Göta älv ser ut som så att det är relativt grunt på sidan om den muddrade rännan, ungefär från 3-4 meter djupt närmast rännan och sedan allt grundare tills dess att man når land, hur långt det är från rännan beror på älvens bredd allt från 10 till 100 m. Själva kanten på rännan är brant, 3 m ner till 9 (max 12 m) på ett par meter, bredden på den muddrade rännan är är från sida till sida si sådär 100 meter. Själv väljer jag en sträcka längs ena kanten på ett par hungra meter som jag fiskar av grunt, får jag inget provar jag att fiska av samma område liggandes längre ut vid den muddrade kanten, där det även går att trolla om man har ekolod och kan följa kanten. Det bästa på våren har varit att fiska kring och över den avklippta (av isen) fjolårsvassen, väldigt tidigt på våren kan jag tänka mig att gäddan står i branten, provade dock aldrig detta i våras.
6:an igår tog grunt, ett par meter från båten. Ett ytterst försiktigt napp, fisken var sedan i båten på mindre än 2 minuter, för att snabbt få återgå till sitt rätta element.
6:an igår tog grunt, ett par meter från båten. Ett ytterst försiktigt napp, fisken var sedan i båten på mindre än 2 minuter, för att snabbt få återgå till sitt rätta element.
Kommentera