Haspelrulltillverkare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulltillverkare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by Rudan
    En lite lustig parantes i sammanhanget är att Okuma ju är en av Asiens största rullsmedjor.Mao så tillverkar Okuma rullar till flera "finare" märken. Om det hade hetat "Shimano by Okuma",hade Shimano blivit lika hypat då? Har själv svårt att tro att rullar från Malaysia(läs:Shimano) skulle hålla högre kvalite än rullar från tex Taiwan eller Kina.

//S
    Du har så rätt Rudan. Det är som med Tv-märken. Det finns en massa olika märken på Tv-apparater. Men det finns bara två tillverkare i världen. Samsung och Philips. Jag kommer som sagt ihåg när Shimano kom och alla undrade vad det var för skit. Nä,,, ABU skulle det vara på den tiden.
    !!!!!

Kommentera

Service

Fiskat sedan tidigt 90-tal med en Shimano Aero stradic 3000.
      Vilken jag höjt till skyarna tills det var dags för en service för kanske fyra år sen....
      In på Fiskarnas när "Shimano doktorn" var där och vad händer?
      Jo dom gamla budget rullarna (ax 4000, ax2000) man hade med sig fick lite smådelar utbytta och blev uppsmorda, kalas bra! MEN till min förskräckelse så behövdes det bytas en del på Aeron, då visar det sig att det inte finns några reservdelar att få tag till denna rulle.
      Slutsats, Shimano är kalasrullar men deras service suger... rullen vqar inte ens tio år, hur hade det sett ut med en abu??? Ni som kör abu vet...
      Nu kommer jag att satsa en gång på en Okuma inspira, får vi se vad den duger till, men det är ju som sagts här tidigare tiden som visar vad som är något att eller inte...
      Btw...
      Polarn ringde från Gotland i lördags kväll, hade provat hö...
      6 upp, 4 godkända med topp på dryga 4 allt mellan kl.18&21.
      Nu börjar det...

Kommentera

Jadu, kan ju säga att ABU var bra då man var ungdom, men idag tycker jag inte att deras kvalitet är speciellt utmärkande. Tacka vet jag när det var äkta Svenskt!

Använder mestadels två rullar från Broman idag, en frambromsad Exlusive mindre modell, samt en bakbromsad nyinköpt rulle till ett feederset.
        Bromsen är kanon på bägge rullarna, silkeslen inställning - gången är också väldigt mjuk och fin.

Använder även en Okuma UL-rulle, nöjd men visst linuppläggningen är ju inte helt perfekt precis.

Tyvärr så använder jag inte min lilla Shimano av ren slöhet, måste ju byta lina + att den är lite lite större än Okuman.

Sammantaget så är jag nog bara missnöjd med ABU - de andra är jämt skägg - eventuellt blir det ett par Okuma baitrunner nästa år för karpfiske - bra pris!

Kommentera

Service var det...

Nu skulle jag ju kanske inte gå och köpa en abu haspel idag...
          då jag helt enkelt inte tycker att dom har varit prisvärda på bra länge, inte haft någon själv sen Cardinal 55,& 57:an...
          Men sett skräck exempel hos kamrater som trott att abu är kvalite.
          Men jag menar att dom hade/har en utmärkt service och reservdelar går att få tag i till det mesta.
          Jag har i allafall en gammal Ambassadeur 5000 (röd) som fått service och reservdelar efter sin 30 årsdag.
          Kanske därför som besvikelsen var stor när shimano inte fixade det på en rulle som inte var 10 år gammal och dessutom var en av deras prestige rullar när den köptes.
          Hävdar fortfarande att shimano gör suveräna rullar men att servicen suger.
          Alles klar?
          Jo just det... det blev två till på söndag morgon...

Kommentera

Det stora problemet är att alla idag kräver de senaste och hippast prylarna. Vilket tvingar tillverkarna att peta i mer kullager o annat lull lull i sina modeller samt byta modeller ofta som tusan. Vilket i sin tur leder till att servicen sviktar på utgångna modeller, helt enkelt en slit o släng-mentalitet. ABU:s klassiska Ambassadeurserie är ju nästan oförändrad över en 40-50 års period och därmed finns det delar till dessa rullar...lite som en Volvo 240 mao. ABU är inne i samma trist modellbytarhysteri som alla andra när det gäller haspelrullar. Shimano byter oxå ofta, däremot så har deras Calcutta funnits i många år och bör vara en rulle som går att serva/reparera under många år framöver.

Kommentera

Att det går att få tag på reservdelar till en Ambassadeur 5000 som är 30 år beror ju bara på att rullen varit nästan identisk under alla år.
              Angående Shimanorullen så vet jag inte varför du inte fått tag på det du behöver, har också en Stradic från tidigt 90-tal, ha iof inte behövt andra delar än ett lager till lintrissan p.g.a. den utsökta kvaliteten, men det var inga problem.

Sedan håller jag med om att Abu/Berkley är bäst att ha och göra med när något går sönder, riktigt kanon.
              sigpic

Kommentera

Shimano del.

Det första som lossnade var en balansvikt i bly, (det var denna som shimanodoktorn inte hade) inget jätte bekymmer kanske trodde jag, rullen gick ju iaf ganska bra dock började den vibrera lite under invevning, men linan la sig ju fint också där, mest en bekvämlighets grej alltså eller?
                Nu höll ju rullen i två år utan denna balans vikt men vad som sedan hände var att den stora kuggen längst in i hjärtat av mekaniken (backspärren tror jag), gick i två delar under andra kastet med nytt spö nedrest till gotland och skulle vara där i två veckor, enda reserven som var med var frugans ax2000, hur kul är det att gå och spinna hö när man kastar ut hela linan i varje kast.. (0.20 fireline).
                Sen har jag bara frågat hökarna här i fjollträsk om dom har några delar till denna rulle men dom säger allihopa att det är dåligt med reservdelar till shimano.
                Återigen håller med om att Shimano gör suveräna haspelrullar, iaf i det övre segmentet.
                Javisst är det så att ambassadeuren i stort sett varit samma rulle i ett halvsekel, kan tolkas på två sett, lyckad konstruktion eller lite sämre vidare utvecklingsvilja, så länge det säljer...

Kommentera

Den tragiska sanningen är att det inte tillverkas rullar som är gjorda för att servas och fixas till efter att dom har blivit slitna. Idag gör man engångsrullar. Köp, slit och släng!
                  !!!!!

Kommentera

Vad det gäller både ABU & Shimano så håller dom inte reservdelar i lager på sina haspelrullar mer än 3-år!!! Allt enl. Bl.a. ABU service själv.
                    Efter det servas rullarna inte och några reservdelar finns inte att få tag i annat än att man ringer runt till alla redskapshandlare som finn och hoppas att dom har nåt litet lager, men chansen att hitta nåt är i det närmaste hopplöst tyvärr.
                    RedTag
                    ><(((((°> ><(((((°> ><(((((°>

Kommentera

Asså jag måste säga att Abu's rullar ändå regerar, känslan i dom blir helt sjukt skön...inte helt fel att veta att det svenska grejer ma kör med.
                      Jag är inte glömsk, jag har bara ett selektivt minne.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 528 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34