Chansen att få en gädda upp mot 20 kg är minimal. Om jag då skulle få en, hur stor är chansen att få en som är lika stor eller större? Kan ju inte kännas så kul att ha fått den och vetskapen efter om att man troligtvis aldrig få en större.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gädda
Collapse
X
-
Beror ju på vilka vatten du rör dig i. Skulle du få en 20kg's gädda i ett litet tjärn och släpper tillbaka den oskadd så finns ju chansen att du stöter på den igen. Fiskar du i tex, lödde så har du större chans än om du fiskar i vänern, Fryken vs hornborgarsjön osv.
-
Fast det går minst lika stora grisar i Fryken o Vänern som i Lödde bara det att fisketrycket var/är aningens större i Lödde. Sen att Lödde är ett kanonvatten för stora donnor råder det inga tvivel om..
Kommentera
-
Hum, skulle det finnas siffror på hur många gädder som tagits över 20kg i sverige, samt antal fiskare och antal pass eller timmar... Då skulle det gå att räkna ut sannolikheten för att just DU skulle få en gädda över 20kg..
Sen att få en till gädda över 20 kan ses som en separat händelse vilket innebär att sannolikheten att få den andra är lika stor som när man fick den första!
Sen går det räkna ut en slags fördelning (förmodligen normalfördelning) för hur tidsintervallet mellan händelserna ser ut..
Dvs sannolikhet= hur ofta det händer
fötdelning = i vilket tidsintervall det händer..
Jobbig matematik, men som någon eldsjäl skulle kunna räkna på om de vill!
Lycka till!Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
Jag har för mig att svenska rekordet är något hekto från tjugo kilo idag. Så rent formellt har ingen tagit en gädda på 20+ som registrerad sportfisk. Sen att det har tagits gäddor på nät upptill 25 kg och däröver kan ju inte räknas in i och med att det är en annan fångstmetod. Så någon sannolikhetsberäkning går inte att göra det finns helt enkelt inger underlag. Får man en 20+ så blir man historisk en gädda som troligtvis kommer att komma ihåg lång tid kankse i generationer framöver..............Skulle kunna leva med att jag troligtvis inta kommer att kunna få en större.
Ursprungligen postat av mascot Visa inläggÄr ju inte bara sannolikhet det handlar om med 20+ gädda. Går inte alls att räkna på. Kunskap spelar faktiskt in. Det är ju inte bara slump att sveriges bästa gäddfiskare år efter år tar flest tior.
Kommentera
-
Var ju en kille i stockholm, kommer inte ihåg namnet men d va utländskt iaf. men han hade fått om d va 3 över 20 kg, nån gång om d va 80 eller början på 90 talent. sen att dom inte e godkända som nå rekord skiter jag i, oklarheter vid landningen har jag för mej. kunde inte brytt mej mindre om listor på sånt.
men visst går d å få fler än 1 i så fall!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flinken Visa inläggVar ju en kille i stockholm, kommer inte ihåg namnet men d va utländskt iaf. men han hade fått om d va 3 över 20 kg, nån gång om d va 80 eller början på 90 talent. sen att dom inte e godkända som nå rekord skiter jag i, oklarheter vid landningen har jag för mej. kunde inte brytt mej mindre om listor på sånt.
men visst går d å få fler än 1 i så fall!How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 092 visningar
1 gilla
|