Abborre till filé, hur mycket blir det? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre till filé, hur mycket blir det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre till filé, hur mycket blir det?

Idag har jag rensat och filéat abborrar, jag får ut 22% i vikt, absolut benfria och skinnfria filéer.
    Har vi någon som kan berätta om det är en rimlig siffra i sammanhanget eller är jag på rätt väg iaf?

Tacksam för all svar i filé frågan!
    [FONT=Comic Sans MS]Skit fiske var det![/FONT]

/Team Abbe ><>

http://team-abbe.spaces.live.com

Beror på storleken på abborrarna och om dom har rom i sig eller inte.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Låter helt ok, jag brukar räkna med 20-25 %
      kalleh

Kommentera

I stort sett samma för mig, en 5 hg abborre ger ca 100 gr file, dvs 20 %.
        www.hellfish.se

Kommentera

Låter bra, tack för svaren!

Rom eller inte? Ca hälften rom. Jo den väger ju också. Kan man göra nått på rommen btw?

/Team Abbe ><>

Kommentera

Ursprungligen postat av Elka Visa inlägg
            Låter bra, tack för svaren!

Rom eller inte? Ca hälften rom. Jo den väger ju också. Kan man göra nått på rommen btw?
            Nja-e rommen är ju giftig (för andra firrar i alla fall). Smakar beskt tror jag men är osäker.

Om man inte filear abborren kan man flå den, det gjorde alltid jag när jag fiskade abborre. Bör vara minst 3 hg firrar. Skär längst ryggsidan på bägge sider av ryggfenorna, från huvud till stjärtfenan (blir i princip två snitt). Sen skär man ett snitt alldeles bakom gälarna från ryggsidan (där de andra snitten börjar) och runt till undersidan ("halsen").
            Sen är det bara att dra av skinnet från en sida i taget. Börja oppe på skallen/nacken och bressa bort skinnet neröver/bakåt mot buksidan. Arbeta med båda sidorna växelvis till allt skinn sitter fast bara på buksidan. Skär av ryggbenet bakom skallen och dra loss den flådda delen som består av rygg och sidofileerna, ryggfenorna och stjärtfenan. Huvud och inälvorna hänger samman, kastas.
            Dra loss ryggfenorna. Tror jag drog dem av bakifrån-frammåt.

Nu har du en läcker flådd abborre med den vackert röda stjärtfenan (dekorativ). Salta, peppra, rulla i mjöl och stek i smör. Stjärfenan blir till ett chipps, super- gott.

Servera vitvins/gräddsås till och dill-potatis.

mvh
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Stekt rom och mjölke från abborre är en delikatess rulla i ströbröd med lite salt och stek i smör. Vad det gäller giftigheten har jag aldrig känt nåt :-)
              kalleh

Kommentera

I den lilla foldern/boken "Ta vara på din fångst" som kom med tidningen Fiske Journalen i år går det att läsa följande (och mer):

"Beredning av rom. All rom går att använda till mat" Bilden under texten visar en abborre med urtagen romsäck.

Så det blir nog till att prova nästa gång!

---

Men Kalleh, mjölke? Hur smakar det?
                Hur får Du ströbrödet att fastna? Ägg?

Och Du har synen kvar? Inte ont i huvudet dagen efter?

/Team Abbe ><>

Kommentera

Nu behöver jag få mina hemkunskapsfärdigheter uppdaterade!

Fjärsingen har gott kött och giftiga taggar i främre ryggfenan och på gällocket, ålens blod påstås vara giftigt att få i sig, men annars, vilken fisk har giftig rom? Säg någon ytterligare av dem vi fångar och äter som skulle ha giftig rom. Detta är viktigt att känna till för novisen vid spisen, så man inte gör bort sig.

Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                    Nu behöver jag få mina hemkunskapsfärdigheter uppdaterade!
                    Fjärsingen har gott kött och giftiga taggar i främre ryggfenan och på gällocket, ålens blod påstås vara giftigt att få i sig, men annars, vilken fisk har giftig rom? Säg någon ytterligare av dem vi fångar och äter som skulle ha giftig rom. Detta är viktigt att känna till för novisen vid spisen, så man inte gör bort sig.
                    Om ni har sett hur abborren lägger sin rom-strumpa så förstår ni varför den är giftig. Ingen fisk lägger väll sin rom öppnare än just abborren. Det kan den bara göra p.g.a. att den är giftig för andra romätande djur i vattnet och det gäller för sjöfågeln också.

Nu är det så att många av de gifter som fins i naturen ofta är värmekänsliga och jag antar (obs, antar) att den giftighet som finns i abborrens rom bryts ner vid beredandet (stekning, kokning typ).

Utan denna giftighet för andra varelser skulle det inte finnas ett enda romkorn som skulle klart att singla så öppet som abborrommen gör, och den hänger där i vattnet utan att bli uppäten.

mvh
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 282 visningar