Ursprungligen postat av KG?
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kustbevakningens insatser
Collapse
X
-
Man känner sig lite kluven inför det med tjuv/svartfiske.
Det känns patetiskt att man ska kunna få båten beslagtagen om man trollar som vissa påstår, samtidigt undrar varför i he****e de som yrkesmässigt svartfiskar gång på gång inte blir av med deras redskap båten.
Men tolkar man stubbens hänvisningar till fiskereglerna så finns det aldrig något skäl till beslag eftersom det finns kamera & video nuförtiden som man kan använda för utredningen av brott.Ola
Kommentera
-
Ursprungligen postat av abbarn Visa inläggPå våran båtklubb har vi en som hackar på allt och alla, oavbrutet. Han kallas allmänt för Brygghitler.
Starta en egen tråd i Ljugarbänken med rubriken " Brygghitler i våran båtklubb..."
Mikwed; alltid intressant att höra om hur tillsynen fungerar. Verkar som det funkar bra nere hos er även om man skulle kunna ifrågasätta vissa av reglerna kring ditt vatten.
Tycker det är suveränt att ni försöker stävja fisket kring Loån.
KG? Javisst, förse alla fisketillsynare med Glocks och Uzis och låt dem spreja bara... kanske ryker några skarvar och sälar samtidigt. Vad jag vet betalar de inte fiskelicens och bör därför straffas på dylikt sätt...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Stubben Visa inläggLite OT va?
Starta en egen tråd i Ljugarbänken med rubriken " Brygghitler i våran båtklubb..."
Mikwed; alltid intressant att höra om hur tillsynen fungerar. Verkar som det funkar bra nere hos er även om man skulle kunna ifrågasätta vissa av reglerna kring ditt vatten.
Tycker det är suveränt att ni försöker stävja fisket kring Loån.
KG? Javisst, förse alla fisketillsynare med Glocks och Uzis och låt dem spreja bara... kanske ryker några skarvar och sälar samtidigt. Vad jag vet betalar de inte fiskelicens och bör därför straffas på dylikt sätt...
Kommentera
-
Jag har en fråga
Ursprungligen postat av mikwed Visa inläggSom jag nämnt tidigare så är min personliga åsikt och våra regler inte alltid överensstämmande,men jag äger inte vattnen och kan inte själv bestämma reglerna. Vad jag däremot kan är påverka genom att vara med och framföra förslag och några har fått gehör. Loån som nämnts verkar vara svår att låta bli,det var fjärde eller femte gången i höst som kbv tagit folk på fredningsområdet.Kbv gjorde storkoll på öringsfredningar i södra skärgården under söndagen och hittade som trevligt var inget att anmärka på.
1. Hur stor andel av den fiskade fisken i Ton/% utgörs av tjuvfiske?
2. Vem är din direkta arbetsgivare?
Kommentera
-
Vet inte om någon har skrivit detta förut i tråden, orkade inte kolla igenom.
Hur som helst är Kustbevakningen som myndighet något som ligger mig nära hjärtat. Jag avskyr dem. De är värdelösa på de flesta sätt.
Varför:
Politiker idag har en äcklig ovana att inte kunna tänka långsiktigt, de tänker max 4 år framåt och det ända som surrar i deras hjärnor är att bli omvalda (lite överdrift kanske, men det är deras prio1 i vilket fall).
Så vad gör Kustbevakningen som varit en omtalat myndighet i många år åt detta? Jo för att få vara kvar som station och ämbete försöker de luska fram så mycket småbrott som möjligt, dvs tar folk som kör 7 knop där det är 5 osv. För det enda som funkar i dialogen och kommunikationen mellan kustbevakning > riksdag är hur många P-Böter som lämnas in, dvs det som ser bra ut på papper.
