ABU - Classic Inshore - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU - Classic Inshore

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ABU - Classic Inshore

Tjo!

Satt och kollade lite på ABU's hemsida och såg en kreation jag inte sett tidigare nämligen "Classic Inshore", det ska tydligen vara den starkaste rullen ABU gjort. De skriver också att detta är rullen man ska ha för hårt jerkbait fiske! VIlket fint sortiment ABU har om denna Classic Inshore och REVO inshore visar sig vara riktigt bra rullar!

Det står lite om vad de satsat på för delar och varför just det gör rullen så bra, jag har förstått att mässingsstativ är bra i alla fall bättre än aluminium! Längre än så sträcker sig tyvärr inte mina kunskaper.

Jag tänkte alla som verkligen kan rullar kan kommentera denna "Classic Inshore". Kommer den klara stenhårt jerkfiske, av erfarenhet vet jag att ex. AMB. C4 inte gör det.

Kommer denna rulle vara något att satsa på?

Hittepåare och allmänt lösa spekulationer undanbedes!
    Senast ändrad av Grävlingen; 2008-01-10, 09:35.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
    Tjo!

Satt och kollade lite på ABU's hemsida och såg en kreation jag inte sett tidigare nämligen "Classic Inshore", det ska tydligen vara den starkaste rullen ABU gjort. De skriver också att detta är rullen man ska ha för hårt jerkbait fiske!

Det står lite om vad de satsat på för delar och varför just det gör rullen så bra, jag har förstått att mässingsstativ är bra i alla fall bättre än aluminium!

Jag tänkte alla som verkligen kan rullar kan kommentera denna "Classic Inshore".

Kommer denna rulle vara något att satsa på?

Hittepåare och allmänt lösa spekulationer undanbedes!

Stor risk att det svaren blir av karaktären "lösa spekulationer" eftersom rullen är såpass ny o relativt otestad av stora massan. Har skaffat en själv men inte fiskat med den ännu (pga väderhelvetet) så mina åsikter får du ta för vad de är.
    Det som känns negativt är att gavlarna kunde varit snyggare. Annars känns rullen väldigt stabil och spolen snurrar riktigt bra. Gillar oxå att veven är något längre än ABUs vanliga. Att dreven är i stål istället för mässing ger en något råare gång, dock inget som stör mig. Tar förmodligen lite längre tid att slita in..

Kommentera

Jag har testat dem båda och skruvat isär dem i minsta detalj.

Classic Inshore är en nygammal konstruktion med roterande spolaxel som sitter fast i spolen. Vevsidans spolaxellagring sitter precis vid stativet med en ny labyrinttätning som förhoppningsvis räddar lagret från det värsta saltintrånget. Den andra sidans spolaxellagring är gemensam med nya Recorden, dvs lagret sitter ute i gaveln. Slirbromssystemet är samma som i dagens JB, så även backspärrarna med "dual stopper". Utväxlingen är en ny helt i rostfritt, men den är lite rå, precis som Hippo skrev.
      Spolen är av typen "maximalt med lina", men gavlarna är mer än 1mm tjocka så den väger rejält. Centrifugalbromsen har fyra snap-on vikter och den har en bana med större diameter än i exvis JBn, och den kommer att behövas för att hålla koll på den tunga spolen. Veven är en "dubbel Power Handle, dvs en 7000vev, fast med två lite smidigare vevgrepp. Rena propellern. Sen har rullen tryckknapp isf tumtangent vilket är en driftsäkrare konstruktion ocgh det ger ett robustare stativ.

Rullen är helt OK för tungspinn rätt ur kartongen, dvs med beten över 50g. Den kastar förvånansvärt bra med stora beten och givet att labyrinttätningen funkar kan den nog hålla även i salt miljö.

På minussidan finns spolens vikt, rena svänghjulet, och att spolaxellagret på vevsidan kräver specialverktyg för att tas bort för rengöring, vilket gör att det lagret sällan eller aldrig kommer att rengöras. Det andra spolaxellagret sitter illa utsatt och det blir väl med det som med Recordens lager, en "diarrérand" kommer med tiden, men det är å andra sidan lätt att ta ut och tvätta eller byta ut.

