Dråpliga fiskeminnen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dråpliga fiskeminnen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dråpliga fiskeminnen

Hejsan!
    Tänkte att det kanske är fler än jag som behöver muntras upp nu när vintermörkret lägger sig och båten ligger i träda.

Drar mig till minnes en episod som utspelade sig under ismete med ett gäng kompisar förra vintern. En av våra vänner satte i sig respektingivande mängder tysk wurst med surkål och senap under dagen. Efter ett tag började han gnälla på att magen gurglade och hade sig på det mest konstiga sätt. Han kände sig helt "uppkörd" som han så fint uttryckte sin situation.

Gnället tilltog och tillslut tröttnade någon och sa att det är väl bara att gå och skita då, om du nu har det så fruktansvärt jobbigt.

-Njae, det är ju så kallt och dessutom kan man ju missa hugg...

Tillslut hade dock nöden ingen lag längre och vår välväxte vän fann för gott att hals över hufvud tjurrusa mot en liten oskyldig vassrugge en bit bort.

Nu vidtog ett fasligt stånkande över hur fan han skulle hinna få av sig overallen i tid. Sedan blev det helt tyst.

Efter någon minut utbröt sedan en störtskur av några av de värsta svordomar jag någonsin hört.

I sin nöd, hast och prekära läge, hade vår vän lyckats fylla upp hela huvan till overallen med ska vi säga, färdigprocessad korv! Utan ett ytterligare ord fick han upp en liten fältspade, begravde huvan med innehåll och allt och återvände sedan huvlös till fisket.

Kom igen nu pojkar, med bidrag!
    Mvh/Ödlan
    Det måste vara fel djup, eller botten, eller hastighet,
    eller vind, eller vattenstånd, eller bete, eller plats, eller färg, eller temp, men det var iaf skönt att komma ut!

Detta hände för några år sedan under gäddfiske från båt och polaren hade krokat en mindre gädda ca 2kg och tog in den snabbt och skulle bara lyfta upp och kroka av för retunering som så många gånger förut, men denna gång gick allt fel!!
    Han tappade nackgreppet när gäddan sprattlade till och det bar sig inte bättre än att den fria trekrokens ena spets borrade sig in i låret på polaren, så på främre kroken satt gäddan och på den bakre polaren

Han ylade något rejält då gäddan ruskade på sig och det slet i låret, så det var bara att lägga ner spöt och agera "syster Jane" fick klippa av kroköglan på den som satt i låret och sen lossa gäddan och retunera (jo jag är djurvän så gäddan gick före) sen var det dags för polaren att få hjälp!

Tyvärr hade kroken gått in så djupt att det inte gick att på klasssiskt maner vrida ut spetsen och klippa av för att dra baklänges utan jag blev tvungen att göra ett litet snitt med kniven längs kroken och dra den bakåt med hulling och allt, detta fick polaren att yla ännu värre

Sen var det bara att lappa ihop den lilla skadan med papper och eltejp och fiska vidare, men han hade lite åsikter om mina arbetsmetoder som kirurg och påstod att en "riktig" kirurg hade använt bedövning före skärandet!!

Men men man får inte vara så småaktig när man är ute och fiskar

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Detta hände för några år sedan under gäddfiske från båt och polaren hade krokat en mindre gädda ca 2kg och tog in den snabbt och skulle bara lyfta upp och kroka av för retunering som så många gånger förut, men denna gång gick allt fel!!
      Han tappade nackgreppet när gäddan sprattlade till och det bar sig inte bättre än att den fria trekrokens ena spets borrade sig in i låret på polaren, så på främre kroken satt gäddan och på den bakre polaren

Han ylade något rejält då gäddan ruskade på sig och det slet i låret, så det var bara att lägga ner spöt och agera "syster Jane" fick klippa av kroköglan på den som satt i låret och sen lossa gäddan och retunera (jo jag är djurvän så gäddan gick före) sen var det dags för polaren att få hjälp!

Tyvärr hade kroken gått in så djupt att det inte gick att på klasssiskt maner vrida ut spetsen och klippa av för att dra baklänges utan jag blev tvungen att göra ett litet snitt med kniven längs kroken och dra den bakåt med hulling och allt, detta fick polaren att yla ännu värre

Sen var det bara att lappa ihop den lilla skadan med papper och eltejp och fiska vidare, men han hade lite åsikter om mina arbetsmetoder som kirurg och påstod att en "riktig" kirurg hade använt bedövning före skärandet!!

