I BeBests ex kanske resonemanget från boken "det nya sportfisket" stämmer. Att vattnet är grumligt och då går mot varma färger och därmed syns helt enkelt orange och rött som är varma färger bättre. Blått i det fallet, som verkar funka riktigt uselt, kanske inte syns. eller i allafall syns verkligt dåligt pga att blått är en kall färg som "dämpas" under de förhållandena.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Betesfärger för gädda
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Svartzonker Visa inläggJag är väldigt svag för skrikiga färger. Gärna fluo rött, rosa, gult, grönt etc.
Om jag bara fick välja 3 färger för alla vatten skulle det nog bli Röd/svart, Blå/silver och Papegoj
Kommentera
-
I den sjön jag fiskar i så är rapalas GFR (orange/guld) den som går absolut bäst under de ljusaste timmarna.
Under skymmning och väldigt gråa dagar så går mörkare gröna drag.
Annars så är jag svag för silver/koppar, då på skeddrag.(profesorn) Dessa funkar utomordentligt på gädda..
Annars så tycker jag nog att alla "normala" färger funkar bäst, EJ holografiska......
Kommentera
-
Ursprungligen postat av robertn Visa inläggHur kommer det sig att du helst vill ha skrikiga färger? Är det någon speciell tanke bakom, eller bara en fetisch(som jag har för grönt)
Min teori är lite sådan att Gäddor är sjukt lata, dom gillar att ligga på botten och slappa. När de ser en skrikig fisk (vobbler/jerk/bulle/tail/Jigg) så tänker de, va i helvete är det där???? Jag bara måste äta upp den.
OBS!! den teorin funkar inte alltid med väldigt ofta!
Mvh Claes
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Svartzonker Visa inläggJag är väldigt svag för skrikiga färger. Gärna fluo rött, rosa, gult, grönt etc.
Om jag bara fick välja 3 färger för alla vatten skulle det nog bli Röd/svart, Blå/silver och Papegoj
/O______________________________________________
2010 är det fluga som gäller
Kommentera
-
Hej robertn! Olika färger försvinner vid olika djup! Rött blir grått redan efter 2 meter, medan neongult är den färg som sist försvinner. (Det är därför vägarbetare har västar med just den färgen). Grundregel: Om jag söker gäddan grunt (0-1m) använder jag gärna beten med rött inslag som t.ex. papegoj. Söker jag gäddan djupt (2m+) gäller beten med neongult inslag, typ firetiger, då den färgen syns bäst i mörker. Sedan avgör givetvis grumligheten i vattnet valet av bete. Är det extremt grumligt använder jag neongult även vid grunt fiske. Samma sak tvärt om. Fiskar jag en solig sommardag i extremt klart vatten använder jag mörkare färger då dessa kommer synas bra ändå. Vissa tester pekar på att gäddans huggreflex retas extra mycket av just rött och orange. Detta funkar dock bara ner till c:a 2 m varefter rött blir grått. Givetvis kan gäddan hugga ändå även om betet för den är grått. Även erfarna gäddfiskare menar att de märker tendensen med röda beten på max 2 meter. Om detta stämmer låter jag vara osagt men ville nämna detta för dig. Vissa undrar om gäddan har färgseende. Den har både stavar och tappar i ögonen och har ett utmärkt färgseende!
På våren när gäddorna är köldstela har jag haft stor framgång med just färgen firetiger. Hoppas detta hjälper dig lite på vägen med färgval.Senast ändrad av PederE; 2008-02-20, 23:52.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 383 visningar
1 gilla