Ja så länge inte "högre makter" kör med C&R!! :-O
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fy fan!!!
Collapse
X
-
jag tycker att jag har tänkt till lite med att banka stor gädda
för jag kommer i håg en gång när jag fått en skaplig gädda som jag tatt i hjäl för att få reda på vad dom stoppar i sig till min förvåning såg jag att det var säkert 4 små gäddor i dennas fisk mage..
och då ställde jag mig frågan vad är bäst för beståndet?
1.att släppa tillbaka en fisk som kanske käkar 50 små i sitt liv
2.eller att man dödar den lite större fisken och räddar dom 50 småa fiskarna
Kommentera
-
lillgustav, allt borde hänga på vad man vill ha för fisk i sina vatten ... vill man ha massor av små, eller kanske lite blandat, eller kanske bara bjässar ... när man vet det så kan man ju börja gallra ut konkurransen om födan för just det man vill behålla. Finns nog inget enkelt svar på det ... egentligen är nog det allra besta att banka dom allra största sen behålla dom i mellanklass. Fast flera då alltså ... fast det är ju bara vad jag tror. Nu skulle jag ju inte banka en 10-klubbare ändå ... men men ... känns som vi ältat detta några gånger nu iofs.
Alla gör som dom själva vill ...C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
lillgustaf, texten var inte till dig personligen ...
En Gädda på 5+ är ju en dröm för mig med så en på 10+ ligger väldigt långt borta för min del om jag inte får hjälp på vägen av någon som är riktigt vass på det hela.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Kommentera
-
Nej du jag har ingen båt alls tyvärr... Hoppas att det går att övertala mamma o pappa hur bra och kul det är snart Men det skulle va jävligt skönt om man kunde göra nåt åt såna där idioter! Jag menar man kan ju inte säga åt dom att dom gör nåt olagligt eller nåt... Och jag tror nog att det kan va svårt att övertala en gammal gubbe att helt plötsligt sluta ta upp all fisk.. Nej så länge det inte finns nån lag som t.ex en gädda per fiskare och dag och all gädda över 90 cm återutsättas eller nåt så kan man ju inte stoppa idioterna.. Men än värre är ju typ höstfisket i hamnen, visst det var nog frustrerande att se den där gubben men då kan du ju tänka dig hur det känns att se folk gå hem med sopsäcken fyllld med gädda med en medelvikt på kankse 5 kilo i hamnen på hösten... Då kankse en eller två går till mat och resten kan man ju räkna ut med arslet att det hamnar i soptunnan
Vad förlorar man på att införa några vettiga lagar?? Visst, gamla människor vill att det ska va som förr och protesterar... Men vem/vilka håller i det där med sportfisket i Sverige egentligen? Man tycker ju att dom borde vakna nån gång och inse hur mycket gädda det tas upp under en fiskesäsong, och göra något åt det!
Nuff said!Vill ha båt!
Kommentera
-
Nu räcker det va ... känns som detta med C&R har ältats tillräckligt. Slå en sökning på forumet så ser du vad alla tycker ...C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Kommentera
-
Gnäll och åter gnäll.
Lägger man nät för husbehov lär man inte fånga fler fiskar än vad den som sportfiskar upp sina.
Däremot om man saluför fisken och gör en kommersiell sak av det hela så är det beklagligt.
Se husbehovsfisket idag. Endast en bråkdel av vad det varit för 15-20 år sedan. Hur många fiskar får en gubbe som kanske lägger sina nät ett par gånger per år? Sannolikt inte mer än vad någon gör som sportfiskar och gladeligen tar med sig lite matfisk till familj och vänner.
Husbehovsfisket har förekommit i stor skala under det senaste århundradet för att de senatse decenniet knappt existera.
Låt den utdöende generationen plocka sina matfiskar. Om 10 år lever de knappast kvar.
Kan lova att i 90 fall av nätfiske handlar det om gubbar som lägger nät i antal dagar som kan räknas på ena handen. Antalet fiskar är nog knappt märkbart. Är det rätt att ge finger och kalla honom dum?
Det har alltid funnits utrymme för husbehovsfiske och kommer alltid att göra det vad gäller arter som våra vanligaste insjöfiskar. Sportfiskets uttag är långt större.
Man gör gärna en höna av en fjäder.
Verka dock för mindre nätfiske i vatten där det förekommer kommersiellt fiske samt där nätfisket skulle förekomma i så stor utsträckning att kapitalet naggas på.
Rent statistiskt räknar man med att en sjö pallar (i snitt) med 30% uttag av all biomassa fisk. Överstiger man det så naggas kapitalet. Ju norr ut desto lägre uttag givetvis, men ju längre söderut och produktiva vatten desto större uttag kan tas.Senast ändrad av Danne; 2003-08-16, 13:48.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 048 visningar
1 gilla
|