Manta problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Manta problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Manta problem

Hej! Jag har köpt en Manta till höstens jakt på dom stora gröna. Gången på betet är utmärkt, men jag har ett problem. Kanske 60 % av kasten krokar jag min egen tafs. Det är sjukt frustrerande och jag antar att det inte ska vara så, framförallt när jag pröjsade 299:- för betet. Vad gör jag för fel?

Tack och skitfiske på er.
    /Jacob
    Mer spöböjj åt folket

har du en mjuk tafs?

Kommentera

Manta ær ett av marknadens mest øverreklamerade beten. Kastar dåligt, ger dåligt snitt på fisken och svår att kroka på.

Såga/fila bort styrfenan i stjærten så går den att anvænda.
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeJacke Visa inlägg
        Hej! Jag har köpt en Manta till höstens jakt på dom stora gröna. Gången på betet är utmärkt, men jag har ett problem. Kanske 60 % av kasten krokar jag min egen tafs. Det är sjukt frustrerande och jag antar att det inte ska vara så, framförallt när jag pröjsade 299:- för betet. Vad gör jag för fel?

Tack och skitfiske på er.
        /Jacob
        Känner igen det där.Du får inte jerka så hårt . så kan det hjälpa med å köra med stel pianotråds tafs.
        Ja kör med boa å den har en tendens å haka sig den med.

Som sagt Manta tycker ja också är överskattad men ja tror mer på den än Pig allafall.

/Fredrik

Kommentera

limpan han snackar om att den hakar när han kastar den ! jacke bärplanet i stjärten hjälper mantan att glida låångt ! det fångar också vind i kasten och får den att haka tafs ! du kan göra som david säjer men den kommer inte glida som tidigare!

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg

Som sagt Manta tycker ja också är överskattad men ja tror mer på den än Pig allafall.

/Fredrik
            Det skall finnas djur till allt i vår herres hage!

Manta ær bland det sæmsta som gjorts, och pig ær bland det absolut bæsta!
            Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

/Fredrik[/QUOTE]

Jag tycker som David att Pigen är överlägsen mantan då den är mycket mer allsidig samt att den skördar mycket mer fisk och faktiskt går att dänga en jävla massa meter om man skulle behöva. Nog för att mantan är häftig men en Pig suspender när den hänger är så galet het.
              Fish On!

Kommentera

har slitt med det samme problemet med mantan. Henger seg opp i kastet og kroker dårlig. I forhold til kroking kan det være en ide å sette på en ekstra splittring, dette gjør at krokene henger litt lengre i fra bete å kroker da bedre.
                Men for min del er mantan et bete jag inte bruker noe mer, mens pigen (etter som den blir kommentert her) er med i arsenalet.
                Nordens råeste rovfiskeblogg :

http://pikewallis.blogspot.com/

Kommentera

Mantan kan vara ruggigt effektiv och ett superbete när gäddan är trög. Den går att fiska väldigt långsamt såväl som fort. Visst hänger den en del men om man kör med styva spön så kan man ha bra kontroll över den, jag har inga speciella problem med att den hänger sig men så har jag också fiskar en hel del Manta i många år. Som vanligt gäller det att aldrig ha minsta slack på linan. Att Mantan tar tid att lära är inte samma sak som den är dålig för det är den inte. Många som gnällde på Pig i åratal och jag har sett Pigfiskare stå med den mer över ytan än under, men träning ger färdighet.

Kommentera

...jonas har helt fel men allt han sa stämmer... Mantan är ett underbart bete lixom Pigen, båda kräver lite psykbryt innan man blir kompis... Håller nog Pigen för det kanske bästa allround betet någonsin på vatten som inte är djupare än 3,5 meter. Mantan kommer god tvåa...
                    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                    "Keep it simple"

//Jan O
                    www.fisheco.se
                    www.brofiske.net
                    www.magazinefisheco.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27