Kustbevakningen har i grund och botten samma huvudsakliga prioritetsuppgift som Sveriges Polisstyrka, nämligen att FÖREBYGGA BROTT OCH OLAGLIG VERKSAMHET. Men genom att förebygga sådant så sjunker ju det som ser bra ut på papper, böterlappar m.m dvs. Och detta skulle i sig göra Kustbevakningen mer och mer värdelös i politikernas ögon, vilket inte uppskattas hos dem såklart, de vill ju ha kvar sina jobb.
Visst gör kustbevakningen en hel del bra grejjer, det är ju ingen dålig grejj att försöka sänka olyckrisken till havs. Det är ju en lägre statistik i sig man som medborgare vill åt gentemot olyckor. Men jag vet med egen personlig erfarenhet att de hellre sitter med sina kameror och tar fast sådana som mig som gärna kör i 7-8 knop där det är 5 än att sitta inne på kontoret och fiffla med vad de borde göra, planera och tänka långsiktigt.
Detta med 5knopsregeln är även det ett skämt. Visst är det bra för hamnar, kajer och sund. Men detta borde vara upp till båtkapacitet. Ta tex min Buster Magnum som toppar 55 knop och har egentligen inget svall som är att tala om. Ska jag då tvingas köra 5 knop inne i en fjärd lika stor som gammla stan i Stockholm för att ett fartyg på 100 meter har samma regler som jag? Skitsnack. Jag kör aldrig maxfart inomskärs på så vis, men 5-15 knop gör knappt någon skillnad (och de flesta fritidsbåtar) på mitt svall. Brummel och oljud är inte ens att tala om.
Omstrukturera Kustbevaknigen säger jag! Skitmyndighet som inte sköter sin regelbok.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bonaparte Visa inläggDetta med 5knopsregeln är även det ett skämt. Visst är det bra för hamnar, kajer och sund. Men detta borde vara upp till båtkapacitet. Ta tex min Buster Magnum som toppar 55 knop och har egentligen inget svall som är att tala om. Ska jag då tvingas köra 5 knop inne i en fjärd lika stor som gammla stan i Stockholm för att ett fartyg på 100 meter har samma regler som jag? Skitsnack. Jag kör aldrig maxfart inomskärs på så vis, men 5-15 knop gör knappt någon skillnad (och de flesta fritidsbåtar) på mitt svall. Brummel och oljud är inte ens att tala om.
Omstrukturera Kustbevaknigen säger jag! Skitmyndighet som inte sköter sin regelbok.
Det du skriver om 5 knop låter inte speciellt genomtänkt.
1. Du som har en mindre fritidsbåt till ex under 200 brutto ton kan hålla 12 kn efter riddarfjärden medans större båtar/fartyg skall hålla 7.
2. Att man tror att farten finns till bara för att minska svallen är ett klassigt misstag. Det är såklart andra aspekter som spelar in. e.x. risk för kollision, försvårande vid undanamnöver, och svårare skador vid olyckor.
En bil drar inte upp speciellt mycket svall de har fartbegärnsningar i nära fastigeheter/bostadsområden eller vad det nu kan vara.
Vad jag däremot kan säga är att om det är 5 knop så är det 5 knop, min båt river djävulskt mycket mer svall i 5 knop än i 18 knop( 5 ton 10 meter), men jag kan inte hålla 18 kn för det. 7 knop är rena döden, har blivit ikapp åkt ett par gånger av ilskna folk som skrikigt att jag skulle minsann passa mig och hålla farten. Fast jag gjort det. Så när det är 7 knp och något lite mera trångt får jag hålla ner farten ändå....svall plus fartregel. Medmänniska + regel.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flötet Visa inläggDet du skriver om 5 knop låter inte speciellt genomtänkt.
1. Du som har en mindre fritidsbåt till ex under 200 brutto ton kan hålla 12 kn efter riddarfjärden medans större båtar/fartyg skall hålla 7.
2. Att man tror att farten finns till bara för att minska svallen är ett klassigt misstag. Det är såklart andra aspekter som spelar in. e.x. risk för kollision, försvårande vid undanamnöver, och svårare skador vid olyckor.
