Havsöring hjälp med val av utr. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring hjälp med val av utr.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Själv har jag fiskat med både ett 9 fot haspelspö och ett 10 fot haspelspö. Båda känns lagom, de ger långa kast och ändå känsla. Specad kastvikt till ca 30 g räcker gott, ett grövre spö blir för klumpigt och okänsligt för det relativt lätta havsöringsfisket tycker jag.

Har t om kört havsöring med litet 6 fots U.L spö, lätta beten och 0,12 flätlina det var extremt roligt. Dock blir kasten inte alls lika långa och skall man drilla riktigt grov fisk så kan det vara i klenaste laget eftersom det inte är någon direkt ryggrad i spöt.

Jag kör med flätad lina och tycker det är suveränt, den är starkare, ger längre kast och betydligt bättre kontakt och känsla med både betet och fisken. Dessutom sätter jag inte alls lika mycket drag som jag gjorde förr med nylon.

Att välja drag är en djungel, alla har sina favoriter, flera bra har folk redan rekommenderat här. Jag vill lägga till spinnare gräna guld, koppar och svart speciellt olika av Myrans modeller tycker jag är bra t ex Wipp och Panther. Ett till tips som gör det svårare för fisken att skaka eller bända sig loss är att ta loss kroken och sätta en liten tafs med lina på några centimeter mellan kroken och draget. Har provat detta med framgång på både Havsöring och Näbbgädda.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
    64 svar
    15 383 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg .art
    av .art