Ursprungligen postat av Jenk
Visa inlägg
Mina erfarenheter av jerkbaitfiske och lämpliga spölängder går som vanligt åt rakt motsatta hållet än dina. Genom åren har jag köpt ganska många jerkspön av olika fabrikat, längder och klasser. Trots eller snarare tack vare dessa spököp och möjlighet att jämföra är jag fortfarande mest nöjd med de tre första Lamiglas Graphiteer 5´8" Nr 1217 som jag köpte i Minnesota 1982. Spölängden passar mig perfekt (1,72 m.ö.h.) och tillsammans med multirullen Daiwa Procaster PR35SH med 7.1:1 Super Hi-Speed har utrustningen haft större anledning att skryta om fångade gäddor under 25 års tid än vad jag själv haft. Passande utrustning och vassa krokar betyder bättre fiskelycka!
På andra och tredje plats bland mina jerkspöfavoriter kommer två "hemmabyggen" av Tony Fordham, England byggda på Sportex Carbon/Kevlar klingor 5´9" och 6´1".
Visst har du rätt i att jag helst jerkar rakt eller snett ner mot vattenytan om utrymme finns. Då kan jag göra mothugg rakt upp eller åt båda sidorna. Jerkar jag horisontellt, dvs snett åt ena sidan begränsas mina möjligheter att göra ett snabbt och kraftigt mothugg. Riktigt stora gäddor är hårda i käften! Ett för sent eller löst mothugg betyder i bästa fall en mörk, lång skugga eller stor virvel att berätta om när du kommer hem.
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
Kommentera