dags att skaffa ett akvarium - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dags att skaffa ett akvarium

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• dags att skaffa ett akvarium

har alltid velat ha ett akvarium med aborre i

och nu tar jag insiativet för attjag vill coh känner mig redo XD

jag tänkte köpa ett 500 liters akvarium men mina föräldrar säger att

mitt golv inte håller för det ( jag bor på övervåning) jag tror inte på dom.

men om man ska ha aborrar så måste man väl att ett stort.

räcker det med typ 250 -400 liters

behövs det några speciella pumpar lampor växter för att aborren ska klara sig.

vilken temperatur ska man ha vintertid och sommartid.

har hört att många aborrar i akvare dör under vintern. varför då :P

sry om de e många frågor men de e onödigt att döda fisken med okunskap :P

Kan inte svara på dina frågor men jag tycker det är en ascool idee. Skulle oxå vilja ha ett. Jag hoppas VERKLIGEN du skickar bilder om du skaffar ett!

Kommentera

Största problemet med att ha svenska fiskar i akvarium är enligt min erfarenhet temperaturen. De brukar ha väldigt svårt att överleva en längre tid i vattentemperaturer över 20-22 grader vilket det garanterat kommer att bli i ett akvarium som står inomhus. De tycks bli väldigt stressade av att konstant leva i sådana temperaturer och har ofta utvecklat olika sjukdomar inom några veckor efter att de placerats i akvariumet. Vissa dör även utan några som helst sjukdomssymptom. Detta har jag aldrig sett hos de fiskar jag har haft som tål högre temperaturer, t.ex. diverse afrikanska ciklider så jag misstänker att det är ett temperatur och stressrelaterat problem tyvärr.
      Om du trots allt beslutar dig för att göra ett försök måste du inte nödvändigtvis skaffa dig ett jätteakvarium om du inte har planerat att ha stora abborrar i det, får du tag i småborrar kan ett 200liters räcka gott och väl men har du tänkt dig fisk på 20 cm är det nog nödvändigt med ett uppåt 500 liter. Grus och växter och annan akvarieinredning kan du välja och vraka bland hos närmaste djuraffär som säljer akvarietillbehör, abborren lär inte bry sig om vad du placerar i karet sålänge det finns gott om gömställen den kan söka skydd i. Däremot måste du se till att det finns åtminstone en sida av akvariumet som har en mörk bakgrund, en upptejpad sopsäck duger gott men annars finns det planscher att köpa, detta gör fisken tryggare när det finns ett mörkt hörn att söka sig till.
      När det gäller akvariepumpar är det o stor utsträckning plånboken som styr, du kan välja dyra ytterfilter som är bekväma att använda då de i princip inte kräver underhåll eller billigare innerfilter som istället har nackdelen att de måste rengöras ofta. Det viktigaste är att du ser till att det är tillräckligt stort för vattenvolymen, åtminstoner dubbla volymen för ordentlig cirkulation, samt att du placerar utblåset så att det skapar ytrörelse. Det är nämnligen ytrörelsen som möjliggör syresättning av vattnet.
      Hoppas det här hjälpte lite, misstänker att det blev lite rörigt^^
      Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Nej utan kylning av vattnet vintertid är det nog svårt att hålla svenska fiskar.
        Jag har också haft en liknande idé och kollat på de kylanläggningar som finns att köpa. De kostar dock löjligt mycket (10 000+) så jag har funderat på en annan lösning:
        En slang som dras från en cirkulationspump i akvariet och ut genom ett hål i ytterväggen på huset. Gräva ner den några centimeter under marken (för att slippa snabba temperaturväxlingar), kanske 10-20 m lång och sedan tillbaks till akvariet. På så sätt kommer karet att hålla en temperatur som åtminstånde är lite lik den svenska yttertempen.
        Det kommer ju att bli lite dyrare att värma huset men antagligen inte så mycket.
        Ja detta är ju bara funderingar än så länge.

Kommentera

okej tack för all hjälp så jag måste alltså kyla ner varför inte bara först ta de kallaste vattnet man kan hitta får istunna har rätt mycke isvatten och sen typ byta ca 0.5 liter varje dag eller något ?

kan man ha is i akvariumet

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne_FreeFish Visa inlägg
            okej tack för all hjälp så jag måste alltså kyla ner varför inte bara först ta de kallaste vattnet man kan hitta får istunna har rätt mycke isvatten och sen typ byta ca 0.5 liter varje dag eller något ?

kan man ha is i akvariumet

Ingen höjdare att ha is i ett akvarium, is är ganska vasst i ytan och skaver på glaset. sen kan det nog vara risk för att glaset kan spricka då det blir en ganska stor värmeskillnad i toppen på akvariet och varmt runtomkring.
            Om du har ett 500L och ska få ner det i skaplig tempratur så får du nog byta några hundra liter vatten om dagen.

Jag har ett 540L själv och det sjunker bara några grader från 27 till 23-24 vid byte med ca 200L kallt vatten.

Kommentera

jag hade tänkt att skaffa akvarium åxå faktiskt, men då ska jag ha små sutare och rudor i det, yngel asså upp till 100g

Kommentera

Tjena!
                Att byta vatten flera gånger per dag eller lägga i isbitar modell större kommer inte att fungera!
                Säger det av egen erfarenhet eftersom jag provat det i ett litet akvarium.
                Det skulle krävas enorma mängder vatten eller is för att sänka temperaturen tillräckligt mycket och då har vi inte ens tagit med problemet att vattentemperaturen åker jojjo upp och ner vilket nog är sämre än en hög stabil temperatur.
                Det krävs mycket för att sänka temperaturen i ett stort akvarium och jag tror inte det funkar med slinga under jord heller.Det är många som har provat med svenska fiskar i akvarium (jag bland annat)men verkar som alla konstaterar att det inte funkar någon längre tid.många ideer om vattentunnor gammla kylskåp osv har ventilerats men det verkar som alla bra förslag är för krångliga eller för dyra att införskaffa.Det är inte särskilt kul att titta på dom fina fiskarna och tänka att dom inte mår så bra och troligen kommer dö så småning om.
                Skaffa istället ett akvarium med fin bakgrund och försök få ordning på lite fina växter och köp sedan efter noga övervägande fiskar som passar till ditt tänkta akvarium.
                Finns massor med roliga fiskar att köpa oxå.
                MVH Björnsitsen

Kommentera

kör med rudor då, om du vill ha svenska fiskar, det måste vara den lätt segaste fisken, den dör ju fan inte av nått knappt, men ändå grymmast

Kommentera

det finns ju speciella akvariekylare om du är redo att lägga en del pengar ( från 3000-5000kr)

hittade på en till ett hyfsat pris

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen