Störs havsöringen av färgade linor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Störs havsöringen av färgade linor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Min erfarenhet av havsöringar är blygsam. 1 2kg tagen på 0.20 Stroft, 1 knappt 2kg på 0.40 Optima nylon (en riktig skitlina!) och den sista och största på 0,18 Spiderwire flätlina. Och det var jag glad att jag hade den gången för Stroftlinan hade knappast räckt i den sjögräsmiljön även om den snabbreglerade Syncro bromsen fanns att tillgå.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimbow Visa inlägg
      Ja då, beror kanske lite på säsongen iofs, men i höstas var det så, kanske beror på födan dom jagar för tillfället.

Såg aldrig någon direkt fluga som var bättre än nån annan, men streamers i svart eller orange funkade fint!
      ahh det e klart det varierar juh nog mycket på vad det e dom äter mycket av förtillfället osv. tack för tipset.
      har du alltid kört med tafs på flätad lr har du nån gång provat utan? jag har juh snöat in lite på just det där lin fenomenet. jag menar om det funkar utan tafs så finns det juh egentligen ingen anledning att köra med det. med tanke på risk för eventuella linbrott osv.

Kommentera

Ursprungligen postat av Teegee Visa inlägg
        ahh det e klart det varierar juh nog mycket på vad det e dom äter mycket av förtillfället osv. tack för tipset.
        har du alltid kört med tafs på flätad lr har du nån gång provat utan? jag har juh snöat in lite på just det där lin fenomenet. jag menar om det funkar utan tafs så finns det juh egentligen ingen anledning att köra med det. med tanke på risk för eventuella linbrott osv.
        Körde en del utan "tafs" flourcarbon i början, men tyckte det var veligt med upphängare då. Började köra med flourcarbontafs då och tyckte det gick fint, kör ganska tjock, 0,35 tror jag, så brott är ingen fara om man byter den då och då.

Mer eller mindre napp? Svårt att säga. Skulle nog tro att det är hugget som stucket.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Körde en del utan "tafs" flourcarbon i början, men tyckte det var veligt med upphängare då. Började köra med flourcarbontafs då och tyckte det gick fint, kör ganska tjock, 0,35 tror jag, så brott är ingen fara om man byter den då och då.

Mer eller mindre napp? Svårt att säga. Skulle nog tro att det är hugget som stucket.
          ahh det kanske inte spelar någon större med eller utan flourocarbon. man kör på det man tror på. men jag får nog prova mig fram lite. hitta det som funkar för mig. fiskar du i gbg området lr?

Kommentera

Ursprungligen postat av Teegee Visa inlägg
            ahh det kanske inte spelar någon större med eller utan flourocarbon. man kör på det man tror på. men jag får nog prova mig fram lite. hitta det som funkar för mig. fiskar du i gbg området lr?
            Japp, fiskar lite överallt i närheten med!
            Väntar som på nålar på första april.
            &

-Okänd

Kommentera

Japp, fiskar lite överallt i närheten med!
              Väntar som på nålar på första april.
              ah jag e löjligt fiskesugen hoppas på en bättre säsong än den som vart. kanske tar hem det med en en upphängare?! vem vet.

Kommentera

Såhär fiskar jag HÖ med spinn. Funkar fint..
                Dubbelhugg inga problem
                Att dömma av bilden verkar du inte klara av ett dubbelhugg

Ang. flätlina så kör jag likt många andra alltid med en FCtafs i toppen. Dels för visibiliteten men också för att slippa ha 100%ig stumhet på kortare lina.

Givetvis tappar man mera fiskar med en stum lina, det säger sig ju självt. Men det är betydligt roligare att drilla
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                  Att dömma av bilden verkar du inte klara av ett dubbelhugg

Ang. flätlina så kör jag likt många andra alltid med en FCtafs i toppen. Dels för visibiliteten men också för att slippa ha 100%ig stumhet på kortare lina.

Givetvis tappar man mera fiskar med en stum lina, det säger sig ju självt. Men det är betydligt roligare att drilla
                  Får jag skriva någonting i detta forum utan att du skall kasta dig in och håna, förlöjliga eller bara jävlas?

Det börjar gå så långt att jag borde se till att träffa dig.
                  Sluta svara på mina inlägg om du skall mucka gräl.
                  &

-Okänd

Kommentera

låter vettigt att man får mindre stum lina. men skillanden måste väl ändå vara minimal på en 1½-2meters längd. då väger isåfall möjligheten att inte vara rädd för att draget ska lossna vid botttennapp över. om man har FCtafs på för att komma undan stumheten då vill säga. men har du egen erfarenhet av t.ex fler följare o mindre hugg vid fiske utan tafs?

Kommentera

Har fiskat mkt havsöring med både nylon och flätlina, aldrig märkt nån skillnad i huggfrekvens.
                      Öringen är ju nyckfull, ibland är de i stöten medans andra dagar är de som bortblåsta. Följen har jag haft en hel del med bägge sortens lina. Brukar hjälpa att gå ner i storlek på bete vid dessa tillfällen.

Det jag har märkt störst skillnad på vad gäller landade fiskar är kroken. Enligt min mening den absolut främsta punkten att se över vad gäller öringfiske på kusten. Själv kör jag ENDAST med Mustad´s Sneck Treble (triplegrip) och har aldrig tappat en öring på den.
                      Fördel: tunn i godset, ökar ev betets rörelse en del, indrivningsvinkel = 0grader.
                      Nackdel: så tunn i godset att man antingen lär bocka tillbaks den efter napp alt byta ut den ganska ofta.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 117 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art