tycker inte heller att den ser det minsta retuscherad ut
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
JätteGädda
Collapse
X
-
Jag böjer mig naturligtvis för vetenskapen... *ler*
Även om jag jobbat en hel del med bildbehandling är jag ingen mästare.
Det som störde mitt öga var de grå partierna i nederkanten av stjärtspolen intill stjärtfenan, och de vita pixlarna i överkanten på bakre fenan på ryggen.
Sedan tycker jag att ljuset på fiskens stjärt faller lite märkligt. Fiskarens bortre ben och stolen är belysta bakifrån medan fiskens stjärt är frontljus. det kan i o f s förklaras med båtsidans reflekterande yta.
Ska hålla tand för tunga innan jag yttrar mig i fortsättningen.
Uttern_Den gamle och navet
(han som e ute å cyklar)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inläggJag böjer mig naturligtvis för vetenskapen... *ler*
Även om jag jobbat en hel del med bildbehandling är jag ingen mästare.
Det som störde mitt öga var de grå partierna i nederkanten av stjärtspolen intill stjärtfenan, och de vita pixlarna i överkanten på bakre fenan på ryggen.
Sedan tycker jag att ljuset på fiskens stjärt faller lite märkligt. Fiskarens bortre ben och stolen är belysta bakifrån medan fiskens stjärt är frontljus. det kan i o f s förklaras med båtsidans reflekterande yta.
Ska hålla tand för tunga innan jag yttrar mig i fortsättningen.
Uttern_
De har nästan säkert använt en upplättningsblixt (se på stjärtspolen som är plan mot betraktaren) vilket kan störa ljuset något. Ändå anser jag att om det är fejk så är det genialiskt - JUST med tanke på ljuset (jag har sett många retucheringar som grundar sig i studioarbete och har ett visst hum om hur svårt det är - att dessutom göra det i dagsljus...).
Bilden ser väldigt uppskärpt ut och kanterna lyser en del - det har du rätt i! Men jag är som sagt NÄSTAN säker på att det kan förklaras med oskarp mask/jpeg-komprimering.
Du får ursäkta att jag "hänger upp mig" på den här diskussionen men foto och bildbehandling är mitt största intresse just nu (eftersom jag inte har haft chans att fiska på ett tag) så jag går igång rätt lätt på det .
Edit - dessutom finns det ju fler bilder i serien vilket stärker trovärdighetenSenast ändrad av CalleX; 2008-03-03, 18:10.
Kommentera
-
Jag är ingen principryttare, därför ger jag mig om jag inser att jag kan ha fel. Jag väljer mina strider med omsorg och tar bara riktig strid om jag är hundra säker på min sak.
Denna diskusion är inget som jag hänger upp mig på. Bara bra att du talar om vad du grundar din iaktagelse på. Kunskap kan man aldrig få för mycket av.Men jag ska naturligtvis vara försiktig med vad jag skriver som Tintin så riktigt påpekar i tråden.
Ha det gott
Uttern_Den gamle och navet
(han som e ute å cyklar)
Kommentera
-
Skönt att du inte blev förbannad, alltid svårt att veta med okänt folk på forum så här.
Ja att säga att ett foto är redigerat är lätt, så lätt att man enkelt kan 'förstöra' bevis även när de är riktiga.
Man ser ofta i fotoalbumet några som skriker att bilderna är fotoshoppade och fusk vilket leder till att bilduppläggaren sitter där med folks misstro om allt han/hon skriver och visar hädanefter.
Anser någon att en bild är photoshoppad så är det deras sak att lägga upp bevis för det också, inte personen som tagit fotot(eller säger sig tagit fotot). Man ska inte gå omkring och misstro folk bara för att de påstår något som är på gränsen till orimligt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
14 996 visningar
1 gilla
|