Badkåt gubbjävel i mitt sutarswim... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Badkåt gubbjävel i mitt sutarswim...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Badkåt gubbjävel i mitt sutarswim...

Inspirerad av Carpoholics tråd "Banned from Ballasjön!!" skriver jag denna trevliga fiskehistoria.

Den visar att man måste visa lite stake ibland för att få till stånd lite förändring i detta avlånga land. "Civilkurage" kan löna sig!

Denna story utspelar sig vid Söderbysjön i Stockholm. Jag kallar den kort och gott:

Badkåt gubbjävel i mitt sutarswim.

Jag försökte mig på lite boltfiske efter sutare en mycket tidig morgon för några år sedan vid den vackra Söderbysjön (kanske skulle även någon av de fåtal karpar som simmar i sjön nappa). Jag slängde i lite mäsk för att locka in fisken och la ut ordentliga mattor med partiklar på platserna där mina beten skulle presenteras. Majs, kikärtor, kidneybönor... sutargodis.

Någon timme förflöt och enbart några solklara line bites störde idyllen. Helt plötsligt dyker en äldre herre upp enbart iklädd "speedos" och badlakan. Han promenerar raskt med kryckan mot mig. Kul, tänkte jag, han vill väl snacka lite. Så fel jag hade!

Han informerar mig om att han ska bada här. Jag kontrar med att mina beten är ute och att han kommer att skrämma bort fisken. Det struntar han blankt i för att han badat i sjön sedan 1948 och att det alltid funnits en badbrygga just här (det finns en halvruten brygga som ligger en halvmeter under vatten på stället ifråga). Jag påpekar att det finns en badplats inte långt ifrån mitt swim dit han kan bege sig. Nä, han måste bada här för att han har problem med benet (märkligt eftersom mitt swim är stenigt, klippigt och halt). Han ska simma just här på ren djävulskap...

Konversationen fortsätter och jag poängterar att jag var här först och att jag dessutom har fiskekort som ger mig rättighet att fiska här. Han säger att bryggan är en badbrygga och ingen fiskebrygga. Dessutom har badande alltid företräde. Då kontrar jag med att jag vill se hans "badkort" och poängterar att han får läsa på hemma angående bestämmelerna för aktiviteter runt sjön. Den som var först på plats har rätten på sin sida.

Han är väldigt otrevlig i sitt sätt att prata med mig och helt respektlöst hasar han ut i vattnet. Jag försökte att hindra honom utan våld men det gick inte så jag ropar något i stil med att han ska gå ut ur vattnet omedelbart. Han mumlar något. Då skriker jag med hög röst: - Gå ut ur vattnet annars får du en krok i röven gubbjävel! Nu tar det fart i gubben. Han badar inte länge till utan går ur vattnet och helt röd i ansiktet frågar mig vad jag kallade honom alldeles nyss. - Gubbjävel, svarar jag kort. Detta tycker han är helt respektlöst. Då påpekar jag att hans beteende är respektlöst och att han har tur att han inte är 40 år yngre och utan krycka- då hade han kanske fått på käften!

Han blir väldigt rädd och tar sig därifrån ganska snabbt. Jag skriker efter honom att han ska ha bättre koll på vad som gäller.

Historien hade kunnat ta slut här men vad är en god story utan en vändning...

Nästa dag följer bara matchspöt med. Fan, i denna sjö gäller det att vara mobil då swim kan bli helt förstörda av idioter! Efter någon timmes fiskande (med bättre resultat) kommer samma man tillbaka, frågar hur fisket är, är allmänt trevlig. Efter en stunds konversation ber han om ursäkt och säger att jag hade rätt. Jag ber om ursäkt för att jag förolämpat honom och poängterar att livet blir så mycket enklare om man visar varandra ömsesidig respekt. Han håller med och går bort och simmar på badplatsen en bit bort.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2009-09-10, 11:30. Anledning: grammatiskt fel...
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Hahaha sicken lirare.
    Man kanske skulle ta en sattsning i söderby nästa år efter karparna är inte så långt från mig.
    Keep talking about me, You are just making me famous..
    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Efter en stunds konversation ber han om ursäkt och säger att jag hade rätt. Jag ber om ursäkt för att jag förolämpat honom och poängterar att livet blir så mycket enklare om man visar varandra ömsesidig respekt. Han håller med och går bort och simmar på badplatsen en bit bort.
      Trevligt - inte många som hade klarat av att svälja sin stolthet så!

Kommentera

En riktig badkruka...

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
        Hahaha sicken lirare.
        Man kanske skulle ta en sattsning i söderby nästa år efter karparna är inte så långt från mig.
        Keep me up to date on that one!

Kan vara lite svårt att fiska ostört med alla badgästerna. Det finns ju dock lite mer avskilda swim men det blir ett rent helvete att ta sig dit med all utrustning och sätta upp bivvy blir ett helvete eftersom det är så klippigt...

Om jag ska dit i sommar så skickar jag ett PM. Jag lär inte ha nån karputrustning men jag kan komma förbi med fötesspö och dra nån sutare i anslutning till ditt swim...
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2007-10-23, 22:53.

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
          Trevligt - inte många som hade klarat av att svälja sin stolthet så!
          Kändes som en upprättelse. Efter mina utspel mot honom funderade jag kraftigt på lite "anger management". Jag är väldigt lugn och harmonisk men om det hettar till ordentligt så...

Man blir ju helt lack om man förberett swimmet och dessutom just vid tillfället mäskat för en dryg hundralapp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Keep me up to date on that one!

Kan vara lite svårt att fiska ostört med alla badgästerna. Det finns ju dock lite mer avskilda swim men det blir ett rent helvete att ta sig dit med all utrustning och sätta upp bivvy blir ett helvete eftersom det är så klippigt...

Om jag ska dit i sommar så skickar jag ett PM. Jag lär inte ha nån karputrustning men jag kan komma förbi med fötesspö och dra nån sutare i anslutning till ditt swim...
            Ja de kan jag väll göra
            Jag tror dock mer på vårfisket där än sommarfiske.
            Keep talking about me, You are just making me famous..
            MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
            www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
              Ja de kan jag väll göra
              Jag tror dock mer på vårfisket där än sommarfiske.
              Jag tror att du har helt rätt. Lättare att lokalisera de få som finns på våren...

Kommentera

Cool gubbe, som dessutom inte är för gammal för att lära sig ngt nytt!!!
                SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Skönt med ett gott skratt på morgonkvisten!
                  Kan se framför mig hur bråttom gubben fick upp ur vattnet
                  Hade en hel del problem själv med en grupp sommargäster som envisades med att åka vattenskidor odyl i cirklar runt mig när jag trollade. Detta upphörde dock abrupt efter att en vattenskidåkare körde rakt över min pulka med påföljande svanhopp på näsan, i säkert 35 knop, som följd. Killen var något generad när jag muttrandes om hänsynslösa nollor skar loss honom från pulka, flagga, vobbler och en härva av fireline.
                  Det måste vara fel djup, eller botten, eller hastighet,
                  eller vind, eller vattenstånd, eller bete, eller plats, eller färg, eller temp, men det var iaf skönt att komma ut!

Kommentera

Skön story med grymt slut!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 209 visningar
                    1 gilla