Trött på alla löjor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trött på alla löjor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trött på alla löjor

Hallå

Någon som har tips på vart man skall söka efter mört nu, om man vill meta ?
    Har ett ställe nere i hamnen där de finns massor med löjor vid ytan, men inga mörtar..

Har mäskat och metat på lite djupare vatten på bland annat båtbryggor mm, men utan något resultat.
    Senast ändrad av Irie; 2008-03-16, 05:51.

Woho! Hittade ett ställe smockfullt med fina mörtar nyss! Sucker!
    Jag har bäst framgång i och i anslutning till små rinnande vatten, testa det
    Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Det är lite märkligt faktiskt och mottsägelsefullt med vart man hittar mört när det är kallt. Som theoneandonly säger simmar det upp vitfisk (framför allt mört och björkna) i rinnande biflöden till sjöar etc när det är kallt.

I åar etc som Laganån, som jag växte upp vid, höll de sig i krafverksadammarnas djupare bakvatten och vikar.

Man har ju svårt att förstå varför de vill stå i strömmande vatten. De borde förlora massor av energi på det. Likväl finns det massor av exempel på att de gör det.

Att meta effektivt i strömmande vatten är lite speciellt om man inte är van. Det effektivaste är att kunna hålla emot tacklet. Antingen helt platta flöten eller bulliga strömvattensflöten är bäst. Använd samlad bulk med bly ca 20-30 cm från kroken och ha ett eller två no 6-7 som droppers under mot kroken till. Ha inte för stor krok (strl 16-14 är ok) eller för tjock lina (0,14-0,18 är lagom). Mäska gärna och blanda i lite vanlig sållad sandlådegrus för att tynga ner mäsket lite.
      Mete framför allt!
      www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
        Det är lite märkligt faktiskt och mottsägelsefullt med vart man hittar mört när det är kallt. Som theoneandonly säger simmar det upp vitfisk (framför allt mört och björkna) i rinnande biflöden till sjöar etc när det är kallt.

I åar etc som Laganån, som jag växte upp vid, höll de sig i krafverksadammarnas djupare bakvatten och vikar.

Man har ju svårt att förstå varför de vill stå i strömmande vatten. De borde förlora massor av energi på det. Likväl finns det massor av exempel på att de gör det.
        Vild spekulation: Kan ju vara så att vattnet är syrerikare och innehåller mer föda som transporteras med strömmen vilket får dem att söka sig uppåt strömmen. Har också observerat fenomenet, även om jag bara sett mindre exemplar i stora stim i bäckar och åar. Klart är iaf att då en sjö har syrebrist så kan man se mängder med fisk som söker sig till strömmen och de öppna vakar som finns där.

Men vanligtvis kanske de bara söker sig upp i strömmen för att leka... som laxen.
        /vild spekulation.
        www.hellfish.se

Kommentera

Tack för svaren.

jag ska prova i åmynningen, men tänkte också prova ett område som är isolerat från sjön, dvs att fisken inte har möjligthet att simma ut till sjön.

Men vart skulle heta ställen vara att meta mört i en å, vid den här årstiden ? Deras platser måste vara begränsade ??

Kommentera

Ursprungligen postat av Captain_Lovestar Visa inlägg
            Vild spekulation: Kan ju vara så att vattnet är syrerikare och innehåller mer föda som transporteras med strömmen vilket får dem att söka sig uppåt strömmen. Har också observerat fenomenet, även om jag bara sett mindre exemplar i stora stim i bäckar och åar. Klart är iaf att då en sjö har syrebrist så kan man se mängder med fisk som söker sig till strömmen och de öppna vakar som finns där.

Men vanligtvis kanske de bara söker sig upp i strömmen för att leka... som laxen.
            /vild spekulation.
            Det är en bra teori. I Mitt i Naturen på STV tog faktiskt upp fenoment för något år sedan. Där studerade några forskare fenomenet och de hade kommit fram till att de det är ett sätt för vidfisken att undvika rovfisk. Jag har svårt att köpa logiken... varför stannar de inte är hela året då :=)

De verkar inte vandra upp för att leka. Mörten brukar vandra ner i sjöar just för att leka. Leker helst i stilla vatten (eller i bakvatten etc) som jag förstått det. Men man är ju lekman.
            Mete framför allt!
            www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Irie Visa inlägg
              Tack för svaren.

jag ska prova i åmynningen, men tänkte också prova ett område som är isolerat från sjön, dvs att fisken inte har möjligthet att simma ut till sjön.

Men vart skulle heta ställen vara att meta mört i en å, vid den här årstiden ? Deras platser måste vara begränsade ??
              Man kan tycka det. Men i de åar där mörten simmar upp i större antal brukar de nappa bra lite var stans faktiskt. Även i värsta stömmen. Jag mäskar iofs så man drar ju dem till sig. Annars verkar strömkanter på "bakvatten" vara hett. Gärna lite djupare ställen.
              Mete framför allt!
              www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Irie Visa inlägg
                Hallå

Någon som har tips på vart man skall söka efter mört nu, om man vill meta ?
                Har ett ställe nere i hamnen där de finns massor med löjor vid ytan, men inga mörtar..

Har mäskat och metat på lite djupare vatten på bland annat båtbryggor mm, men utan något resultat.
                Platser med löja är högintressant bland trollarna....

Skäl till val av strömmande uppehållsplatser:

Syresättning, maten kommer till dig, normalt levnadssätt, undvika predation, vara bland likasinnade(stimbildning) bl.a.
                Senast ändrad av Scaner; 2008-03-17, 12:49.

Kommentera

Den (danske) svenske rekordhållaren på karp kan nog ha ett och annat att förtälja om fenomenet. De hittade t.o.m. mörtar som övervintrade i en skog. Eller iaf under en skog.
                  "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
                    De verkar inte vandra upp för att leka. Mörten brukar vandra ner i sjöar just för att leka. Leker helst i stilla vatten (eller i bakvatten etc) som jag förstått det. Men man är ju lekman.
                    Mörten i Vättern vandrar upp i åar och bäckar för att leka, när leken e över vandrar dom ut i sjön igen tills nästa vår.
                    I Huskvarna och Jönköping kallas den ismört lokalt
                    Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
                    www.solskensmetarna.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 105 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art