Ursprungligen postat av jerkasbackforpicks!
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tappad drömfisk!!
Collapse
X
-
Det var en gång för många år sen. Jag var nog runt 13-14 bast. En sommarkväll så fiskade jag vid en båtbrygga nedanför en ström hemma. Att abborrar gillar bo under bryggor är ju ingen hemlighet. Jag utnyttjade strömmen, släpper en rapala original 7cm svart/vit under bryggan. väntar på strömmen har tagit den några meter och börjar veva. När wobblern är i stort sett invevad och jag ser den komma fram under bryggkanten kommer det bakifrån en riktigt stor abborre som gapar över hela wobblern. Jag får en stroke i stort sett och bara ser på när den sen spottar ut wobblern och simmar tillbaks under bryggan. Inget mera napp.
två dagar senare tog en kompis personbästa på abborre på det stället. 1.6kg...
Kommentera
-
Finns ju mängder med ”fiskehistorier” när man tappar drömfisken. Tyvärr är det ju ofta så att man tappar de största.
Körde trolling i somras när jag får på en monstergädda. Eftersom jag fiskat stora gäddor i detta vatten i många år så var det ingen överraskning i sig att hon högg. Jag är väl utrustad för en kamp med en drömgädda. Men drillningen blev dramatisk
Jag greppar spöt vid hugget och känner en massiv tyngd. Stora gäddor brukar stå still i några sekunder precis efter hugget, de liksom funderar på vad som hänt. Sen sätter de fart. Den här gäddan stod still och rullen knarrar ut lina och spöt står i kraftig böj i takt med att båten rör sig framåt. Jag inser snabbt att jag inte har någon kontroll över gäddan, utan gäddan har all makt. Här gäller det att ha tålamod och trötta ut gäddan i en lång och seg kamp. Linan löper ut och gäddan börjar simma rakt i sidled med kraftigt rulltjut som följd. 50 meter bakom båten ser jag det typiska, storgäddan är uppe i vattnet och visar sina fenor och rygg (likt en haj) och simmar iväg ned i djupet igen med kraftfulla slag med stjärten. Det syns att denna gädda är magnifik. Spöt i kraftig böj, gäddan är satt under hård press men hon gör precis som hon vill, jag har ingen makt med henne. Nu börjar adrenalinet pumpa, inte varje dag man får vara med om detta…nu måste man vara kall och göra allt rätt för att gäddan inte ska gå om intet. Men jag har varit med om denna situation förr, så jag känner med optimistisk.
Men helt plötsligt börjar gäddan simma mot båten…jag får veva som en galning för att hinna med. Och när gäddan är synbar stannar hon. Jag tittar på gäddan, hon tittar på mig…denna stund känns som en evighet nu i efterhand. Hon står där, kanske i 2-3 sekunder, rakt bakom båten på 0,5 meters djup och 2 meter ifrån mig. Hon liksom tittar på mig, chockad över att det var en båt där… men vilken gädda ! Uppskattningsvis 125 cm lång, 13-15 kg. Jag ser (!) att hon slukat hela wobblern och min oro att tappa fisken lägger sig. Omöjligt att hon bänder sig loss, tänker jag. Då gör hon ett slag med stjärten och sticker som en pil 10 meter rakt åt sidan, jag pressar upp henne i ytan varvid hon vänder rakt bakåt och plaskar i ytan med huvudet ovanför ytan och jag ser tafsen som sticker ut ur munnen på henne…och så släpper det. I sina slag med huvudet bet hon upp låset på tafsen och hon försvann åter i djupet.
Drömfisk som gick mig om intet. Men hon var så nära, hade hon väntat ytterligare någon sekund bakom båten hade vi kunnat håva henne, men hon ville annat. Men det var en verkligt fin fisk och jag fick iaf se henne vilket gav ett minne för livet, dock lite bittert.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
-
Tjena! Kan nån som är vass på ekolod beskriva lite i detalj vad man ser på denna ekolodsbild?
...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-04, 20:12 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
14 952 visningar
1 gilla