Gäddfiske norra vättern!?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske norra vättern!?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ja hur är det med fiskekort för trolling egentligen hur många olka måste man ha egentligen???
    http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

Om det inte har ändrat sig på senare år så krävs det ett för Aspafjärdsområdet och ett för Duvfjärdsområdet, gränserna får du på papper när du löser kort.
      12 hours
      1,440 casts
      2 followers
      1 strike
      DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cisco Kid Visa inlägg
        Om det inte har ändrat sig på senare år så krävs det ett för Aspafjärdsområdet och ett för Duvfjärdsområdet, gränserna får du på papper när du löser kort.
        Räkna inte med något papper, utan snarare google&eniro, ett runtringade och förklaringar som kräver att du tittar på sjökortet för att förstå vart och var du inte får fiska.
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Flodebanan; Du som kan och behärskar det mesta inom sportfisket vet nog och kan säkert hitta var det har skrivits här på FiskeSnack om Var, När och Hur man får trolla i Vättern. Motalaviken vill jag minnas hör till de delvis fredade zonerna. Fisketillsyningsman för Vättern Dagge Johansson, som också är personlig vän och fiskekompis till redaktör Björn Blomqvist, Sportfishing News kan nog via mail eller brev tillhandahålla trollingfiskare sakkunnig information om fisket i Vättern.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand

Ps. Dagge Johansson var med Björn Blomqvist i båten när Björn fångade tidigare nämnda 16,35 kilos Vätterngädda på trolling i Vättern på en Bomber 16AE-LEF15.. Ds.
          Hur det funkar i Motalaviken vet jag inte(men att det finns regler och områden man inte får fiska även där vet jag), något jag däremot kan konstatera var att fisken var längre än min bror när han lade sig raklång bredvid
          sigpic

Kommentera

hej Dandark; Björn Blomqvist, Sportfishing News, fångade en vårvinterdag för några år sedan en 16,35 kilos Vätterngädda på trolling i närheten. Jag misstänker att fångstområdet var något närmare Motalaviken. Betet var en wobbler Bomber 16AE-LEF15 (gröngul Bengal Fire Tiger-färg). Kanske kan det vara något för dig att slå med en annan Bomber 16A?
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            www.trumman.com
            Fel, det var DJ som drog den, dom hade en lika stor på samma dag, två hugg på hela dan, BB var med i båten och filmade. Den togs på Norra Vättern (finns en DVD där ett visst landmärke är med som avslöjar exakta platsen). Fast det här är mer än några år sen säkert 6-8 år, tiden flyger onekligen...
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Hej Scanner; Kräftorna i Vättern äter det mesta som finns och lever nere vid botten! Förr i tiden sades det vara skjutningarna utanför Karlsborg som decimerade rödingen och förstörde deras lekområden. Personligen tror jag att det är det enormt ökande antalet hungriga kräftor i i Vättern som är den största faktorn när det gäller att hålla rödingpopulationen på en låg nivå.
              One day spent fishing adds another day to your life!
              Old Firehand
              www.trumman.com
              Den största skadan för gäddan är att många använder just gädda som kräftbete.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Uberola Visa inlägg
                Kräft jigg? pffff löjligt men en EXO hade nog varit grymt

http://www.driftertackle.com/promo/mmexpo/exo.html
                Var och en får väl köra med det dom tror på, kräftjiggen är grym ibland och
                en kräftwobbler kan nog också leverera...

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                  Fel, det var DJ som drog den, dom hade en lika stor på samma dag, två hugg på hela dan, BB var med i båten och filmade. Den togs på Norra Vättern (finns en DVD där ett visst landmärke är med som avslöjar exakta platsen). Fast det här är mer än några år sen säkert 6-8 år, tiden flyger onekligen...
                  Hej Alessandro; Även solen har sina fläckar, men du bör nog inte påstå att jag har fel när jag refererar till berömda fångstmän och fångade monstergäddor.

Björn Blomqvist, Sportfishing News, www.outdoor.se, fångade en vårvinterdag, närmare bestämt den 24/3 2000 en 16,35 kilo tung och 122 cm lång Vätterngädda på trolling i norra Vättern i närheten av Motalaviken. Betet var en av mina egna Autografwobbler, en Bomber 16AE-LEF15 (gröngul Bengal Fire Tiger-färg). Fisketillsyningsman Dagge Johansson var med i båten och håvade Björns gädda. Vid telefonsamtal idag med Björn Blomqvist fick jag även veta att de hade på en annan gädda i ungefär samma storleksklass.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg

Att tro är inte att veta.
                    I filmen "Storgädda i öppet vatten" berättar Björn för Johan Abelsson om sin storgädda tagen på paravantrolling med en Bomber 16A. I filmsekvenserna ser man dessutom vem som drillar fisken.
                    Om man ids leta fram tex FFA 1-2.2001 kan man dessutom läsa om årets största gäddor där BB poserar med en fin fisk på just 16.350 gram.
                    Fakta!

//Stefan
                    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                      Räkna inte med något papper, utan snarare google&eniro, ett runtringade och förklaringar som kräver att du tittar på sjökortet för att förstå vart och var du inte får fiska.
                      Så man får inte längre en risig karta med inringat område för resp. sjökort? Hur ska man då veta om man är där för första gången? Mysko...
                      12 hours
                      1,440 casts
                      2 followers
                      1 strike
                      DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 233 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art