C&R ofarligt för gäddan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R ofarligt för gäddan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av NEO Visa inlägg
    Tänkte att det kanske var fler som missat denna notis.

Citat från: http://www.fiskeforalla.com/notiser/...asp?which=2047
    "Återutsatta gäddor visar inga tecken på skador, säger Stefan Larsson vid Umeå Marina Forskningscentrum. En grupp från organisationen åkte till Eriksberg i Blekinge. Där fångade de 30 gäddor med spö, märkte dem med akustiska sändare och släppte sedan tillbaka fiskarna. Gruppen placerade ut mikrofoner runt om fångstplatsen och mätte fiskarnas aktivitet.
    – Alla 30 gäddorna överlevde första veckan, säger Larsson. De rörde sig något mer än vanligt de första timmarna efter märkningen, men betedde sig sedan normalt igen.
    Slutsatsen av forskningen är att Catch and Release är ofarligt för gäddan."
    Hej NEO; Catch & Release (C&R) är inte alltid ofarligt för gäddan! Om gäddan överlever, far illa eller dör av C&R-behandlingen beror på många faktorer. Luft- och vattentemperatur, handhavarens skicklighet och snabbhet, antal gånger som en gädda blir utsatt för C & R under en viss tidsrymd, gäddans storlek och kondition är några av de påverkande faktorerna. Själv har jag sedan 1976 många positva erfarenheter av C&R men har också både sett, läst, hört och även upplevt hur speciellt stora gäddor sommartid far illa eller dör av C&R.
    One day spent fishing adds another day to your life!
    Old Firehand

Kommentera

Om endast 1 av 10 000 har en chans att överleva då är man ute och trålar!

Använder man sportfiskeredskap och vill släppa tillbaka en fångad fisk har den goda eller mycket goda chanser att överleva även om drillningen varit utdragen. Nybörjaren gör säkert många misstag men med träning går hela proceduren att veva hem och släppa tillbaka fångsten bättre och bättre.

Alla är väl barn åtminstone i början.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Är det inte dax bland oss fiskare att avsluta detta ämne? Vill du ha fisken så ta den, vill du inte ha den så släpp tillbaka, hur svårt kan det vara. Jag för min del vet att fiskar klarar sig när den sättes tillbaka, eller ska jag döda den bara för att den suttit på min krok, ja då skulle jag ha behöft döda många hundra öringar och inte tala om andra fiskar kanske 1000 tals, det är klart att fisken överlever, ge den bara en sjans att återhämta sig, tror inte att det finns någon människa som skulle dö av att få en krok i läppen. Jag har sett för många bivis för detta så det är solklart. Som sagt vill du ha fisken ta den (om den håller måttet) annars släng i den igen. Ett jävla tjat om detta ämne som ändå är solklart.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjoz Visa inlägg
          Jag fick upp en gädda med avbruten gälbåge som läkt igen. Gäddan var runt kilot och precis lika pigg som en oskadad fisk. Och folk säger att 'alla' fiskar med avbruten gälbåge är dödsdömda.

Den viktigaste anledningen för att döda en gädda tycker jag är att man ska kunna ta vara på den. Tänker man bara slänga den i skogen tycker i alla fall jag att det är bättre att låta fisken få en chans... den kanske överlever?
          Word! Ge alltid gäddorna en chans, ska jag vara riktigt Mänsklig, så tycker jag det inte spelar någon roll om de kanske dör plågsamt efter releasen, tror ändå ingen gädda som dör under ytan naturligt av t.ex rovdjur/andra anledningar, dör utan pina och smärta, om ens sådana mänskliga känslor excisterar för en gädda...
          skitenlevererar.wordpress.com ta gärna en titt :-D

Kommentera

Undrar hur många som kör C&R och krokar av gäddan i vattnet, det är faktiskt skillnad på C&R och C&R H2o
            Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
              Anser du att det är rätt att plåga en fisk till döds om 1 på 10000 överlever?

Skitsvårt att dra gränsen, men någonstans måste den ju gå?
              1 på 10 000, med de oddsen så är den redan död... och ett under, alltså 1 på 10 000 skulle kunna få liv i den. Eh, han du citerade talar såklart till människor som dödar gäddor för att de tror att gäddan kommer att dö trots att den lever...

Gränsen är väl hur jävla lätt som helst, döda aldrig en gädda med flit, ge dem alltid en chans. Och om du vill döda gäddor för att de ska slippa plågas så gör det om du nu tror att en gädda verkligen kan plågas på samma sätt som en individ med känslor...
              skitenlevererar.wordpress.com ta gärna en titt :-D

Kommentera

kolla här också. http://www.slu.se/Documents/externwe...%20Winberg.pdf

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 381 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art