tipsa om gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tipsa om gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jenk Visa inlägg
    Oldfirehand, jag skulle vilja saga tvartom att mothuggen blir battre med ett langre jerkspo. Med ett langre spo jerkar du med spot i mera horisontellt lage. Far du hugg drar du bara till. Med ett kort spo jerkar man ofta rakt ner mot vatten ytan far du da hogg ar det svart att hanga med. Gangen pa betet blir lika bra om du jerkar mera horisontellt. Dina polare har borta i USA anvander knappast spon under sex fot. Snittlangden pa jerkspon ar nog nastan sjufot och manga jerkar med 7.6 fots spon.

mvh

Jenk
    Gott nytt År Jenk! Tur att vi har olika uppfattningar, annars skulle det bara finnas Ford i USA, Volvo i Sverige och WW i Tyskland.

Mina erfarenheter av jerkbaitfiske och lämpliga spölängder går som vanligt åt rakt motsatta hållet än dina. Genom åren har jag köpt ganska många jerkspön av olika fabrikat, längder och klasser. Trots eller snarare tack vare dessa spököp och möjlighet att jämföra är jag fortfarande mest nöjd med de tre första Lamiglas Graphiteer 5´8" Nr 1217 som jag köpte i Minnesota 1982. Spölängden passar mig perfekt (1,72 m.ö.h.) och tillsammans med multirullen Daiwa Procaster PR35SH med 7.1:1 Super Hi-Speed har utrustningen haft större anledning att skryta om fångade gäddor under 25 års tid än vad jag själv haft. Passande utrustning och vassa krokar betyder bättre fiskelycka!

På andra och tredje plats bland mina jerkspöfavoriter kommer två "hemmabyggen" av Tony Fordham, England byggda på Sportex Carbon/Kevlar klingor 5´9" och 6´1".

Visst har du rätt i att jag helst jerkar rakt eller snett ner mot vattenytan om utrymme finns. Då kan jag göra mothugg rakt upp eller åt båda sidorna. Jerkar jag horisontellt, dvs snett åt ena sidan begränsas mina möjligheter att göra ett snabbt och kraftigt mothugg. Riktigt stora gäddor är hårda i käften! Ett för sent eller löst mothugg betyder i bästa fall en mörk, lång skugga eller stor virvel att berätta om när du kommer hem.
    One day spent fishing adds another day to your life!
    Old Firehand

Kommentera

Jag tokfiskar gädda och några saker jag har lärt mig än så länge är redan som påpekat att det senaste inte alltid är det bästa, fiske är en komersiellt, men jerkbait är en riktig hit! Buster Jerk är det grymmaste betet och det är väldigt lättfiskat. Men för att jerka så köp jerkbaitgrejer och jag råder dig att inte handla billigt skit från t.ex fishit, utan sök överallt på det mesta och försök hitta något passande. I längden känner jag att småvatten håller inte i regel stora exemplar av gäddor. Jag ska flytta båten till skärgården nu i vår för jag tyckte att det kändes enkelt att ha nära till sjön osv, men det jag känner nu är att jag vill fiska i skärgården! Jaja, känns som jag bara svammlar!

Skitfiske / Jacob
      Mer spöböjj åt folket

Kommentera

OF, jag tror att dina mothugg sitter hur du an haller ditt spo. Du har s.k synaps du kanner ngt kan bara vara att det kanns konstigt eller fel (inte som ett normalt hugg) och sa smaller det bara. Signalen skiter i hjarnan och gar direkt fran ryggmarg ut till armarna. Det far man av mangarigt fiske. Daremot nar det galler lite farskare killar an du som jag sett jerka med spot rakt ner mot ytan sa blir det oftast inget mothugg nar gaddan hugger i ett nerat jerk. Darfor rekommenderar jag ett langre spo och en annan vinkel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenk Visa inlägg
          OF, jag tror att dina mothugg sitter hur du an haller ditt spo. Du har s.k synaps du kanner ngt kan bara vara att det kanns konstigt eller fel (inte som ett normalt hugg) och sa smaller det bara. Signalen skiter i hjarnan och gar direkt fran ryggmarg ut till armarna. Det far man av mangarigt fiske. Daremot nar det galler lite farskare killar an du som jag sett jerka med spot rakt ner mot ytan sa blir det oftast inget mothugg nar gaddan hugger i ett nerat jerk. Darfor rekommenderar jag ett langre spo och en annan vinkel.
          Jenk; Kanske beror rutinen på att ögat ser snabbare än handen känner. Den korta, reflexsnabba handledskrokningen sitter i ryggmärgen efter 60 års gäddfiske. Den driver in krokspetsarna i gäddkäken. Den efterföljande hårda krokningen som driver in krokarna förbi hullingarna går också på ren rutin. Trots detta känner jag mig riktigt rostig de två första vårfiskedagarna efter en lång och seg vinter.

Det är kanske sådant som gör att jag föredrar korta jerkspön för att föra betet bättre och kunna kroka snabbare. Som jag brukar säga...krokar du två av tio gäddor som nafsar, stöter eller "luktar" på ditt bete då är du långsam. Krokar du fyra eller sex av tio då är du normal. Krokar du åtta eller nio av tio då är du snabb. Krokar du tio av tio då slår du mig. Med ett för långt jerkspö då missar jag en eller två av tio vid krokningen....
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand

Kommentera

Våga

Våga fiska med lite långsammare drag men framför allt tesata nya metoder t.ex när man flötmetar så kan man faktiskt sätta mörten(eller vad du nu andvänder) upp och ner om du villen i buken och sen antingen i ryggen eler bröstfenan rekomenderar bröstfenan. Men framför allt ge alldrig upp hur kallt regingt eller mörkt det är!

Kommentera

Bottenmeta gädda e skojj! eller bara vanligt mete!

Sen finns det ju flytande angeldon som man kan sätta ut medans man står och kastar i en stilla vik! Jeffla va snabbt det går att starta motorn när man hör ett knallskott!
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 209 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art