Tips på ismetetafs! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på ismetetafs!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på ismetetafs!

Behöver ett bra tips på ismetetafs till gädda, Den jag använt fransar sig lite och är inte så behändig. Kommer nte riktigt ihåg vilket märke det är, men det är vajer och knytbar!
    Jag vill ha tips på en mjuk å följbar tafs gärna knytbar!

Ursprungligen postat av Pig-king Visa inlägg
    Behöver ett bra tips på ismetetafs till gädda, Den jag använt fransar sig lite och är inte så behändig. Kommer nte riktigt ihåg vilket märke det är, men det är vajer och knytbar!
    Jag vill ha tips på en mjuk å följbar tafs gärna knytbar!
    Pro-Leader borde väll funka? (Skall tilläggas att jag ismetat en gång i hela mitt liv)

Kommentera

Ursprungligen postat av Gargamel Visa inlägg
      Pro-Leader borde väll funka? (Skall tilläggas att jag ismetat en gång i hela mitt liv)
      bra! en gång räcker !

Kommentera

Loop har ett fint tafsmatrial som är knytbart riktigt fint till ismete men annars så är det bara att köra notlesnot med vanlig stel tafs typ 7 stran ds och köra krympslang över.
        fishing

Kommentera

Tjena Fredrik!
          Testa Surflon Micro Supreme som finns på AB. Coatingen kan ta lite stryk efter några gäddor men annars en mycket bra tafs som är lätt o knyta.
          Men blir det någon is då?
          http://highlandpredators.blogspot.com/

Kommentera

Jag rekommenderar Fox Easy Twist, jag kör enbart med den och tvinnar då den är svår att knyta. Jag tycker att de knytbara känns lite veka, och ProLeader går bort helt. Om du ändå vill köra knytbar tror jag Drennan soft Strand (49-trådig). Den har jag testat, iofs bara i 20-pounds version så...

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=29822 här kan du läsa om hur du tvinnar 7-trådig vajer.
            www.hellfish.se

Kommentera

FC 0.60 och uppåt .
              Fox-wirarna har aldrig gått av för mig,tycker alla dom har är rätt snarlika så har inte fäst mig vid någon speciell.
              Keep talking about me, You are just making me famous..
              MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
              www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
                FC 0.60 och uppåt .
                Fox-wirarna har aldrig gått av för mig,tycker alla dom har är rätt snarlika så har inte fäst mig vid någon speciell.
                FC 0.60 är inget som är säkert till stora pikes, framförallt inte till mete! Lite småskrämmande att se att folk sitter och rekommenderar detta på forum, så ger sig folk ut och lämnar efter sig taggade fiskar.

Tror att FCtrenden till topppredatorn kommer att sluta med många fiskar som simmar runt med beten och krokar i käften. Frågan är hur svinig man är beredd att vara för att få fiska? Köra med 0.40FC och lämna var tredje med ett par trekrokar i käften?

Dessutom så blir ju materialet alldeles för hårt när man kommer upp i dom dimensionerna.
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                  FC 0.60 är inget som är säkert till stora pikes, framförallt inte till mete! Lite småskrämmande att se att folk sitter och rekommenderar detta på forum, så ger sig folk ut och lämnar efter sig taggade fiskar.

Tror att FCtrenden till topppredatorn kommer att sluta med många fiskar som simmar runt med beten och krokar i käften. Frågan är hur svinig man är beredd att vara för att få fiska? Köra med 0.40FC och lämna var tredje med ett par trekrokar i käften?

Dessutom så blir ju materialet alldeles för hårt när man kommer upp i dom dimensionerna.
                  Är det något du har erfarenhet av? Jag känner en som känner en som fångar många stora gäddor på 0,60 FC - utan problem.

Kommentera

Ursprungligen postat av Red Fatty Visa inlägg
                    Är det något du har erfarenhet av? Jag känner en som känner en som fångar många stora gäddor på 0,60 FC - utan problem.
                    På mete? (Kan inte tänka mig på vilket sätt det skulle vara bättre att ha en hård och tjock lina som inte tål slitage ist för en mjuk och tunn vajer som klarar slitage, närmast krokarna.)

Har testat det några gånger till vårspinnfiske, och att se en 100+are stå några meter från båten i kristallklart vatten med en 19cm Zalt i käften snurrandes och skakandes för att få ut det i 2minuter kändes faktiskt inget vidare.

Som sagt innan, när 10av10 sitter på bakersta kroken under det tidiga och seeega vårfisket under värdelösa förhållanden, såvisst.

Men annars, till vilket pris?

Har personligen landat 9av10 gäddor på 0.23 0.18 och 0.16 FC, och visst man skulle ju kunna köra med det också, man skulle DEFINITIVT få mera fisk, men till vilket pris!?

EDIT; Drennan Pike Wire är visserligen inte speciellt mjuk men robust och gör jobbet alla dagar i veckan, funkar helt ok att köra not-a-not med.

Prologics Wire är mjuk och helt ok, dock jävligt dyr i förhållande till dom andra.

Drennan Soft Strand 49trådig, fransar i kanterna så det blir ett jävla merarbete med att dra på glidstopp o skit.
                    Senast ändrad av Flodebanan; 2007-12-12, 14:22.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 073 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art