Min gäddteori går inte ihop? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min gäddteori går inte ihop?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Min gäddteori går inte ihop?

Tja!

På sommaren sägs det att storgäddan går djupt. Men med tanke på hur mycket betesfisk det är nära land, borde väl ändå storgäddan gå där också? Jag köper att det är lite för varmt i vattnet, men maten finns ju där! Varför vill dem hålla till djupt då?

Någon som kan förklara?
    http://www.silverbums.com

Storgäddan blir bara svårflyttad när den hamnar på kroken innan dess är den flyttbar för egen maskin och den gör så.

Man kanske kan säga att den inte käkar i sängen, inte ofta i alla fall.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Kanske därför man skall fiska natt,gryning ?? Det är svalare då och gäddan går in grundare och äter då ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink!
        Du kan ju tänka så också, att bara för att du ser och får mkt vitfisk nära land på sommaren, så betyder inte det att där inte är massvis bytesfisk för gäddan lite djupare o längre ut i sjön. Sen är fisk på grunt vatten uppmärksam och det gynnar inte direkt gäddan då den jagar. Finns 1000 andra aspekter också som syrehalter, grumlighet, temp osv osv

Är det djupt med en fin brant nära land kan en stor gädda stå där på sommaren också även om det bara är en liten bit från land.

Du tror inte gäddan gömmer sig i växtligheten på grunt vatten
        Slungan

Kommentera

Vi kan diskutera fram och tillbaka och tycka o tänka vad som helst, ingen kommer ha helt rätt, för ingen regel utan undantag, men eftersom ett antal tusen svensson-semesterfiskare mitt på sommaren ror in i den grunda vassviken så kan man väl dra slutsatser. Det är generellt inte där den stora står just då, men ibland smäller de på rejäla klunsar, eftersom där ibland står någon.
          Att svensson-semesterfiskare inte drar några stora gäddor grunt på sommaren säger mig inget, går på egna erfarenheter.
          Slungan

Kommentera

Du ska inte tro underskatta svenssonfiskare. Antalet som är ute betyder att vissa är på rätt plats vid rätt tillfälle. Många svenssonfiskare är inte helt värdelösa om det är det du tror.
            Mig veterligen suger de flesta svenssonfiskare, och jag har svårt att tro att dom skulle varit ute under t.ex. skymning och gryning.
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
              Mig veterligen suger de flesta svenssonfiskare, och jag har svårt att tro att dom skulle varit ute under t.ex. skymning och gryning.
              Har alltid ansett att det varit bäst fiske i grundvikarna på vår och höst om man vill dra 10+ gäddor ,eftersom de stora går ut på frivattnet när det blir för varmt i vikarna.
              Så får man plötsligt reda på att höstvikarna funkar lika bra på sommaren bara man väntar till kvällen med att fiska.

Tack för tipset.

Tycker nog att Minkens slutsatser kan vara riktiga.
              Stor gädda för den ena behöver ju inte betyda stor gädda för den andra.

Kommentera

Det är sant att det går mängder av bytesfik nära stränder och i grunda vegetetionsrika badvarma vikar. Småfisken käkar insekter, små yngel, zooplankton och alger. Mindre gäddor och abborrar härjar bland stimmen men de större, de över 5kg är inte lika vanliga, de över 7kg sällsynta och de över 10 riktiga rariteter.
                Fiskar man i ett sådant fiskrikt område har man alla chanser att få hugg av gädda men om den ska räknas som stor beror på hur man har satt sina preferenser.

De större gäddorna föredrar svalare vatten. Det behöver inte betyda att de har långt till matbordet men efter att bytet fångats drar de sig gärna undan stojet i viken för att i ro smälta maten. De riktigt stora kommer insmygande från djupen och kollar de nattloja stimmen mot himlen. När de sorterat ut de bästa bitarna och tagit vad de behöver försvinner de ut mot svare skikt igen och där ute är de att betrakta som solitärer. Under matsöket kan flera storingar finnas relativt nära varandra.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                  Men du är som vanligt kritisk till de flesta teorierna

Visst de flesta kanske suger. Men med tanke på antalet svenssonfiskare som fiskar är det inte konstigt att det ibland går en dum artikel om "20" kilosgäddan i någon kvällstidning. Och eftersom det inte är så svårt att ta reda på information så tror jag att svenssons fiskar gryning och skymning också. Inte alla, men en del. Oftast är det ju pappan i en familj på en liten ö stående med dessa "jag-kan-kasta-jättelångt-för-att-jag-räcker-ut-spöt-med-en-arm" kast. Ingen underskattning till mängden!

SHITFISHING
                  sigpic

Kommentera

Dem står djupt för att vattnet är svalare, men gärna med anslutning till grynnor och växt bälten. Sen när dem går upp på grynnorna eller följer med fiskstimmen det är en annan fråga=)

Sen om nån drar en 10:a på 1 meters djup i Juli det betyder inte att dem står där för det.. ren tillfällighet skulle ja tro

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 128 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art