Kustbevakningens insatser - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustbevakningens insatser

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
    http://www.gt.se/nyheter/1.1153981/d...svenskt-vatten

bra att kustbevakningen tar fast tjuvfiskare men det hela känns ju rätt så meningslöst när de får betala sina EVENTUELLA böter med fisken som de tjuvfiskade upp! på det viset kan det ju fortfarande vara lönsamt att tjuvfiskar trots att man åker dit!

jag undrar hur många nät de har hunnit att vittja innan detta inträffade...
    Det är så sorgligt tycker jag.

Beslagta båten och sälj den och lägg pengarna på fiskevård.

Yrkesfiskare har full koll på vad de håller på med, så låt dem straffas om de gör fel om de inte kan påvisa att det var omedvetet fel.

Fast det verkar som att det är lättare att sno metspön ifrån småbarn som fiskar med ett spö för mycket.
    Ola

Kommentera

var ute igår och fiskade då min helltail fastnade i en långrev som i mina ögon helt klart var avsedd för ål, var ej utmärkt, låg innanför tremeterskurvan samt i inloppet till en vik.
      ringde då kustbevakningen och pratade med en dam i växeln som jag gav gps positionen och förklarade vad som hade hänt. hon sa att hon skulle skicka en båt och undrade ifall jag kunde märka ut den vilket jag givetvis gjorde. 30 min senare ringer en kille ifrån kbv och berättar att de är på väg samt tog lite mer detaljerade uppgifter samt att han tyckte att det var jätte bra att jag hade ringt. ca 30 min senare kunde jag ifrån min båtplats se hur kbv anlände och plockade upp skiten.

kul att se att det verkligen funkar ibland.

Kommentera

Vi blev kontrollerade av kustbevakningen när vi kom i hamn häromdagen. De ville kika på att vi hade rätt intyg och behörigheter för att bedriva charter/guidade turer. Jag har ifrån säkra källor hört att dessa kontroller kommer att genomföras allt mer frekvent. Kan vara värt att tänka på då det kostar dyra pengar att bli ertappad utan rätt behörighet eller för mycket/otillåtna redskap, otillåten fisk med sig i hamn etc.

Det är mycket möjligt att det går att kritisera kbv för massor med saker, men bara att de gör dessa kontroller tycker jag är föredömligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
          Tyvärr så är inte ål förbjudet att fiska.

Makalöst att man tillåter fisket trots att ålen har minskat radikalt senaste 20 åren.
          På Gotland har ingen fiskare tillstånd att fiska ål....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 128 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art