Men men man får inte vara så småaktig när man är ute och fiskar
      Tja, med en hyfsad priest så är väl inte bedövningen så svår att genomföra

Fast din polare skulle kanske ha lite mer att klaga på senare förstås

/D

Kommentera

Detta hände mig runt -90 ,en kompis och jag skulle ut och fiska i sjön bredvid där vi bodde .Vi hade ingen båt där så vi lånade en av en kompis och tog med min dåvarande motor (Tomos 4 hp) packade båt med allt och rodde ut en bit .När jag skulle starta motorn så hoppade returfjädern av så in till land igen ,av med kåpor och skit snurra upp fjädern och ihop med allt . På med motorn igen och ut 10 m , drar i snöret och gissa vad som händer .Jo fjäderhelvetet lossnar igen, ror in igen lagom förbannad tar av kåpan snurrar upp fjädern tebax med allt på med motorn ut igen drar i snöret OCH fjädern släpper igen.
        Nära att sänka motorn i sjön ,men ror in spänner fjädern hårdare tebax med motorn ror ut drar och motorn startar på första rycket. Börjar åka ut på sjön
        efter 50 m så får kompisen för sig att han ska sitta ifram på båten, till saken hör att varken han eller jag är under 100kg.Jag börjar fixa med drag och dylikt har en stor draglåda med allt möjligt liggande lös i densamma ,kompisen reser sig kliver över mittoften och tappar balansen båten gungar till och han flyger över sidan och ner i sjön med ett gigantiskt plask. När han kommer upp till ytan så har han handen på glasögonen och stortröjans ärm är dubblet så lång och ligger rakt över huvudet .Det första han säger är tjena hur går det , jag står på knä i båten och garvar så jag håller på att pissa ner mig.Jag säger till honom att hålla i sig i relingen medans jag kör in tills han bottnar.Väl inne vid land så ser jag att tröjans armar är minst 1½ meter långa tröjan är som en nattsärk på honom. Plockar ur allting i båten packar in allt i min gamla bubblabuss kompisen hoppar in därbak i bussen drypande blöt, jag kör hem honom och går in till min lägenhet 10 min senare knackar det på dörrn
        utanför står kompisen och frågar "Ska vi åka och fiska eller?"
        Vad svarar man på det ?

Joodå vi kom ut och fiskade den dan i allafall

Kommentera

Lyfter tråden, händer det verkligen inget roligt/dråpligt på fisketurerna för andra än mig, rospigg, Danne 67, och Gruvis?

Kom igen nu pöjkar! För en hårt arbetande småbarnsfarsa som knappt kommer ut på fiske, är detta en av få möjligheter att minnas hur kul det är att fiska...
          Det måste vara fel djup, eller botten, eller hastighet,
          eller vind, eller vattenstånd, eller bete, eller plats, eller färg, eller temp, men det var iaf skönt att komma ut!

Kommentera

Orutinerat som fan att skita i luvan

Ursprungligen postat av Ödlan Visa inlägg
            Hejsan!
            Tänkte att det kanske är fler än jag som behöver muntras upp nu när vintermörkret lägger sig och båten ligger i träda.

Drar mig till minnes en episod som utspelade sig under ismete med ett gäng kompisar förra vintern. En av våra vänner satte i sig respektingivande mängder tysk wurst med surkål och senap under dagen. Efter ett tag började han gnälla på att magen gurglade och hade sig på det mest konstiga sätt. Han kände sig helt "uppkörd" som han så fint uttryckte sin situation.

Gnället tilltog och tillslut tröttnade någon och sa att det är väl bara att gå och skita då, om du nu har det så fruktansvärt jobbigt.

-Njae, det är ju så kallt och dessutom kan man ju missa hugg...

Tillslut hade dock nöden ingen lag längre och vår välväxte vän fann för gott att hals över hufvud tjurrusa mot en liten oskyldig vassrugge en bit bort.

Nu vidtog ett fasligt stånkande över hur fan han skulle hinna få av sig overallen i tid. Sedan blev det helt tyst.

Efter någon minut utbröt sedan en störtskur av några av de värsta svordomar jag någonsin hört.

I sin nöd, hast och prekära läge, hade vår vän lyckats fylla upp hela huvan till overallen med ska vi säga, färdigprocessad korv! Utan ett ytterligare ord fick han upp en liten fältspade, begravde huvan med innehåll och allt och återvände sedan huvlös till fisket.

