Fiske kiruna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske kiruna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

så sant så sant.

Kommentera

men rautas kan ju vara grymt bra, så är du inte folkskygg så åk dit , sen finns ju dom vanliga , sandåslandet,tjuonajokk

Kommentera

Hur är Lävasjokk nuförtiden?
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
          Hur är Lävasjokk nuförtiden?
          mjo sådar hadde 25 grader varmt ,sol , och inget vatten när vi vart där så det vi lite trögt.. kan nog inte ge dej ett rättvist svar tyvär... ok rödingfiske i sjöarna omkring dock...

Kommentera

vilka flyger ni med? jag var en vecka i Sandåslandet förra sommaren och är grymt nöjd med den resan..

PM:a mig om du vill ha mer info.

Kommentera

Det är över 30 år sedan jag var vid Lävasjokk. Traskade dit från Årosjokk. Fisket var jättebra den midsommaren! Vädret omväxlande. Min enda fotade fisk är därifrån.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Menar inget illa men när det far upp sådär 50 tal sörlänningar hit upp varje sommar för att fiska i våra vatten i Kirunatrakterna så dras det upp mer fisk än vad folk kan ana. Det handlar om främst Rautas, Lävas och Välijokk. Bestånd av Röding, Öring och Harr försvinner. För 30-50 år sedan mötte man inte en människa i Sandåslandet, Lävas, Rautas, Välijokken osv. Nu under en tur kan man träffa på över 10 tal sluddrande dialekter uppe på Sandåsen. Våra fiskrika vatten har spridits enormt om på internet på senaste åren. Vilket är synd. I somras räknades det 72 tält samtidigt i Lävas. 85% sörlänningar! Och för 30 år sedan, inte en människa. Likaså upp omkring Kaitumområden, det är hemskt.

Nu till sommarn kommer dom stänga helt dessa vatten. Rautas, Väli, och Levas stängs! Just pga. bevara fiskbestånden...

/ Marcus, sportfiskare i Kiruna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sportfiskekärlek Visa inlägg
                  Nu till sommarn kommer dom stänga helt dessa vatten. Rautas, Väli, och Levas stängs! Just pga. bevara fiskbestånden...

Detta stämmer inte alls, varken Rautasälven, Vällijokk eller Levasjokk stängs 2008 utan är öppna precis som vanligt.
                  Kolla gärna in fiskekartan med reglerna för 2008 uppdaterade på länstyrelsen sida.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sportfiskekärlek Visa inlägg
                    Menar inget illa men när det far upp sådär 50 tal sörlänningar hit upp varje sommar för att fiska i våra vatten i Kirunatrakterna så dras det upp mer fisk än vad folk kan ana. Det handlar om främst Rautas, Lävas och Välijokk. Bestånd av Röding, Öring och Harr försvinner. För 30-50 år sedan mötte man inte en människa i Sandåslandet, Lävas, Rautas, Välijokken osv. Nu under en tur kan man träffa på över 10 tal sluddrande dialekter uppe på Sandåsen. Våra fiskrika vatten har spridits enormt om på internet på senaste åren. Vilket är synd. I somras räknades det 72 tält samtidigt i Lävas. 85% sörlänningar! Och för 30 år sedan, inte en människa. Likaså upp omkring Kaitumområden, det är hemskt.

Visst är det tragiskt med trängslen bland vissa vatten, och där har internet och tidningarna en "jätteskuld" genom allt som skrivs om några få vatten.

Du verkar hänga upp dig på att det är "andra" som fiskar i "era" vatten. Dialekten spelar väl mindre roll?
                    Det handlar om hur vattnen beskattas, oavsett vem som brukar dom.
                    Traditionen med nätfiskande Kirunabor är ju inget nytt...
                    Men det är du "deras" vatten???
                    Vad det handlar om är att flygbolagen MÅSTE ta ansvar för att inte köra ut folk på samma ställen.

Skulle vilja veta hur du kan specificera att 85% av de tältande var sörlänningar vid den flyginventering du hänvisar till?
                    Med tanke på att andra påstår att ca 25-30& av flygturisterna i området är finnar så vette fan var jag själv som Norrbottning ska räknas in för att rymmas inom 100% när jag är där uppe.

Håller med dig i sakfrågan till 100%, men en sakframställan med massa lögner och utpekande vem som är ansvarig får knappast respekt.

/ Besökare i dessa fjällområden sedan ca 25 år.

Kommentera

Ursprungligen postat av Malten Visa inlägg
                      Visst är det tragiskt med trängslen bland vissa vatten, och där har internet och tidningarna en "jätteskuld" genom allt som skrivs om några få vatten.

Du verkar hänga upp dig på att det är "andra" som fiskar i "era" vatten. Dialekten spelar väl mindre roll?
                      Det handlar om hur vattnen beskattas, oavsett vem som brukar dom.
                      Traditionen med nätfiskande Kirunabor är ju inget nytt...
                      Men det är du "deras" vatten???
                      Vad det handlar om är att flygbolagen MÅSTE ta ansvar för att inte köra ut folk på samma ställen.

Skulle vilja veta hur du kan specificera att 85% av de tältande var sörlänningar vid den flyginventering du hänvisar till?
                      Med tanke på att andra påstår att ca 25-30& av flygturisterna i området är finnar så vette fan var jag själv som Norrbottning ska räknas in för att rymmas inom 100% när jag är där uppe.

Håller med dig i sakfrågan till 100%, men en sakframställan med massa lögner och utpekande vem som är ansvarig får knappast respekt.

/ Besökare i dessa fjällområden sedan ca 25 år.
                      Nej, jag hänger inte upp mig på att andra fiskar här? Dialekten spelar ingen roll, har jag inte sakt eller?

Traditionen om nätfiske bland Kirunabor? Ojoj, då vet du jävligt lite om oss. För det första får vi inte ens näta i dessa vatten, i Välijokk får man inte ens fiska! Det är samer som nätar, inte vanligt folk. Och lapparna har tillträde och näta, för sitt eget husbehov.

Under 2008 kommer dessa 3 vatten stängas, det har snackats om det på både radio och televison.

Läs gärna Jocke Almgrens blog så får du se!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen