Havsvandrande gäddor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsvandrande gäddor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
    Två "legendarer" som visar sin okunnighet? Eller vad syftar ni på?
    CalleX; Gå och lägg dig i korgen igen!
    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
      Jag är fortfarande lekman på området.

Uppvandringen av gädda från salt vatten, som t.ex. Öresund, upp i näraliggande åar är genetiskt styrd. De gäddor som inte vandrar upp eller är stationära i sött vatten kommer inte att kunna reproducera sig i salt vatten. De gäddyngel som vandrar ut i sundet måsta vara rustade för ett hårt liv bland de ”salta gossarna”.

CalleX hypotes om romkornens oförmåga att utvecklas i saltvatten tar jag alltså till mig. De fysiologiska processerna hos de befruktade romkornen, skulle alltså störas så svårt av saltvatten att de befruktade romkornen slås ut.

Empirin visar att låga salthalter som t.ex. brackvattnet i Östersjön och norrut har populationer som klarar reproduceringen utan att rommens utveckling och kläckning störs. Jag tänker inte gå in på problemen för dessa populationers yngel att överleva och jag tänker heller inte beröra tankarna om temperaturen hos åvattnets inverkan.

Jag vidhåller också min hypotes beträffande de fysilogiska processerna hos föräldrarna. Gäddan som är en sötvattensfisk i grunden har till priset av energiförlust möjlighet att rena kroppen från skadliga halter av salter, ”salta av sin kropp”. Den energin behöver gäddorna för att fullbilda sina könsceller så de kan fungera när det är dags. Vistelse i en å innebär att gäddan genom sin miljö ”avsaltas” och tillgänglig energi kan läggas på artens kommande fortplantning.

Konklusionen av dessa två hypoteser, är att gäddor som av genetiska skäl, stannar i det salta vattnet och försöker fortplanta sig där, inte kommer att lyckas, eftersom deras rom och mjölke inte har rätt kvalitet och den rom som eventuellt ändå kan lekas av och befruktas inte kan utvecklas till funktionsdugliga yngel.

Konklusionen är en del i det komplex av genetiska, fysiologiska och instinktsmässiga orsaker som gör att att Öresundsregionens gäddor äter sig feta av torsk och sillstimmen i sundet och sedan går upp i t.ex. Helge å för att leka.

Vilket återstår att bevisa men tro på't kan man ju ... eller ... ?

Olof får gärna bena ut detta om möjlighet finns.

Bra uttryckt där du belyser i stort sett det som berörts i diskussionen

Brownie: Om det tolkats som att jag menar att det är korkat att säga emot teoriersom presenteras av någon doktorand, forskare eller annan person inom akademin så ber jag om ursäkt. Jag menade bara att jag tycker det är fel och kontraproduktivt att kategoriskt säga nej till andra teorier än de man själv har varmast om hjärtat... Tror jag skrev något om detta tidigare ursäkta om detta var luddigtformulerat. Det jag vill ha sagt är att man får ta många faktorer i beaktning angående det som denna diskussion har kommit att handla om.
      KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
        Det är väl ändå att dra alla över en kam Elanen. Du kan inte ta ett exempel som du har erfarenhet av och sen säga att allt som görs för vetenskap eller att försöka förbättra något är lika dåligt..
        Och du, jag tjänar nog minst av alla som har ett jobb härinne..
        Ja inte fan blir man miljonär på den lönen... 17 500 som ingångslön (i alla fall vid Lunds universitets samhällsvetenskapliga fakulitet) efter cirka fyra års studier med en lönetrappa som baseras på det du presterar och där man slutar runt cirka 22 000 efter cirka fyra års arbete som mer eller mindre slav till diverse professorer!!
        KNÆK OG BRÆK

Kommentera

Ang. gäddors uppvandring till sötvatten i södra sverige.

Beebest ligger närmast än så länge.

Fysiologisk anledning. Ingår i cellbiologikursens första poäng, har för mig att lab.rapporten har potatis som huvudingrediens.

Gäddorna är en sötvattenlevande varelse, klarar dock lägre halter bräckt vatten. Sik, abborre, id, öring är några fler arter.
          Svårare att hålla salthalten(salinitet) i cellerna när det är kallare. Osmos, se förklaring http://sv.wikipedia.org/wiki/Osmos

Toleransnivån är lite olika. Generellt sett kan man säga att mindre individer har sämre motståndskraft mot högre salthalter än större.
          En anledning till varför Löddeå, Rugen(flodmynningsområde) och Blekinge, (innerskärgård vintertid) har kända lokaler efter stor gädda. Det är salterna som kommer in via svalg, gälar, mage och tarm som är problemet mer än omgivande salter i havsvattnet.

Salthalten kan i vissa extrema situationer även påverka syrehalten, då skiktning av olika vattenmassor kan förhindras även av salthalten.
          En sorts språngskikt fast det är inte temperatur utan salthalt som orsakar det.

Uppvandringen till sötvatten under vintern (kallare förhållande har med osmos att göra).

Uppvandringen till sötvatten(strömmande)
          Under lektid har mer med rommens överlevnad vad det gäller svamp och bakterier samt syresättning, än salthalt att göra.
          Finns i stort sett exempel på de flesta sötvattensarter att de söker strömmande vatten eller vatten som rör på sig, sund, grundare partier m.m.
          när det blir frågan om rommens överlevnad.

Om man slår ut det på en längre tidsperiod så blir det en genetiskt urval, de individer som placerar rommen med större överlevnad får genomslag på
          framtida generationer. Därför kan särskild lyckade lekplatser vara åtråvärda även för långvandrande individer.

Olofs undersökning om vad en gäddas uppströmsvandring kan ha för betydelse, har med lek att göra.
          I ex.vis Gotlands gäddbestånd skiljer man på uppströms sötvattenvandrande bestånd och bräckvattenlekande gäddor.
          I den gotländska yngelproduktionen lyckas just nu nästan bara de uppströms sötvattenlekande gäddorna, därför är de viktiga just nu.

Skarpsillen och växterna grönslick, brunslick, samt även spigg är det som begränsar gotländska och östersjöns ytterskärgårds gäddyngelproduktion.

MVH Scanner
          Senast ändrad av Scaner; 2007-12-03, 13:28.

Kommentera

Scaner: Det har redan berörts tidigare i tråden (bla av Olof tidigt i tråden) som en av förklaringarna men bebest sammanfattade alltsammans på ett bra sätt. Dock har inte ordet osmos nämnts, så tack för info och länken.
            KNÆK OG BRÆK

Kommentera

Lex och Olof, jag har inte gnällt över era löner. Det gällde dessa gubbs på Va-verket som jag garanterat inte hade svältlöner. Och ni är ju ungdomar vad jag förstår, så lönerna höjs ju med ålder och kompetens. Unnar ingen bra lön om den gör skäl för den.
              Plugga ni på och hoppas att ni blir dom främsta på fiskområdet. Så vi kan skryta om er i framtiden som dom kanske bästa på området.
              Men lite hårda ord får ni nog tåla och att andra inte faller in i era tankegångar alltid.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Unnar bra lön om den gör skäl för den. Ska det så klart stå.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Hummm undrar om det går att ta "gäddans liv" som examensarbete när man läser "Väg & Vatten"... tusan!

Det finns ingen här som läser "ekosystem" som skulle kunna tänka sig det? Jag skulle gärna ta på mig att vara opponent iaf!
                  Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 128 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art