Gäddmete, mothugg direkt eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddmete, mothugg direkt eller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddmete, mothugg direkt eller?

Hur gör ni när ni metar gädda? Gör ni mothugg direkt eller väntar ni? Har hört olika. T.ex. i "Esox Lucius" så tacklar dom betesfisken med två krokar där den ena sitter i munnen. Dom väntar med mothugget tills gäddan har vänt betet i käften. Men i "Gäddfiske" så säger dom att om man tacklar med två krokar så kan man göra mothugg direkt. Vill man vänta med mothugget så ska man bara använda en krok och sätta den bak i betesfisken. Detta för att gäddan inte ska känna nån krok när den vänder den i käften. Den vänder nämligen betesfisken med huvet före. Hur gör ni som är erfarna gäddmetare?
    Själv är jag nybörjare inom just gäddmete!

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
    Hur gör ni när ni metar gädda? Gör ni mothugg direkt eller väntar ni? Har hört olika. T.ex. i "Esox Lucius" så tacklar dom betesfisken med två krokar där den ena sitter i munnen. Dom väntar med mothugget tills gäddan har vänt betet i käften. Men i "Gäddfiske" så säger dom att om man tacklar med två krokar så kan man göra mothugg direkt. Vill man vänta med mothugget så ska man bara använda en krok och sätta den bak i betesfisken. Detta för att gäddan inte ska känna nån krok när den vänder den i käften. Den vänder nämligen betesfisken med huvet före. Hur gör ni som är erfarna gäddmetare?
    Själv är jag nybörjare inom just gäddmete!

jag tycker de varierar med säsong för min del , är de is på vattne blir de att vänta en liten stund ibland upp till 15sec o nu menar jag då med ismete .
    är de isfritt dvs sommar så kommer mothugget så fort som jag greppar spöde ur hållarn :P

kan flika in att ja oftast kör deadbait med makrill o strömming :P

kul att du kommer med i mete efter gädda det är hårdrock

nu har ja int sett esox lucius , men i gäddfeber (jerkbait antar jag) så är de väl lite av en annan grej har jag som för mig :P

när jag metar gädda använder jag följande

flötmete = 2 st krokar i st 6 (funkar gott för mig iaf) den yttersta kroken sätt ja i antingen läpp på betesfisk eller vid bröstfena , den bakersta strax under rygg fenan , (slow trolling fäster jag den yttersta kroken i rygg fena o krok nr 2 i läpp på betesfisk)

bottenmete = 2st st 6 krok eller 1 trekrok samt en karp krok i st 4a , yttarsta kroken i sidan av av betes fisk o krok nr 2 i stjärtfenan blir gott o kasta ut med ett 2oz sänke :P

hoppas detta hjälper lite , ganska basic så att säga

jakten på gammelgäddan är funkis att se för att lära sig om gäddmete . mvh Paul
    http://www.screamers.se

Kommentera

jag har inte metat så mkt gädda med flöte tyvärr :/ men ska börja nu ordentligt till våren...men dom gångerna jag gjort det så har jag gjort mothugg när flötet varit under ytan några sekunder.. och när jag ismetar brukar jag vänta tills den stannar och vänder mörten..

Kommentera

japp tackla med två krokar. är inte betesfisken stor (400 gr+) så sätt in mothugg inom ngra sekunder, med andra ord. tighta upp och dra till...så grymt go känsla ner det tar stop halvvägs.gratulerar att du har det underbara gäddmetet framför dig i livet!lycka till.

Kommentera

brukar köra snabbt mothugg, krokar i princip alla.. väntar man för länge finns det en tendens att gäddan hinner svälja och på så vis försvårar c&r..
          I come from a small drinking island, with a fishingproblem.

Kommentera

använder 2st storlek 4 krokar, antingen en i läppen och en i ryggen/sidan, eller en i stjärten och en i ryggen/sidan
            jag gör mothugg efter ett par sekunder, man känner nästan när det är dags, om flötet guppar lite misstänksamt och rör sig lite i sidleds väntar jag lite längre tills det är uppenbart att det är fisk på. om den drar under, lägger sig eller rör sig i sidled fort, då hugger jag snabbare.
            som sagt, man får gå lite på känsla, hittills har jag bara haft perfekta krokningar.

Kommentera

Är direkt någon gammal gäddmetarräv men om du kollar på dom undervattensfilmer på youtube på gäddor som tar byte, så ser du att gäddan inte sticker iväg förrän den vänt bytet rätt. Sticker iväg gör den för att vattenmotståndet ska hjälpa till att svälja bytet. Du ser även hur hjälarna är uppspärrade för att vatten ska passera igenom. Så i början ser du hugget, sedan står flötet och rycker ett tag, sedan sticker den igen. På så vis vet du hur betesfisken ligger i käften. En del krokar direkt och en del väntar tills gäddan stuckit för andra gången. Beror väl lite på hur mycket meck du vill ha under avkrokningen.

Tror inte man ska oroa sig för att gäddan ska känna krokarna. En trekrok känns nog inte mycket annorlunda än en aborres ryggfena.

Kommentera

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
                Är direkt någon gammal gäddmetarräv men om du kollar på dom undervattensfilmer på youtube på gäddor som tar byte, så ser du att gäddan inte sticker iväg förrän den vänt bytet rätt. Sticker iväg gör den för att vattenmotståndet ska hjälpa till att svälja bytet. Du ser även hur hjälarna är uppspärrade för att vatten ska passera igenom. Så i början ser du hugget, sedan står flötet och rycker ett tag, sedan sticker den igen. På så vis vet du hur betesfisken ligger i käften. En del krokar direkt och en del väntar tills gäddan stuckit för andra gången. Beror väl lite på hur mycket meck du vill ha under avkrokningen.

Tror inte man ska oroa sig för att gäddan ska känna krokarna. En trekrok känns nog inte mycket annorlunda än en aborres ryggfena.
                Ja det låter ju som en vacker teori...men så är det ju tyvärr inte i verkligheten. Lyssna på Bakos - varje hugg är unikt och det som gäller är lite känsla och mycket tur. Jag använder mindre krokar (enkelkrok och strl 6) för att de lättar ska slinka in i munnen - men med så mycket annat inom fiske; många teorier och jävligt lite vetande (därför är det extra illa med sådana allomfattande uttalande som brunögats).

Kommentera

Beror på om betesfisken är död eller inte (död betesfisk snabbare mothugg),
                  sen kan ju betesfisk som är bred (stor sarv, braxen, björkna) vara svårare att kroka med, smal betesfisk som t.ex tånglake och man skall göra mothugg snabbt även vid levande.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Måste bara fråga en sak nu när ämnet ändå är gäddmete... har inte gäddmetat så mycket och undrar vilken sorts lina som egentligen är bäst till just gäddmete. flätlina eller nylon?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 132 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art