Diverse frågor om laxfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Diverse frågor om laxfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Diverse frågor om laxfiske

Hej tänkte prova på lite spinnfluga efter lax i älv i sommar, men är student så har begränsad budget. Jag har sökt runt men vill ha fler och utförligare svar.

1. Vilket spinnspö kan ni rekommendera som har bra ryggrad för att dunka tunga sänken och drilla storlax med, men ändå är billigt?

2. Vad tror ni om att till en början använda min ambassadeur (som tyvärr är av aningen för liten storlek) och fylla den med flätlina och sedan ha grov nylon till flugan och till sänket?

3. Om flätlina inte är aktuellt alls vad tror ni om att ha 0.30 nylon som "backing" och sen ha kanske 20 m 0,50 nylon längst ut?

4. Kommer främst fiska kväll och natt, vilka klockslag har gett bäst för er?

5. Vilka flugor och vilka storlekar har ni lyckats bäst med (jag kommer enbart pga regler fiska med enkelkrok)?

6. Har ni några allmänna tips om vad jag skall tänka på vid spinnfluga efter lax i t ex de älvar jag kommer prova, Nipstadsfisket Ångermanälven, Stjördalsälven Norge och kanske någon annan älv runt Trondheim?

7. Avslutningsvis en udda fråga, flera av de största laxarna som fångats i Stjördalälven just där jag kommer prova i sommar, har tagits på mask. Har ni provat detta?

i Stjördal får du inte fiska spinnfluga tror jag, iallafall inte på föreningsvattnena. Begränsningar i maskfisket är nog att vänta. Maskfiske är på många ställen i norge det traditionella fiskesättet för infödingar, så kul verkar det ju inte.
    Nipstadfisket är väl bara att dänga på!

Kommentera

Lax fiskar man med flugspö.
      Senast ändrad av Guideline; 2008-03-25, 10:37.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
        Lax fiskar man med flugspö
        Du svarade inte på en enda fråga av sju stycken och dessutom en väldigt trångsynt kommentar som inte gav något mer än att det möjligen ökar fördomarna om att flugfiskare har en högfärdig nedlåtande attityd mot andra.

Jag är både ny på forumet och helt nybörjare på det här med laxfiske, jag vet inte om jag kommer gilla varken spinnfluga eller vilja gå vidare till flugfiske, utan provar och får se.

Du kunde ju lämpligen varit lite trevlig istället och hjälpsam mot en nybörjare som ber om råd. Vilka flugor brukar vara bra och vilka storlekar? Vad tror ni om flugor med svarta inslag och kanske även lite silver, röd, orange och i storlekar 6, 8 och 10?

Kommentera

Ursprungligen postat av Bonanza Visa inlägg
          Du svarade inte på en enda fråga av sju stycken och dessutom en väldigt trångsynt kommentar som inte gav något mer än att det möjligen ökar fördomarna om att flugfiskare har en högfärdig nedlåtande attityd mot andra.

Jag är både ny på forumet och helt nybörjare på det här med laxfiske, jag vet inte om jag kommer gilla varken spinnfluga eller vilja gå vidare till flugfiske, utan provar och får se.

Du kunde ju lämpligen varit lite trevlig istället och hjälpsam mot en nybörjare som ber om råd. Vilka flugor brukar vara bra och vilka storlekar? Vad tror ni om flugor med svarta inslag och kanske även lite silver, röd, orange och i storlekar 6, 8 och 10?
          Jag ändrtade lite i mitt förra inlägg, det inte så hårt.
          Svart funkar alltid, speciellt på natten. Sen vilken fluga som är bäst så kommer du att få lika många olika svar som du frågar människor. Men Orange och Grönt vid färgat vatten, silver vid klart vatten. Om jag ska svara. Har aldrig testat mask. inte heller spinn men du bör ju kunna orka dra av lina när du fastnar i botten. Sen vet jag inte hur en flätlina påverkas av att dras mot steniga bottnar i en älv, tror den nöts sönder.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

nipstadsfisket har mkt information ute på http://www.solleftea-fiskevardsomrade.y.se/ finns även en del om flugval och sådant under fisketips. Har bara fiskat på flugspösträckan i sollefteå så hur spinnsträckan är och hur den skall fiskas vet jag inte, men de kör då med för jävla stora sänken iallafall.
            Både gällande flug och spinn så är det nog så att nipstad är sveriges största chans att ta lax. Det tas förhållandevis mycket fisk då förhållandena stämmer i föärhållande till hur få kort som säljs.

stjördal hittar du info på http://sjff.no/ bland annat

närliggande verdalselva : verdalselva.no

Ofta är det inte tillåtet att fiska annat än drag och mask på spinnspö fluga i kombination med sänke är vanligen förbjudet i norge.