Kom igen nu pojkar, med bidrag!
            Mvh/Ödlan
            sigpic

Kommentera

Iskontroll innan angling

Detta hände runt -91 - -92 då man inte var tvungen att ha vinterdäck .Jag och kompisen i tidigare berättelse skulle ut och angla och på eftermiddan så stack vi+ min äldsta son då 4 år iväg och skulle kolla isen och hur vägen såg ut.Det hade kommit ganska mycket snö cirka 50-60 cm och varit plusgrader nån vecka tidigare så det var en ganska hård skare. Tog Jeepen jag hade då och drog iväg,
              väl framme där vi skulle svänga av från huvudvägen så såg vi att det bara var traktorspår in till sjön.Men jag tänkte att det går nog bra för jeepen var ganska hög undertill.Vi snackar lite om det är värt att åka in till sjön men båda två säger "vi vänder väl på vändplan om det blir problem". Sagt och gjort vi kör in och mycket riktigt efter 2 km av 4 så är vi helt på det klara att det är bara en traktor som kört in på vägen.Vi kör vidare och kommer fram till vändplan och spåren går rakt upp i skogen utan att köra runt på vändplan.
              Vi kliver ur går och kollar isen som ser bra ut och går tillbaks till bilen .Nu ska vi försöka att vända så vi kan åka hem ,men spåren är stenhårda och ingen skyffel i bilen så det blir till att och försöka att backa och snurra runt. Full fart bakåt och fullt rattutslag och i med parkeringsbromsen Jeephelvetet snurrar bara ett kvartsvarv så vi står med hjulen i varsitt spår kommer varken framåt eller bakåt. Ut ur bilen säger till grabben att hitta på nåt tills vi har kommit loss.Både jag och kompisen stampar på kanterna och försöker få loss så att vi kan sparka undan snön ,men det är stenhårt fruset . Vi håller på tills vi båda är halvt tokiga och har ont i fötterna av alla försök att stampa sönder snön/isen bestämmer sen att vi försöker att få jeepen tillbaks som den var innan .Sagt och gjort efter en timme har vi lyckats få den i spåret igen ,nu är det becksvart ute plockar in grabben i bilen och bereder mig på en sjuhelvetes backning ner till stora vägen .Till saken hör att på en -76 Jeep Wagooner så är backlyset lika stort som en tumnagel och jag har inte monterat dit nån extralampa och backspeglarna är väl inte dom största .
              Det tar över en timme att backa ner till stora vägen väl där så säger kompisen ska vi fiska imorrn så så åker vi till nåt enklare ställe .
              Vi åkte ner på älven istället för upp i skogen ,15 gäddor blev resultatet

Kommentera

Hm får nog bjuda på 2 stycken.

1.Jag åker ut men granngrabben som är 6 år och tänkte fiska lite gädda,han har under tidigare turer lärt sig ta gälgrepp på alla sina fiskar och verkar ha talang så han fick följa med på en kvällstur.
                Väl ute på första stället,de smackar på efter några kast för mig och inne vid båten så ska jag ta gälgrepp på piken som ser ut att väga runt 6kg och den verkar rätt lung.
                Tar gälgreppet och den knycker till,lyfter upp den men känner att de är något som stretar(?) mot (hållet spöt i ena handen och gäddan i andra) och kollar då mot min hand.
                Shit smuttlyn med 2/0 har gått igenom sidan av handen :|,den börjar sprattla för kung och fosterland men får ner den på mattan och känan över nacken på gäddan.
                Grabben sitter livrädd i fören och vet inte vad han ska ta sig till men jag lyckas få loss kroken från gäddan och kan börja operera mig.
                Jag hittar varken kroklossare eller avbitare...tar tag och sliter första gången,satan den sitter som berget!Tänker för mig själv - nu jävlar måste jag få ut den så sliter allt vad jag har och smack så kommer en rak gamma 2/0a ut med lite skinn och blod på...som tur är man i chock och har mycket adrenalin så de inte känns något i början.
                lindade runt en tröja och fiskade vidare .

2.Jag och benji skulle meta sutare i en sjö i närheten av där jag bor.
                Kommer ner och de är kallt samt dåliga platser att sitta på så de blir på en liten klippa, benji lyckas nita en sutare och jag säger - Fan vi har glömt håven men jag tar den nere vid trädet.
                Jag har mycket kläder på mig samt kamera och mobil.
                Lutar mig mot trädet och sutaren går fast i en näckros som jag tror att jag når om jag lutar mig mot trädet.
                Gör ett försök och får tag i näckrosen men den lilla och gammla björken går av !PLUMS,enligt benji såg jag ut som en säl när jag försöker ta mig in till land .
                Jackan är full med luft så jag ser inget,stövlar och mina geoffbyxor gör mig baktung så ja de såg nog roligt ut!ville ju upp från de kalla vattnet.....
                Uppe på land så funkade varken mobil eller kamera...men nu funkar kameran igen.
                Går att läsa om händelsen på > www.svensktmete.se >hänt i viken...
                Som grädden på moset så gick inga bussar hem till mig...
                Fick gå runt 5-8km hem, stelfrusen, med tung packning och en väska som skar sönder axlarna.fan va lack jag var på allt

Tack för mig..
                Senast ändrad av Jimmiee; 2007-12-03, 20:26.
                Keep talking about me, You are just making me famous..
                MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Dett har inte hänt mig men min morfar... Han och hans kompisar va upp till fjällen och åkte skidor men dom skulle pimpla en dag så när dom åkte upp till sjön så gick en av gubbarna ut en bit o borra ett hål men det va tjock is så det va bottenfruset där han gick iväg o borra ett ny o sen komer morfars kusin som va tjock o lat o då sa den andra gubben Här du kan ta det där hålet. O tjockisen blir skit glad o utan att titta ner i hålet sätter han sig på sin stol o börjar pimpla. Efter ett tag så somnar han och morfar går fram o rycker i linan o skrikar Du har napp!! o nu vaknar gubben o börjar veva men då kollar han ner i hålet o säger vafan de e ju bottenfruset o då säger den andra gubben ja de e klart varför tror du att du fick det.

/johan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 092 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art