Tull å Skatt ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tull å Skatt ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Petey21 Visa inlägg
    Lite lustigt att det är olika summor för olika länder, du har inte hört varför det är så?
    Nä, det har jag inte. Har säkert att göra med hur involverade man är internationellt med handel o.s.v. Tyckte det var mycket märkligt den gången jag köpte ett ankare från Canada. Fick säljaren att specifisera ca 500 NOK på ankaret. ingen tull eller moms då (sent som gåva) Totalkostnad hit, inkl. frakt: 700 NOK, pris i Watski-katalogen: 1700 NOK.

Tänkte jag ville nämna det för det kan vara likadant i Sverige, men jag har inte en aning om det.

mvh
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
      Ja, jag ger mig fan på att dom stoppar pengarna i egen ficka och staten får aldrig någon redovisning av vad dom tagit in i avgifter som är tull och moms på fakturan. Kanske något för Ashberg och Insider att kolla upp
      Hehehe, kanske?.
      Värst var då Fedex 10-dubblade värdet på en product en gång (utan synbar anledning). Då jag påtalade det så svarade dom med att det kunde dom inte göra något åt, det bara "var så"!!??

Då skrev jag klagobrev (det är alltid kunden som måste reda upp deras fel), påtalade att jag blivit feldebiterad (10 x moms o.s.v.), Dem svarade att det kunde dom inte göra något åt då dem allra redan hade betalt moms till staten. Det här accepterade inte jag och skrev på nytt, jag krävde att bli rätt debiterad då jag inte hade gjort något som hällst fel, det var ju Fedex själv som gjort felet.
      Fedex vart rasande, men jag stod på mig och gav f...n i å betala. Till slut kom det en ny faktura (och kreditfaktura) med de rätta summorna på fakturan, phuuuuuuu! (tog bara en månad). Ett j...arns skitföretag, om du frågar mig.

mvh
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink!
        jag klyddade som attans med en jacka en gång, men det är betydligt svårare med företag samt folk man inte känner. När jag tog in fick varans värde inte överstiga...hmm 500 kr tror jag, eller om det var 50 dollar, detta ink frakt såklart. Bara frakten gör det svårt att komma undan. Man får dock inte glömma att trots alla övriga kostnader är utbudet av vissa varor större i usa, samt kanske rent av endast där man kan få tag i den, och då kan man ju acceptera alla kostnader, det är ändå en låååg dollar idag så det blir ju betydligt billigare hur som helst
        Helt sant. Man får ju väga kostnaden med tillgången på produkten. En del saker betalar man ju gärna lite extra för. Men man kan inte acceptera fel-debiteringar av idiotiska speditörer.

mvh
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

På länken nedan finns lite att läsa plus några länkar till tullverket i mitt inlägg. gåva till sverige från USA är enl text på länken max 500kr.

Gåva från utlandet.
          Senast ändrad av Guest; 2007-12-02, 11:49.

Kommentera

Vad jag vet finns inga gränser eller undantag för "gåvor" eller liknande allt ska i princip tullas och momsas om det har ett värde inga undantag alls däremot brukar de släppa grejor med mindre värde pga allt arbete som tillkommer vanlig inofficiell gräns är ca 50-60 dollar ink fraktkostnad då brukar det glida fint igenom men det är ingen garanti man kan åka på allt även på mindre summor än detta. (ibland släpper de mycket dyrare grejor utan åtgärd också hänt mej flera gånger)
            UPS Fedex etc privata företag släpper inget om ett värde finns angivet bara betala
            USPS dvs postverket skickar via vårt postverk betydligt bättre på den punkten (mycket billigare också samt lika bra)
            Dörr till dörr service bara jävla krångel hålla på och passa folk mycket lättare att gå till postens serviceställe och hämta när det passar mitt val definitivt
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Skaffa en kontakt i usa be dem beställa sakerna till sig sen "skriva ner" (max 500 skr) värdet när de skickar sakerna till dig i sverige! Självklart ska de skicka det som gåva!

Dock blir det ju problem om sakerna skulle försvinna vilket de förmdligen inte gör! Men gör de det så har de ju inte längre något värde!

Det man kan göra är att skicka till flera personer i samma paket! Dvs "julklappar till" Mamma, pappa, farmor och farfar, alla delar med värdet max 500skrr!

Tror det finns info om detta på tullverkets hemsida!

Lycka till!

Ps. jag använder en gammal klasskompis som bor i USA! Men han tar med grejjerna hem vid jul, så det bli riktigt billigt!
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 128 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art