Kommentera

Tackar för svaren.

Kollade upp lite mer nu och såg att de kräver minst 0,45 nylon på nipstad så då funkar min rulle nog inte eftersom den bara rymmer ca 110 m 0,45. Har även en stor multirulle med linräknare som rymmer 270 m 0,45 vilket vore perfekt för en stark megalax men den kan väl knappast vara bra att kasta med?

Någon av er som har provat att kasta mycket med amb 7000? Det är väl den som ligger närmast till hands storleksmässigt, jag har trollat med en sån och den kändes nästan lika grov och klumpig som min trolling/havsrulle.

Kommentera

kanske en shakespear ugly stick inte så dyra men håller i många årde funkar sekert bra med de du föreslog ,fluga föreslår jag en black doctor har funkat bra för mej hoppas de här kan hjälpa dej på traven

Kommentera

Ursprungligen postat av Bonanza Visa inlägg
                  Någon av er som har provat att kasta mycket med amb 7000? Det är väl den som ligger närmast till hands storleksmässigt, jag har trollat med en sån och den kändes nästan lika grov och klumpig som min trolling/havsrulle.
                  Exakt, det är den rullen du skall kjöpa för det här fisket, inget annat duger. Dock det händer att lax tömmer även en 7000-spole på all lina och du kan inte göra ett skit. Men till spinnfluga, ypperlig från 20-25 gr kastvikter och uppöver.

Kjöp en begagnad 7000-C3 som du bör få för ca 5-600 kr. Lägger du på flätlina på den så måste du först lägga på en "underlina" av ca 10-20 m monofil för att inte hela spolpaketet skall vrida sig på spolen. Speciellt blir det ett problem när det är kallt ute.

Spinnfluga är totalförbjudet i Norge likaså blylinor (till flugfiske) så den tekniken kan du bara lämna hemma, alternativet är dupp med fluga och det ger resultat för någon och inte nått för andra.

Skall du över till Norge så rekommenderar jag dig en stor haspel i stället som låter dig kasta lite lättare beten typ 7-12 gr skeddrag, kanske också några lättare kast-wobblers med koppar, silver eller guldfärgade sidor.

Sen vet jag inte hur reglerna tolkas om du t.ex. tar bort kroken på skeddrag och sätter på en tafs på ca 0,5-1 m bak draget och i änden knyter på en laxfluga (enkel, dubbel eller tubfluga) Vet faktiskt inte om det klassas som traditionellt "spinnfluga" eller drag-fiske, hmmmmm? Men jäkligt effektivt.

Maskfiske på lax är väll den tekniken som skördar flest offer i laxälvarna i Norge. Det är på väg att bli ett stopp för det fisket (men inte än i varje fall). Kan du tekniken så är det nog den du i första hand skall sattsa på men du bör veta hur man gjör först, för det fisket är inte enkelt även om det ser sån ut.

När det gäller fisketider, nattfiske o.s.v. så kan man inte på förväg tala om när det är bra eller dålig , så där kommer din ovetenskap fram, hehehe.

Fiskar du i Norge där älvarna rinner naturligt (fast Stjørdal gör det numera inte efter dammbyggnaden) så styrs fisket efter väder, flommar, måne etc. men det som är en jäkligt bra början är att ta reda på när det är ebb och flod för det styr uppgången av lax om det inte är flom-älv efter regn. Se till att fiska alla gånger det vänder från ebb till flod eller från flod till ebb. Och om det är lite vatten i älven, fiska speciellt på toppen av flod + några till 3 tim efter (om du är långt upp från osen/mynningen.
                  mvh
                  Senast ändrad av Flodström; 2008-03-25, 21:43.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Tack för svaren.

Ja det lutar nog åt en amb 7000. Och det får bli nylonlina eftersom många ställen inte verkar godkänna flätlinor.

På tal om det här med flugor, klockslag m.m., jag vet mycket väl att det mesta fisket inte har några entydiga svar, ingen regel utan undantag. Man får mer se på tendenser. Så vilka spinnspön har ni provat och tyckte var bra? Vilka flugor fiskar ni mest med och har fått mest lax på i älvar under just nattfiske?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 122 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen