Akvariumgädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Akvariumgädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Akvariumgädda

Jag vill gärna skaffa mig en akvariumgädda. verkar riktigt cool att föda upp en sånt perfekt predator.
    Har någon tips på hur man ska "leta" eller fånga en liten bebisgädda? Och vilka förberedelser bör man ha ang akvarium, pump osv.

Letade lite i forumet nyss och hittade lite trådar, det pratades vilt om att hitta befruktad gäddrom, känns lite som nål i höstack. Några andra tips förutom det?

Posta gärna bilder på ämnet om ni har
    Senast ändrad av n0rell; 2008-03-09, 16:18.
    C&R, visst, men i grund och botten så är fisk till för att ätas!

Tjena n0rell!

Bästa sätt att få tag i en bebisgädda är nog att håva efter en där det finns tät vegetation. De små liven vågar sig inte ut i frivattnet, och håven är nog simplaste sättet att fånga en med.

Tänk på att den växer i stadig takt, så du lär ha ett rätt stort akvarium... eller så uppgraderar du dig lite senare när det börjar bli trångt Jag rekommenderar ett 400l + när gäddan väl börjar bli något kilo.

Du lär få till samma pH-värde i ditt akvarium som det är i vattnet du fångar gäddan i. Kan tänka mig att en så liten gädda är ganska känslig. Ge den sedan ett vackert hem med mycket gömställen som efterliknar dess naturliga miljö.
    Pump, ja det kan du alltid fråga efter i en akvariebutik, hur stor som krävs för ditt akvarium. Alltså den volym ditt akvarium har.

Temperaturen skulle jag tippa att den bör hålla omkring 12-17 grader grovt gissat. Problemet med detta är ju så klart inte att få upp värmen, utan att snarare hålla den nere! Kan tänka mig att gäddan blir ganska slö i längden om den får leva i 20+ gradigt vatten för jämnan.

Skit kul idé det här med att hålla svenska fiskar i akvarium, hoppas allt går väl och får du till det sen skulle det vara kul med lite bilder!

Lycka till
    Bjööörn
    Min hemsida för Nettel-Laken!
    http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
    http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Har haft ganska många svenska fiskar och gädda är klart roligast. Håva på måfå i tät vegetation så brukar det dyka upp nån liten 3 cm gädda. man brukar få många andra yngel som man sparar till mat. du blir förvånad hur mycket de äter. Hundratals per månad i början. Håll igen med matandet så räcker akvariet längre, de blir snabbt för stora. Efter ett tag brukar bara den största vara kvar och de andra "mystiskt" försvunna. Det brukar vara läge att släppa ut den igen till våren(i fångstvattnet) samtidigt som det är dags att håva en ny kompis. Det är mycket mer jobb än traditionella akv.fiskar, men värt besväret. nåt år ibland.
      Temperaturen kan du inte göra så mycket åt ,det blir rumstemp på vattnet och provar du att kyla det får du kondens och grannarna under vattenskador i taket.
      Ett problem kan vara klorerat kommunvatten, dessutom verkar de inte klara två vintrar i varmt vatten , verkar som kylan behövs för att de ska må bra.
      lycka till

Kommentera

Blir sugen på att skaffa en gädda, har ett akvarium med massa svärdbärare och neontetror som den kan få mumsa på.

Kommentera

Det verkar visst som att dom klarar flera år utan vinter. Läste en artikel i lokaltidningen förra veckan som handlade om en som haft en gädda i, om det var 5-6 år! Om han höll den i bur en isvak under vinterhalvåret, tvivlar jag på!
          Min hemsida för Nettel-Laken!
          http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
          http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Fan va grymma ni är på att tipsa! ska genast ut och ltea bebisgäddor. några tips på sjyssta deadbaits?
            C&R, visst, men i grund och botten så är fisk till för att ätas!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
            14 svar
            3 121 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg uditsen
            av uditsen