Stor c&r studie färdig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor c&r studie färdig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stor c&r studie färdig

Fick nya numret av Fiskefeber idag och till min stora glädje c&r studien som man väntat på.
    Intressant var att gäddan inte visar några skador vid vertikala lyft, så nu får många förståsigpåare snällt be om ursäkt för hårda ord i fotoalbumen.
    Skämt å sido, en intressant studie som alla bör ta del av.

---Stampe---
    www.stampelures.se

Läste den precis, mycket bra läsning!!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ingen mer som har läst den?
      Tänkte det skulle bli lite snack här men ikke....
      www.stampelures.se

Kommentera

Har inte læst artikeln.

Tittar man på bilder i fræmst ældre tidningar på feta vårfiskar som hænger på en huggkrok. Ser man hur romsæckarna lossnat? Slæppt och kanat ner. Ligger som en klump långt ner i magen.

Det ær naivt att tro att gæddorna inte tar NÅGON skada. Dom øverlever i de flesta fall, men att fångas innebær en størning.

Hur stor den størningen blir beror på hur krokarna sitter, hur lång tid drillningen tar, hur utmattad fisken ær efter drillningen (hur mycket energi som finns kvar till återhæmtning) Hur lång tid det tar att kroka loss den och hur mycket stryk fisken får under hanteringen..

Ju mindre størningen ær får gæddan, desto gladare ær den. En glad gædda æter med mer sjælvførtroende, væxer, och ær lættare att fånga - bættre før oss som fiskar efter dom också..

Det ær inte bara att tuta och køra, bara før att det står i en fisketidning att gæddor øverlever utsættning (något som varit allmænt kænt i många år).
        Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

jag läste den, det lät bra..

Kommentera

Har inte fått min än!

De kanske skickar ut dem i bokstavsordning, jag heter Österman i efternamn...

Kommentera

Ursprungligen postat av Stampe Visa inlägg
              Fick nya numret av Fiskefeber idag och till min stora glädje c&r studien som man väntat på.
              Intressant var att gäddan inte visar några skador vid vertikala lyft, så nu får många förståsigpåare snällt be om ursäkt för hårda ord i fotoalbumen.
              Skämt å sido, en intressant studie som alla bör ta del av.

---Stampe---
              Studien ang. vertikallyft behandlar enbart om gäddan får skador på ryggkotorna samt blödningar i köttet vad jag förstått. Dvs inre organ som DavidL påpekade har inte tagits i beaktning, vilket jag tycker är lite synd. Det kan aldrig vara bra att en riktigt stor gädda lyfts vertikalt, och flertalet organ som trycks nedåt i buken. C&R-studien var lite fräck tycker jag!

Kommentera

Jo ni har så rätt...den största testgäddan som disikerades vägde typ 7kg och givetvis så blir det mer påfrestning ju mer fisken väger, säkert mest på inre organ.
                Och självklart som DavidL skriver så måste c&r göras på rätt sätt.
                Dom hade ju varit väldigt försiktiga med alla gäddor i studien.
                Och som jag sa...skämt å sido.
                www.stampelures.se

Kommentera

Läste den just och det låter ju bra men som nämts ovan ju försiktigare behandling ju större chans att den klarar sig och minsta möjliga risk för skador.

Som David sa ju större fisk ju större risk och ju försiktigare måste man vara samt att minimera tiden man utsätter fisken för stressen att hanteras, men allt det där har iaf jag kört med sedan länge men skönt att få bekräftat att man tänkt/gjort rätt

Det som jag tycker känns optimalt är att inte lyfta gäddan ur vattnet alls om det är möjligt utan hänga över relingen och hålla gäddan samtidigt som man krokar loss och sedan släpper den igen, mäta längd går att göra med den i vattnet och vikten uppskatts vilket är tillräckligt noga för mig iaf, vill man absolut ha vågvikt så använd en sån där matta som man lägger fisken i så är den helt avlastad vid vägning, men det känns inte så viktigt för mig iaf men alla är vi ju olika på det området

Kommentera

Tror de flesta gör som i studien,som du sa Rospigg, skönt att få det bekräftat.
                    www.stampelures.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 073 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art