Ursprungligen postat av Flodebanan
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
C&R ofarligt för gäddan
Collapse
X
-
... i åtminstone en veckaUrsprungligen postat av NEO Visa inlägg... -Alla 30 gäddorna överlevde första veckan, säger Larsson. De rörde sig något mer än vanligt de första timmarna efter märkningen, men betedde sig sedan normalt igen. Slutsatsen av forskningen är att Catch and Release är ofarligt för gäddan."
/NilsieNisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?
Kommentera
-
Exalt vad jag ville komma fram till, erfarna sportfiskare som drillar snabbt och skonsamt, dåhar fisken bra chans. Semesterfiskare som inte vet vad de gör, då minskar chansen för fisken.Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg....OM man gör på rätt sätt!
Viktigt att poängtera!
Kommentera
-
Exakt, chansen minskar men det betyder inte automatiskt att alla gäddor som inte fångas av proffsen här dör.Ursprungligen postat av lex Visa inläggExalt vad jag ville komma fram till, erfarna sportfiskare som drillar snabbt och skonsamt, dåhar fisken bra chans. Semesterfiskare som inte vet vad de gör, då minskar chansen för fisken.Ola
Kommentera
-
jag har läst några sånna här raporter tidigare om effekter av C&R, ofta ligger siffrorna mellan 90-98% och då har dom använt sig av ett större material. sen hur dom fiskarna har varit krokade kan jag inget om. men fortfarande en högsiffra anser jag.Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.
Kommentera
-
Tror det oundvilkligt på ett forum, hela idén är ju att disskutera saker. Men visst kan det gå till överdrift, dock tycker jag att det i detta fall varit vettiga invändningar.Ursprungligen postat av PederE Visa inläggVarför måste man jämt prata sönder varje ämne?
Kula att alla 30 gäddor i testet klarade sig! Ett mycket bra resultat
Kommentera
-
Jag fick upp en gädda med avbruten gälbåge som läkt igen. Gäddan var runt kilot och precis lika pigg som en oskadad fisk. Och folk säger att 'alla' fiskar med avbruten gälbåge är dödsdömda.
Den viktigaste anledningen för att döda en gädda tycker jag är att man ska kunna ta vara på den. Tänker man bara slänga den i skogen tycker i alla fall jag att det är bättre att låta fisken få en chans... den kanske överlever?Min hemsida för Nettel-Laken!
http://nettelbaits.se/
Min fiskeblogg!
http://nettelbaits.nettelbaits.se/
Kommentera
-
smaken är som baken, jag tycker det finns en grad för hur skadad fisk man ska återutsätta men det hör inte till tråden.Ursprungligen postat av Bjoz Visa inläggJag fick upp en gädda med avbruten gälbåge som läkt igen. Gäddan var runt kilot och precis lika pigg som en oskadad fisk. Och folk säger att 'alla' fiskar med avbruten gälbåge är dödsdömda.
Den viktigaste anledningen för att döda en gädda tycker jag är att man ska kunna ta vara på den. Tänker man bara slänga den i skogen tycker i alla fall jag att det är bättre att låta fisken få en chans... den kanske överlever?
men det är väldigt kul att studierna har utförts i kalla klimat för dom flesta studierna är gjorde i tropiska klimat där fiskarna är av en helt annan biologi än våra svenska gäddor.Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 524 visningar