Tjuvfiskande yrkesfiskare i vänern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tjuvfiskande yrkesfiskare i vänern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tjuvfiskande yrkesfiskare i vänern

Hittade dessa rader på kbvs hemsida.

Fiskare ertappades med fredad lax i fångsten
    Pressmeddelande 2007-12-30, kl. 17:12

Personal på kustbevakningsfartyget KBV 020 har ertappat en yrkesfiskare i Vänern som i fångsten i sin båt hade 4 st fredade laxar. Just denna laxarten har varit fredad sedan 15 år tillbaka. En av laxarna var dessutom bara 41 cm vilket är 19 cm kortare än minimimåttet. Det är endast planterad lax med bortklippt fettfena som får lov att fångas i Vänern.
    Beslaget gjordes i Ekens skärgård, söder om Värmlandsnäs. Laxarna togs i beslag och polisen i Värmland sköter nu utredningen.

Skönt att se att det görs fisketillsyn på vänern som det har varit dåligt med.

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
    Hittade dessa rader på kbvs hemsida.

Fiskare ertappades med fredad lax i fångsten
    Pressmeddelande 2007-12-30, kl. 17:12

Personal på kustbevakningsfartyget KBV 020 har ertappat en yrkesfiskare i Vänern som i fångsten i sin båt hade 4 st fredade laxar. Just denna laxarten har varit fredad sedan 15 år tillbaka. En av laxarna var dessutom bara 41 cm vilket är 19 cm kortare än minimimåttet. Det är endast planterad lax med bortklippt fettfena som får lov att fångas i Vänern.
    Beslaget gjordes i Ekens skärgård, söder om Värmlandsnäs. Laxarna togs i beslag och polisen i Värmland sköter nu utredningen.

Skönt att se att det görs fisketillsyn på vänern som det har varit dåligt med.
    Är det bara jag som ser en gnutta ironi i det hela.

Dom som har bestämmt att man INTE får ta upp vildlax utan bara odlad vid spöfiske, men samtidigt vet om att näten inte ser någon skillnad på vild eller odlad fisk (tillika för små eller för stora), har nu tagit en nätfiskare som har plockat upp vildlax.
    sigpic

Kommentera

Ursäkta min ignorans, men hur funkar det med minimimått på en fredad fisk?

Kommentera

Bra!

Flode: "Dom" som bestämt? Vad jag vet är det inte kustbevakningen som bestämt att vildlaxen ska fredas.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
          Bra!

Flode: "Dom" som bestämt? Vad jag vet är det inte kustbevakningen som bestämt att vildlaxen ska fredas.
          Skrev indirekt eftersom det är "styret" i landet som bestämmt reglerna, och även dom som bestämmt att KBV skall finnas och se till att dom följs?

Hoppas du fattar vad jag menade.
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
            Också väldigt komiskt, man får inte ta upp vildlax, vad har då minimåttet där att göra, får man inte så får man inte om fisken så är 10cm eller 100.
            sigpic

Kommentera

Dom menade kanske att han inte äns kunde skylla på att han tagit upp den i tron att de inte var en vildlax iom att den var under måttet... Alltså för att konstatera att det var helt medvetet han brutit mot reglerna.
              varför nappar det aldrig?

Kommentera

Ursprungligen postat av andrease Visa inlägg
                Dom menade kanske att han inte äns kunde skylla på att han tagit upp den i tron att de inte var en vildlax iom att den var under måttet... Alltså för att konstatera att det var helt medvetet han brutit mot reglerna.
                Naturligtvis - det tänkte jag inte på. Kass skribent...

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
                  Det var förmodlingen ingen vild lax utan bara för liten vilket gjorde det till två fiskebrott.Vad jag hört fuskas det mycket med minimått och tas vild fisk för kontrollen har varit obefintlig och alla vet att man inte behöver bry sig.Vad vi skulle göra är att uppmana dom olika länsstyrelserna runt väner att gå ihop och följa vätterns exempel där man börjat med tillsyn så att framför allt yrkesfiskare och husbehovsfiskare förstår att om man inte följer reglerna så får det följder.Mina andra saker jag hört är att det finns gott om folk som kallar sig sportfiskare som fiskar och säljer fisk för vinnings skull och struntar i om fisken är vild eller för liten och det tycker jag vi andra ska tala om att vi inte tycker är okej.Ett förslag är att maila eller ringa den som är fiskekonsulent för respektive länstyrelse med tips och för att jaga dom att börja med tillsyn och inte hoppas alla sköter sig,det finns det många exempel på att fiskare inte gör mest yrkesfisket.Hjälp till att behålla det fina fisket och ta bort avarterna som fuskar på olika sätt så kan vi få ett fantastikt fiske på vänern.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 022 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art