En bil drar inte upp speciellt mycket svall de har fartbegärnsningar i nära fastigeheter/bostadsområden eller vad det nu kan vara.
Vad jag däremot kan säga är att om det är 5 knop så är det 5 knop, min båt river djävulskt mycket mer svall i 5 knop än i 18 knop( 5 ton 10 meter), men jag kan inte hålla 18 kn för det. 7 knop är rena döden, har blivit ikapp åkt ett par gånger av ilskna folk som skrikigt att jag skulle minsann passa mig och hålla farten. Fast jag gjort det. Så när det är 7 knp och något lite mera trångt får jag hålla ner farten ändå....svall plus fartregel. Medmänniska + regel.
Jag är medveten om de flesta syften 5knopsregeln har, trodde jag var tydlig nog när jag nämnde "jag fattar varför det är 5 knop inne vid hamnar osv, men inte på områden stora som gammla stan" (lätt citerat). Detta blir jag vansinnig på. Kollisionsrisken i 20 knop där är för en båt som min nära 0 om man inte har +/- 10 i synfel. + att jag har åkt fast av kustbevakarna för fortkörning och fått böta för ett par knop för snabbt utan att det gjorde någon som helst skada för omgivningen. Allt för att skriva så mycket böteslappar som möjligt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bonaparte Visa inläggVet inte om någon har skrivit detta förut i tråden, orkade inte kolla igenom.
Hur som helst är Kustbevakningen som myndighet något som ligger mig nära hjärtat. Jag avskyr dem. De är värdelösa på de flesta sätt.
Varför:
Politiker idag har en äcklig ovana att inte kunna tänka långsiktigt, de tänker max 4 år framåt och det ända som surrar i deras hjärnor är att bli omvalda (lite överdrift kanske, men det är deras prio1 i vilket fall).
Så vad gör Kustbevakningen som varit en omtalat myndighet i många år åt detta? Jo för att få vara kvar som station och ämbete försöker de luska fram så mycket småbrott som möjligt, dvs tar folk som kör 7 knop där det är 5 osv. För det enda som funkar i dialogen och kommunikationen mellan kustbevakning > riksdag är hur många P-Böter som lämnas in, dvs det som ser bra ut på papper.
Kustbevakningen har i grund och botten samma huvudsakliga prioritetsuppgift som Sveriges Polisstyrka, nämligen att FÖREBYGGA BROTT OCH OLAGLIG VERKSAMHET. Men genom att förebygga sådant så sjunker ju det som ser bra ut på papper, böterlappar m.m dvs. Och detta skulle i sig göra Kustbevakningen mer och mer värdelös i politikernas ögon, vilket inte uppskattas hos dem såklart, de vill ju ha kvar sina jobb.
Visst gör kustbevakningen en hel del bra grejjer, det är ju ingen dålig grejj att försöka sänka olyckrisken till havs. Det är ju en lägre statistik i sig man som medborgare vill åt gentemot olyckor. Men jag vet med egen personlig erfarenhet att de hellre sitter med sina kameror och tar fast sådana som mig som gärna kör i 7-8 knop där det är 5 än att sitta inne på kontoret och fiffla med vad de borde göra, planera och tänka långsiktigt.
Detta med 5knopsregeln är även det ett skämt. Visst är det bra för hamnar, kajer och sund. Men detta borde vara upp till båtkapacitet. Ta tex min Buster Magnum som toppar 55 knop och har egentligen inget svall som är att tala om. Ska jag då tvingas köra 5 knop inne i en fjärd lika stor som gammla stan i Stockholm för att ett fartyg på 100 meter har samma regler som jag? Skitsnack. Jag kör aldrig maxfart inomskärs på så vis, men 5-15 knop gör knappt någon skillnad (och de flesta fritidsbåtar) på mitt svall. Brummel och oljud är inte ens att tala om.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 376 visningar
1 gilla