Å, sjö eller damm? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Å, sjö eller damm?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Å, sjö eller damm?

Var ute och snackade med bonden idag ang om jag kunde lägga min båt där på hans mark. Det går inte att lägga den på marken som fiskeklubben har för den blir antingen stulen eller vandaliserad direkt. Men han var osäker för enligt han så fick vi inte fiska på mer än sidan som fiskeklubben har vilket rör sig om en 500m kanske.

För att marken som båten skulle ligga på är hans så alltså fick vi inte fiska längre än gränsne går för vår fiskeklubb för då var vi över på hans mark. Och sjön är ganska stor men enligt han så är det ingen sjö utan en å för att ån rinner igenom den.

Jag har aldrig hört något liknande, visst hade vi stått på hans mark är det sin sak men han äger ju inte vattnet så det borde ej vara några problem? Om jag fiskar längre ner i ån där ena sidan ägs av oss Klippan och andra sidan Helsingborg, om jag då fiskar i en kanot får jag då bara hålla mig på ena sidan ån och ej fiska på andra? Upplys mig är ni snälla

Om ditt fiskekort endast gäller för klubbens hyrda område är det bara där inom detta område du får fiska. Var din båt ligger upplagd spelar ingen roll för var du får fiska.
    Om kommunerna upplåter sin del av ån till allmänt fiske får du fiska på bägge sidor. Om endast en av kommunerna gör det får du fiska endast på deras sida av ån. Gränsen går mitt i antar jag.

Om en sjö är en å eller en sjö ingående i en ås vattensystem kan ibland vara lurigt att avgöra. Det beror på hur sjön ser ut. Länstyrelsen vet.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
      Om ditt fiskekort endast gäller för klubbens hyrda område är det bara där inom detta område du får fiska. Var din båt ligger upplagd spelar ingen roll för var du får fiska.
      Om kommunerna upplåter sin del av ån till allmänt fiske får du fiska på bägge sidor. Om endast en av kommunerna gör det får du fiska endast på deras sida av ån. Gränsen går mitt i antar jag.

Om en sjö är en å eller en sjö ingående i en ås vattensystem kan ibland vara lurigt att avgöra. Det beror på hur sjön ser ut. Länstyrelsen vet.
      Hittar man allt detta hos Länstyrelsen? Du kanske kunde hänvisa till några paragrafer eller länkar så att han referera till något? Lite svårt att argumentera om man inte kan namnge ursprunget till sin information.

Kommentera

Det finns tjänstemän på länsstyrelsen som vet hur det ligger till. Det är flera lagar och förordningar som kan bli aktuella. För att få ett exakt svar är det bäst att prata med fiskerikonsulenten i länet. Den bör veta vad som gäller lokalt eller kunna hänvisa till rätt instans. Det är lite svårt för mig att sitta i Katrineholm och veta något om en okänd å och ansamling av vatten.

Generellt gäller att fiskerättsägaren kan upplåta fiskerätt till annan. Detta kan bland annat göras generellt mot betalning eller helt fritt. Fisket är då tillåtet för den som har skaffat fiskekort/motsvarande tillstånd eller om det är fritt, öppet för alla. Men självfallet kan inte en fiskerättsägare ge tillstånd att för någon att fiska på annat vatten än det han själv förfogar över. Gränser brukar vara mitt i sjön eller annan lätt identifierbar linje och om det gäller åar mitt i eller följer huvudströmfåran.

Om bonden äger fiskerätten och inte vill tillåta fiske för andra så är det så. Han kan ändå om han inte tycker det blir för stor olägenhet upplåta båtplats på sin mark men det ger ingen självklar fiskerätt för båtägaren. Vill inte bonden ha utomstående fiske där han har fiskerätt så är det så och det gör man klokt i att respektera.

Men som sagt länstyrelsen bör veta vad som gäller just där.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        15 094 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg .art