När är det kört? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När är det kört?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När är det kört?

Hey alla.

Har en fundering och det är när gädda hugger på tex en vobler och den får i sig hela voblern. sätter sig lång bak i käften vid gälarna, och det blöder på ganska bra.

Man får ut voblern och så vidare, men klarar en gädda av en sån behandling? Hinner blödningen sluta, eller förblöder fisken? Hur mycket stryk tål gälarna på en gädda?

Det hände nämligen mig i helgen. Jag har faktiskt ingen aning om det var kört för gäddan eller inte.

Tack på för hand.

MvH Olle
    [FONT="Book Antiqua"]Pike Assassin Association.[/FONT]

En människa t.ex. kan ju klara sig med bara en lunga. Men uthålligheten blir ju drastiskt förändrad. Jag brukar tänka likadant med gäddor. Misstänker jag bara att gäddan kan klara blödningen och ett par gälbågar gått av så släpper jag tillbaka den. Då bör den klara av att jaga byten. Även om chansen verkar liten för överlevnad så ger jag den i alla fall en chans. Märker jag däremot att gäddan inte rör fenorna och den inte simmar iväg självmant så avlivar jag den. Ibland får man dock vara beredd på att hålla dom länge i vattnet innan dom fått tillräckligt med syre och återhämtning för att simma iväg.
    Kör på din egen bedömning och känsla så blir det nog bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
      En människa t.ex. kan ju klara sig med bara en lunga. Men uthålligheten blir ju drastiskt förändrad. Jag brukar tänka likadant med gäddor. Misstänker jag bara att gäddan kan klara blödningen och ett par gälbågar gått av så släpper jag tillbaka den. Då bör den klara av att jaga byten. Även om chansen verkar liten för överlevnad så ger jag den i alla fall en chans. Märker jag däremot att gäddan inte rör fenorna och den inte simmar iväg självmant så avlivar jag den. Ibland får man dock vara beredd på att hålla dom länge i vattnet innan dom fått tillräckligt med syre och återhämtning för att simma iväg.
      WORD

Kommentera

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
        jag tycker likadant, det är väll oftast bättre att ge gäddan en chans om den blöder lite och så, det kan ju inte vara första gången. jag menar dom flesta vet nog att abborrar kan vara rätt vassa ibland. men som sagt är det riktigt illa får man nog ta hem och käka upp gäddan

Kommentera

Med tanke på hur många gäddor man landat med både stora öppna sår men även gamla läkta skador samt en eller flera avbrutna gälbågar som ändå haft fin kondition tycker i all fall jag att det alltid är bättre att ge dem en chans att simma iväg
          [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

Kommentera

Gäddor är hårda! Om inte gälbågen går av så tror jag de e lungt men man kanske ska ge dem lite extra tid innan man släpper dem så de hinner återhämta sig!
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Vi flesta som fiskar mycket gädda har ju någon gång fått gäddor med trasig gälbågar. Så visst överlever många gäddor skadorna som vi c&r fiskare har gjort ! Men just hur många som överlever en trasig gälbåge är svårt att säga..

En gång när jag var ute och kastade efter gädda så fick jag ett hugg.... gjorde ett snabb och hårt mothugg men någon gädda fastnade inte. Utan när jag vevade upp fick jag se att det endast satt en hel gälbåge på kroken! De kände lite komiskt!

Någon annan som lyckats med samma sak?

Kommentera

Vem är blödigast?
                Du eller gäddan?

Använd ditt sunda förnuft.
                Inget fel att ta hem en gädda.

MVH Scanner

Kommentera

Släpper man tillbaks dem och de dör så ger de ju ändå föda åt andra fiskar som ål? samt till mängder av insekter mm. som ger föda åt mindre fiskar som ger föda åt större etc. det blir en del av kretsloppet...
                  På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
                    Släpper man tillbaks dem och de dör så ger de ju ändå föda åt andra fiskar som ål? samt till mängder av insekter mm. som ger föda åt mindre fiskar som ger föda åt större etc. det blir en del av kretsloppet...
                    Tar man med dem hem så ger de föda åt planetens ondsintaste varelse och kanske även dess gulliga husdjur.

Fisk är ju kanonbra mat.

Slänger man den i skogen blir den ju oxå del av kretsloppet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 532 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34