Vad var hett innan jerkbait kom? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad var hett innan jerkbait kom?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad var hett innan jerkbait kom?

Mitt egna fiskeintresse väcktes återigen efter att jag sett Gäddfeber. Tror att jag knappast är ensam om detta. Som jag förstår det har jerkfebern pågått sedan ca 2000 i Sverige och fått folk att hamstra Ambor och snajsiga handgjorda beten. Med detta inte sagt att svennar inte jerkat innan Gäddfeber kom men den får väl ändå anses som banbrytande i många avseenden.

Som jag förstår det har svenskt fiske begåvats med både vertikaljigg och mjukbetesrevolutionerna efter det. Rätta mig gärna om jag har fel om detta, har inte bevittnat några av dessa slå igenom med egna ögon.

Jag undrar nu, vad var det som var hett innan jerktekniken slog igenom?

Hade alla suttit och polerat Utödrag och ivrigt inväntandes säsongens nya HiLofärger eller?
    Är det blåål eller vralåk?

Flying lure
    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Jiggning var väl rätt populärt.?? Kommer ihåg när man var ung och Berkley släppte sina "luktjiggar".... Haha.

Jag undrar när flugfiske slår igenom på allvar, antagligen aldrig.. men vem vet.
      http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
        Jiggning var väl rätt populärt.?? Kommer ihåg när man var ung och Berkley släppte sina "luktjiggar".... Haha.

Jag undrar när flugfiske slår igenom på allvar, antagligen aldrig.. men vem vet.

Du kan ju logga in dig på Edgeforum.com. Där kan du bilda dig en uppfattning om huruvida flugfiske slagit igenom på allvar. Enligt undersökningar är flugfiske populärare än någonsin. Inte bara i Sverige utan i hela världen. Men jag tycker inte att man kan jämföra flugfiske med spinnfiske. Dom det två kategorier som är alldeles för vitt skilda.

Men åter till ämnet. Jag började snöa in på gäddfiske i början på 80-talet. Då var det Abu som gällde för hela slanten. Vad det gäller rullkategorin var Shimano deras första riktiga konkurrent och på betesfronten var det Rapala. Genast började Abu att kopiera sina konkurrenter istället för att försöka slå dom med kvalitet eller egen nischning.
        Abus stora klassiker är väl allmänt kända: Reflex, Hi-Lo, Toby, Mörrumsspinnaren osv ...
        Mörrums-spinnaren anser jag vara Abus sista stora inovation på betesfronten. Även Hi-Lo var och är ju ett fantastiskt bete. Ingen wobbler är så mångsidig. Jag gillar de sjunkande ledade varianterna. Med dom kan jag kasta långt och med hjälp av skeden blixtsnabbt ställa in alla djup. Det finaste är när man ställer skeden längst bakåt och på så vis kan kasta långt in över grundområden för att sedan sakta jerka hem den i ytan. Ett minus är att jag önskar att den sjunkande skulle finnas i en större variant. Ett andra minus är ju givetvis att den ledade varianten gärna hakar sig runt linan vid kastet.
        Relax-spinnaren var ju också en bra innovation. Men den slog aldrig riktigt igenom.

Jag minns också hur mina älskade stora Rapala Magnum började få konkurrans från Zalt och Swimm Wizz. Dom tyckte jag var skitfula. Rapala ansåg jag vara äkta hantverk.

Reflex spinnaren verkar knappast användas längre. Trots att det är ett förtäffligt bete som en del gäddfiskare fått över tusen gäddor på.

Som tidigare redan nämnt så blev jiggen och Swim Whizzen den stora boomen efter Abus och Rapalas dominans. Ett par stora feta jiggar blev ett måste i varje gäddfiskares beteslåda.

Det var tider det ...

Kommentera

Gäddsaxar å atom, plus att man bonkade allt som sprattlade!
          Inge mjäk på den goda tiden inte!

Kommentera

Magnumwobbler var det som var hett innan jerk.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Min farfar fiskade mycket när han levde.Vi har en massa släktingar i USA/Canada. För 25-30 år sedan fick han en fiskelåda av dem med jiggar, jerk och spinner baits.
              Kändes rätt fränt att fiska med dem för 20-25 år sedan. Kan lova att det inte var många som fiskade med dem i Sverige då.

Trots att jag hade dessa "heta" beten så körde jag med Toby, atom och reflex :-D
              Jakten på dundergurkan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 380 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art