Tillförlitlighet på Eniros och Hittas koordinatfunktion? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillförlitlighet på Eniros och Hittas koordinatfunktion?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tillförlitlighet på Eniros och Hittas koordinatfunktion?

Är det någon som testat att ta ut koordinater hemma vid datorn och sedan jämfört med gps?
    Jag testade förut här hemma och garaget hamnade ca 10 m fel och det är väl ok.Fast det kanske var en turträff.
    //C
    http://sportfisher.se

Jag hade "hem" och "båtplatsen" som waypoints i gps'en. Jämförde båda dessa på eniro och det stämmer väldigt bra, inte många meters differens.

Kommentera

Ursprungligen postat av lodur Visa inlägg
      Jag hade "hem" och "båtplatsen" som waypoints i gps'en. Jämförde båda dessa på eniro och det stämmer väldigt bra, inte många meters differens.
      Låter bra, då kanske man kan jobba lite mer med datorn i framtiden.
      Hur gick det förresten i somras och höstas i "sjön"?
      //C

Kommentera

Jag har bara gjort några få försök men då fått bra resultat, däremot en bekant som jobbar inom räddningstjänsten berättade att dem använder Eniros GPS kordinater men i RT90 format (nyare sjökort är i WGS84) för att dirigera utryckningsfordon när det inte finns bra gatadresser.
        Bara slå in ett tel nr/namn och så visa GPS kordinater på träffen och då får det inte bli några större fel så tillförlitligheten får nog anses som god i frågan om det duger till att skicka brandbilar och ambulanser efter det

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
          Låter bra, då kanske man kan jobba lite mer med datorn i framtiden.
          Hur gick det förresten i somras och höstas i "sjön"?
          //C
          Det gick ganska trögt, gädda på 3-3,5 kg och gös på c:a 2,5 som bästa noteringar, dock var det väl ok om man ser till antalet fiskar. Under hösten blev det tyvärr inte så mycket fiske som jag hade hoppats, vädret var ju inte det bästa och sen var det en del annat som tog upp mycket av tiden. Har skaffat en ny båt så jag siktar på säsongen som kommer istället...

Själv då? Såg korten på storgäddan och det var ju en rejäl bit, speciellt med tanke på att det inte dräller av storfångster i sjön vad jag vet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Jag har bara gjort några få försök men då fått bra resultat, däremot en bekant som jobbar inom räddningstjänsten berättade att dem använder Eniros GPS kordinater men i RT90 format (nyare sjökort är i WGS84) för att dirigera utryckningsfordon när det inte finns bra gatadresser.
            Bara slå in ett tel nr/namn och så visa GPS kordinater på träffen och då får det inte bli några större fel så tillförlitligheten får nog anses som god i frågan om det duger till att skicka brandbilar och ambulanser efter det
            Rimligtvis borde ju kartan vara lika exakt (eller oexakt om man ser det från andra sidan) som vilken papperskarta som helst. Enda skillnaden borde vara att datorn räknar ut exakta kordinater lite snabbare än om man skulle göra det själv.

Kommentera

Ursprungligen postat av lodur Visa inlägg
              Rimligtvis borde ju kartan vara lika exakt (eller oexakt om man ser det från andra sidan) som vilken papperskarta som helst. Enda skillnaden borde vara att datorn räknar ut exakta kordinater lite snabbare än om man skulle göra det själv.
              Gissa varför dem låter datorn räkna när det brinner i stugorna, jo just tidsbesparingen!!

Men nu var det ju exaktheten i GPS kordinaterna det gällde och dem stämmer som sagt bra, så länge ingen fipplar med kartformaten och anger det i fel för då blir det haveri Big time

Kommentera

Nu har jag kollat lite referenspunkter mellan bla hemmet och jobbet och det stämmer förvånansvärt bra. Har inte haft möjlighet att kolla några punkter på sjön än.

Lodur:
                Gäddfisket under -07 sög ganska kraftigt, däremot så gick gösfisket riktigt bra. är nyfiken på vad -08 har för överaskningar.
                //C

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 128 visningar
                1 gilla