KARP i stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

KARP i stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elanen,det är lungt!Jag har aldrig fått någon Gärs så finns inget att räkna
    Keep talking about me, You are just making me famous..
    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

• Jimmie, kanske har lite med det jag sagt att snorgärsen är ovanlig i Stockholmstrakten.
      Det bygger också en del på din ålder.
      Jag har inte fått en snoris på bergis 15 år.
      Men det är runt 15 år sen signalkräftorna börjades pytsas ut.
      Är själv skyldig till det i Magelungen.
      Var med vid inplanteringarna i omgångar i sjön.
      Jag måste ju haft container syndromet eller sjukan då med.
      Fattar väl inget om kräftor heller blir väl det vanliga.
      Måste antagligen ha papper på det från länsstyrelsen och nån hysad utbildning för att yttra mig i frågan.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Henrik S Visa inlägg
        Givetvis flyttades inte all karp därifrån. I Lötsjön är det totalt fiskeförbud och har varit länge. Karparna som jag refererade till och är flyttade är samtliga under 7-8 hekto. Flyttning av fisk är inget jag rekommenderar, men det hade inte varit något som helst karpfiske att tala om i stockholm med omnejd om inte dessa hade flyttats. Finns ju inga vatten med naturliga bestånd av karp direkt.

Mkt möjligt. Anklagar inte dig direkt. Mest själva grejen. I dessa fallen är det väl mer försvarbart eftersom det handlar om helt överstora bestånd pga avyngling osv. Om nu sjöarna som är inplanterade till haft karp innan osv.

Det jag syftar främst på är när man flyttar vild fisk till andra vatten. Sarvar, mörtar, sutare osv. Gener som förflyttas till andra vatten på onaturliga sätt.

Speciellt de som flyttar stora individer till privata dammar har jag inte mkt för. Inte heller de som stjäl karpar från vatten som inte är deras.

Kommentera

• Sg, tar det inte personligt heller. Klart att det är för ruttet med fiskstölder o dylikt. Helt förkastligt och oftast blir det bara fiasko. Tyvärr så pysslar en del med det fortfarande trots folks tidigare misslyckande. Ooops! Såg att Buster hade loggat in sig på jobbdatorn. Detta inlägg är alltså skrivet av HENRIK S och inte Buster. Ha ha ha

Kommentera

• Skillnaden på en containergubbe (CG) och sådan som ännu inte utvecklats till CG är att CG aldrig har argument eller bevis för sina påståenden, utan räknar med att orden ska väga tungt baserat endast på antalet gånger de upprepats. En riktigt inbiten containergubbe ska dessutom vara helt omöjlig att få att ändra uppfattning genom argument och bevis.

Containergubbens kännetecken är ofta att nästipp och hakspets närmar sig varandra. Om man ska få ut något vettigt ur en CG måste man ta honom (eller henne) i örat och kräva bevis. Oftast blir CG då orolig och börjar rabbla olika meningar om och om igen (det ÄR bara så, så har det ALLTID varit, de nappar ALDRIG i nordan), eller så blir han (eller hon) aggressiv (skakar av ilska, gärna med en isbill eller annat tillhygge i handen), men ibland kan något vettigt slinka ut av misstag.

Uttrycket myntades efter en incident vid norrlandskusten. Vid båtrampen dök, som av magi, en gubbe upp. Hans hakspets och näsa var farligt nära att mötas, så vi borde anat oråd. Han frågade vad vi skulle fiska efter, och vi berättade att vi skulle fiska gädda. Gubben utbrast då:

-Här är gäddorna som tigrar! Om ni inte passar er SLITER de spöt ur handen på er. De äter strömming, det blir de starka av. Han nämnde självklart inga vikter, eller annat konkret.

Vis av tidigare erfarenheter tog den klokaste av oss tag i gubbens öra (bildligt talat) och pressade honom hårt. Först upprepade han som ett mantra att de var stora, arga som tigrar och att vi skulle passa oss. Tillslut blev pressen för stor, och han erkände att han nog faktiskt aldrig hört talas om någon så stor som 5 kilo, men 3-4kg var inte en omöjlighet. I närheten stod en öppen container, som vi gärna hade velat hjälpa mannen ner i. Därav uttrycket.

Elanen: Det är aldrig för sent att lämna containergubbarnas skara, men då får du argumentera - intyg från länsstyrelsen hjälper föga, och (väl)utbildade containergubbar finns det massor av.

Blivande containergubben Limnos

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
            Måste antagligen ha papper på det från länsstyrelsen och nån hysad utbildning för att yttra mig i frågan.
            "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

• Hernik S,sen lyckades man jävligt bra i vissa vatten också...
              Keep talking about me, You are just making me famous..
              MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
              www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

• Limnos, tycker mig själv möta just den typen du beskriver. Dom finns överallt. Är säkert en sån som du beskriver.
                Har nog inget med ålder. Tror nog att det är utseendet och en envis typ till karaktären.
                Det är nog den genomsnittliga männeskotypen du beskriver.
                Halva gänget på jobbet stämmer in på din karaktär.
                Fast du är nog på väg du med.

Kommentera

• Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                  Limnos, tycker mig själv möta just den typen du beskriver. Dom finns överallt. Är säkert en sån som du beskriver.
                  Har nog inget med ålder. Tror nog att det är utseendet och en envis typ till karaktären.
                  Det är nog den genomsnittliga männeskotypen du beskriver.
                  Halva gänget på jobbet stämmer in på din karaktär.
                  Fast du är nog på väg du med.
                  Inte den genomsnittliga människotypen, men genomsnittliga svensken. Vi har en mycket speciell, dryg och inskränkt kultur tyvärr. Men visst tycks fenomenet öka i takt med ålder

Kommentera

• Limnos: Är det kanske för att dölja genom att förlänga avståndet mellan haka och nästipp som vissa containergubbar låter sig fotograferas med öppen mun på alla bilder?

Kommentera

• Carpfenmazter, svensken är nog närmare den typen. Där har du nog rätt.
                      Sen kommer ju alltid visheten med ålder. Och då öppnas munnen i ett visst viloläge.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 139 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen