Störs havsöringen av färgade linor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Störs havsöringen av färgade linor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag brukar alltid ha en nylontafs på en meter av 0.35 eller dyl längst ut just pga att nylonen klarar bättre skav mot stenar osv. Det är mer en säkerhetsåtgärd än för att öringen skulle vara skygg mot färgade linor.
    Fish On!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimbow Visa inlägg
      Får jag skriva någonting i detta forum utan att du skall kasta dig in och håna, förlöjliga eller bara jävlas?

Det börjar gå så långt att jag borde se till att träffa dig.
      Sluta svara på mina inlägg om du skall mucka gräl.
      Om du tycker att jag är en idiot, varför tar du ens åt dig?
      sigpic

Kommentera

ok verkar som om den generella uppfattningen bland er som varit härinne tycker inte att färg på linan spelar någon roll.

Kommentera

Ursprungligen postat av Teegee Visa inlägg
          ok verkar som om den generella uppfattningen bland er som varit härinne tycker inte att färg på linan spelar någon roll.
          Det viktigaste är ju endå vad du själv tycker! Har du tron att linan skrämmer fisk så kommer den göra det också, iaf enligt dig.

Bryr du dig inte gör inte heller fisken det.
          sigpic

Kommentera

ahh det e klart det varierar juh nog mycket på vad det e dom äter mycket av förtillfället osv. tack för tipset.
            har du alltid kört med tafs på flätad lr har du nån gång provat utan? jag har juh snöat in lite på just det där lin fenomenet. jag menar om det funkar utan tafs så finns det juh egentligen ingen anledning att köra med det. med tanke på risk för eventuella linbrott osv.
            En fördel enligt min åsikt är att om du använder tafs får du färre vindupphängningar av draget på linan än om du knyter fläten direkt.
            En havsöringsgalning jag känner använder alltid upp till en meter nylon framför är övertygad om att fläten fiskar sämre.
            Mest tror jag ljuset har största betydelsen soligt och relativt lungt väder gör dem väldigt svåra normalt just pga att de kan syna grejorna maximalt, då är det läge för riktigt finlir på både beten och lina.
            Mjuka armbågar är aldrig fel när man använder flät lika viktigt som en fin slirbroms när det kommer till att parera good luck
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimbow Visa inlägg
              Såhär fiskar jag HÖ med spinn. Funkar fint..
              Dubbelhugg inga problem
              Ja å fin hantering me innan du ska släppa tillbaks fisken, å du behöver inte bli irriterad, öringarna på bilden e ju små!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                Det viktigaste är ju endå vad du själv tycker! Har du tron att linan skrämmer fisk så kommer den göra det också, iaf enligt dig.

Bryr du dig inte gör inte heller fisken det.
                jag förstår hur du tänker och vill gärna tro på det. Men jag har en lite mer vetenskaplig bild på fiske än så. min åsikt påverkar ju inte i realiteten om öringen kommer att hugga på ett bete lr inte.

Kommentera

jag förstår hur du tänker och vill gärna tro på det. Men jag har en lite mer vetenskaplig bild på fiske än så. min åsikt påverkar ju inte i realiteten om öringen kommer att hugga på ett bete lr inte.
                  Givetvis inte, det jag menade var att tror man inte på det man gör kan man lika gärna skita i det. Jag är helt övertygad om att en lina som syns tydligt stör fisket, därför sitter det alltid en FCtafs i ändan.
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av mandatory Visa inlägg
                    Ja å fin hantering me innan du ska släppa tillbaks fisken, å du behöver inte bli irriterad, öringarna på bilden e ju små!
                    Sorry jag hade glömt antibiotikan, fiskedoktorn och silkesvantarna hemma.
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 128 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art