Sen tycker jag personligen att utväxlingen är för låg i förhållande till jätteveven. Jag skulle föredragit kortare vev eller en högre utväxling, men smaken är som baken.

Revo Inshore ger jag inte mycket för i förhållande till den profil rullen ges i marknadsföringen och vad den kostar. Stativet i klent gjutgods är inget för ryck och knyck, spolen väger sina modiga 20gram där spolgavlarna håller mer än 1mm tjocklek, ett riktigt svänghjul (fråga mig inte vad dom tänkt på), men rullen har en rätt effektiv centrifugalbroms som å andra sidan behövs. Rullen funkar för HÖ fiske med lättkastade 20 - 30grams beten, men man skall nog vara noga med att spolaxellagren får den omvårdnad de förtjänar.

Mina slutsatser, baseras på ett par enkla tester och lite skruvande:
      Classic Inshore är nog en bra rulle för tungspinn, ett stabilt bygge. Vid jerkfiske kräver spolens massa att man använder en grov flätlina (minst 0.40) för att linan inte skall snärtas av när spolen skall accelereras. Hur den håller i praktiken kan bara framtiden utvisa. Jag upplever nog ProRocket och JB som mer prisvärda.

Revo Inshore är nog OK för HÖ fiske, men jag skulle hellre välja en Pro Rocket och ge den en "vitamininjektion". En trimmad 5500 ProRocket är helt överlägsen, men formatet är ett helt annat.
      www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
        spolen väger sina modiga 20gram där spolgavlarna håller mer än 1mm tjocklek, ett riktigt svänghjul (fråga mig inte vad dom tänkt på).
        Det låter som om killarna på ABU har plockat fram den mest solida spolen sedan Infinispool...

Kommentera

Ursprungligen postat av ob Visa inlägg
          Det låter som om killarna på ABU har plockat fram den mest solida spolen sedan Infinispool...
          Den är ju tänkte för "Inshorefiske" och inte dirket för UL, vill man ha en Revo med lätt spole så är nog Premier modellen att gå på. Den ska ha lättare spole än STX-modellen. Som UT säger ska man nog inte gå på reklamen o se Revo Inshore som en jerkbaitrulle, utan mer en traditionell spinnrulle.

Kommentera

Ojj, detta gick fort, mycket info på kort tid! I LIKE!

Förblir dock en smula förvirrad men det kan ju helt enkelt bero på att ingen har långtidsfiskat den än! Får hålla koll på vad hippo skriver om sin nya rulle när vårfisket dragit igång...!!
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Är det nå'n mer som hunnit testat lågprofilar'n till jerkfiske?
              Positivt/negativt???

Mvh Niklas
              www.gavlefiskredskap.se
              niklas_soderman78@hotmail.com

Kommentera

Ursprungligen postat av spiggo Visa inlägg
                Positivt/negativt???

Mvh Niklas
                Ge dej. Nu ska vi ismeta några månader Fast med det här vädret kanske man kan (måste) jerka före påsk.
                Annars då jobbar ni kvar eller hur är läget?
                En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Nä, nu är man arbetslös
                  Tror det blir 2 klädbutiker som ska in i våran butik. Som om det inte redan fanns tillräckligt av dem.
                  Mvh Niklas
                  www.gavlefiskredskap.se
                  niklas_soderman78@hotmail.com

Kommentera

Ursprungligen postat av spiggo Visa inlägg
                    Positivt/negativt???

Mvh Niklas
                    Både jag Birkan och The Jerkman har testat Pfleuger President WLPL. Birkan's gick sönder efter ca 10 pass, Min håller än, efter denna säsong, fortfarande prima. Jerkman's funkar, men han använder den inte.

Köper mig en Ambis när min crashar.

//Linus

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 009 visningar
                    1 gilla