i en "grov" lina ! Har tom körtme 0.70 bara för att få bra drag i "grejerna"!Använder normalt 0.50 på rullen ochdetsama ill tafs! Tafsen börva ca en spölängd eller lite längre.När det gäller flugor används det nästan bara krokflugor i Sollefteå, dessa binds med fördel på karpkrok typ Owner C-5 den ä kanon! Kör nästan bara med den nuförtiden. Färger; vitt och svart, vitt och rött,gult och svart, även helsvarta och helvita,

Tider ; bäst mellan 2100-0100 sen brukar det bli en ny huggperiod på morgon vid 0400-0700.

Tänk på att variera sänkestyngden när detintehänder något typ gå från 130 gr till 100gr så du fårmr fart flugan, glöm inte att alltid kolla krokspetsen, mkt viktigt att den är riktigt vass !

Framför allt nöt på!!

skitfiske

Lycka till !

Kommentera

Tackar för svaren, era svar kompletterar verkligen varandra.

Ja det där Sakura spöt verkar bra faktiskt och ett av de få som verkar lämpligt för så tunga sänkesvikter.

Får se hur det blir med Stjördalsälven, tycker det verkar som folk är riktigt missnöjda med fisket i älvarna i Norge sista året. Planen var ju att bo hos en vän och fiska någon dag i Stjördalsälven och någon dag med min vän i havet, i och strax utanför Trondheimsfjorden. Tänkte ta med min tjej också hon gillar fiske men är ju inte alls lika fanatisk och envis som mig. Så viktigast är att hon får roligt och får fisk. Hon vill ha lite utmaning och naturupplevelse, men vill inte nöta i tre dagar utan hugg. Är chansen liten att få lax i Stjördalsälven? Eftersom de har 35 cm som minimimått, är det generellt smålax i älven? Kan hon klara sig med ett 9 fots haspelspö och 150 m 0,35 i Stjördalsälven? Med artrikedomen i havet kanske det är mycket bättre chans för roligt fiske för henne där? Tror ni att vi skall lägga all tid där istället?

Kommentera

Nog kan man få nöta bra mycket mer än tre dagar för att få en lax i de flesta älvar.. Man får vara beredd att nolla hela veckor i sträck ibland.

Grilsen(smålaxen) i Tröndelag har varit oroväckande liten i några år nu, har själv fått så smått som 9 hektos i Verdalselva. Men att de är under 35cm är det ingen fara med, måttet är väl för att skona uppväxande ungar samt utvandrande smolt med marginal.
          Stjördal är väl ingen utpräglad smålaxälv annars utan det är väl lite blandat med storlekar.
          Generellt har det varit dåliga år i mitt-norge ett tag nu och det är oroväckande, om det är laxodling, massivt foderfiske eller andra problem ute i Atlanten är väl inte klarlagt, problemet gäller ett mkt större område än mittnorge iallafall.
          Vill ni ha fisk vilken som så är det nog bättre att dänga lite i havet, nån fisk får man nog alltid med den stratergin, finns ju en jävla massa roliga fiskar på norska kusten!

Nog klarar man sig med 150m 0.35 på haspelspö i Stjördal annars. En vacker och lätttillgänglig älv är det även om den haft ett par tröga säsonger.

Kommentera

Tack igen för era svar.

Nu har jag kollat vidare i både fisketidningar och butiker och blivit ännu mer sugen på laxfisket. Har även nyss skaffat mig en helt ny uppsättning som jag tror kommer funka bra för mina första trevande försök på laxfisket. Det blev ett 12 fots spö D.A.M för 40-120 gr och en 7500 C3 som jag fyllde upp med 0,45.

Kommentera

Ja då är du nog rustad för Sollefteå iallafall, det lär nog bli trångt där på spinnsträckorna i sommar eftersom det konkurrerande betonglaxfisket i Bergeforsen kommer att vara avstängt i sommar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 380 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art