Pratade med ålfiskare; 15ton detta år - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pratade med ålfiskare; 15ton detta år

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Saken är väl inte den att det finns lite ål just nu, utan att det återvänder otroligt lite yngel från Sargasso... Ålen växer sakta och lever länge vilket innebär att om man kör på med fisket nu så är den borta om 20 år eftersom stammen inte hinner producera någon avkomma i större omfattning.

Att ta upp 15 ton ål idag är alltså detsamma som att ta död på en framtida ålfångst på runt 15 000 ton ål krasst uträknat. Med andra ord är din polare mer intresserad av att tjäna lite pengar än vad han är om ålens framtid och det gör honom till en ganska självisk människa i mina ögon. Folk blir arbetslösa, det är verkligheten... bara för att man sysslar med yrkesfiske så betyder inte det att man kan tänka hur snett som helst.

Kommentera

kvotera ålfisket

varför inte kvotera ålfisket som med torsken ? och 400kg hmm borde vara en max gräns där istället , nu fiskar jag inte ål men om jag ex skulle se någon sportfiskare ta upp en och annan ål så skulle jag inte bry mej , de kan stifta lagar men gör det så enkelt för sig så dom inte behöver ha kontroll på det efteråt, hade de haft en max gräns på 400 kg istället så hade det kostat pengar mm att kontrollera . som sagt totalfreda ålen istället i 3-4 år och gör en
      undersökning om beståndet ökat , vilket jag är helt säker på att det inte gjort !
      borde vara totalfredad inom hela EU för att jag ska se någon större förbättring på beståndet
      sigpic

Kommentera

blir vansinnig av såna här inlägg. Denna 400kgs regeln är en av de särklass dummaste regler som nånsin gjorts.

Ålen är hotad. Antingen kvoterar man då fisket, för ALLA intressanter. Eller, så fredar man det totalt. Dvs ingen jävel får fiska den.

Så jävla trött på att de högre uppsatta ska dalta med "ååh dom blir ju av med sina jobb det är ju hemskt..."

Och? Alla andra yrkesgrupper i sverige förlorar jobb då och då. Dags att möta verkligheten kanske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          blir vansinnig av såna här inlägg. Denna 400kgs regeln är en av de särklass dummaste regler som nånsin gjorts.

Ålen är hotad. Antingen kvoterar man då fisket, för ALLA intressanter. Eller, så fredar man det totalt. Dvs ingen jävel får fiska den.

Så jävla trött på att de högre uppsatta ska dalta med "ååh dom blir ju av med sina jobb det är ju hemskt..."

Och? Alla andra yrkesgrupper i sverige förlorar jobb då och då. Dags att möta verkligheten kanske.
          Yrkesfiske etter ål er et utdøende yrke. Og de som driver med det tar livet av det på egen hånd. Ingen kvoter? Neeeeida, vi premierer dem som får mest, de får fiske mer. Det hele hadde vært komisk hadde det ikke fått så alvorlige konsekvenser. En i særklasse idiotisk regel ja, og sett i sammenheng med at det er opplest og vedtatt at ålen er en truet (hotad) art, og forbudet mot sportsfiske på arten blir det hele ennå mer latterlig. Trist, bare trist.
          Fishing, with me, has always been an excuse to drink in the daytime

Kommentera

vid 20 ton blir det 54.79 kg om dagen året runt

lätt att glömma bort att det inte är ålfiskarna som stiftat lagarna , MEN de gnider nog händerna och räknar pengar , låt säga att en fiskare tar upp 20 ton om året och får 79 kr kg (dagsnotering fiskeauktionerna) så blir det 1580000 kr om året och då fiskar de säkert inte bara ål .

--------------------------------------------------------------------------
            TOTALFREDA ÅLEN !!!!
            sigpic

Kommentera

eller kanske

en liten fundering
              20 ton ål gånger 79 kr kg= 1580000kr minus 20% i omkostnader minus 40% skatt=758400kr utslaget på 12 månader = 63200kr i månaden efter skatt..
              så visst borde fiskarna klara en maxgräns på vad de får ta upp...
              nu vet jag inte alls hur många som får upp så mycket men tror som bland alla yrkesfiskare att det finns ett stort mörkertal på vad som registreras till fiskeriverket..

Ja jag e lite uttråkad
              sigpic

Kommentera

Grannen på landstället är Ålfiskare och har varit yrkesfiskare hela sitt liv (3:e generationens skärgårdbo på samma ö).

Han fiskar ål i lite mindre skala, dvs ett par ton/år. Tidigare har han även fiskat andra arter, men nu som pesionär så fiskar han enbart ål.

I år har han fått mest ål i sina bottegarn NÅGONSIN!..... Jag var med när han kom hem med fångsten. Sumphållet på båten blev fullt så han fick åka och tömma båten innan han kunde fortsätta vittja.

Han hade aldrig varit med om något likande på över 70 år !

Det känns helt sjukt med tanke på hur det står till med ålen!

Enda förklaringen jag har är att det är färre som fiskar ål nu, och att strecken nu innehåller fler fiskar.

Men som sagt, än så länge så verkar det finnas mycket ål kvar i våra vatten, även om framtiden inte ser så ljus ut!

En annas sak är att han tjänar mer per kg i år oxå..... detta beroende på att färre fiskar ål, och således får de som fiskar bättre betalt..... snacka om ond cirkel!

Mvh Danne

Kommentera

Hittade lite "fakta" om Ålfisket: http://www.yrkesfiskarna.se/rwdx/bilder/aalfisket.pdf
                  kalleh

Kommentera

Ursprungligen postat av JohnH Visa inlägg
                    Hejsan,

Det är väl lite att svära i krykan och snacka sånt här. Det finns ett par trådar om ålfiske och att det är förbud att firra med spö.

Iaf, jag var på bröllop i helgen som var och snackade där med en yrkesfiskare som enbart försörjer sig på ålfiske. Detta år är ett sämre år och han tar bara upp 15ton isf det vanliga 20ton. Han berättade också att man måste ha plockat upp 400kg föregående år för att få fiska nuvarande år... så de som kommer ner under 400kg får inte vara med längre.

Ja, jag har besökt honom 2ggr tidigare och sett lådsumparna som han fyller med mängder av ål.

Vad vill jag med den här tråden? Nja, möjligen berätta att det finns en hel del ål. Det kan iof bero på att det är färre yrkesfiskare som tar upp dom långa gynnarna, därav det lite större utbudet.

Aja, lycka till med fisket

Om han hade råkat snubbla och skadat sig allvarligt hade han haft svårt att få ihop sina 400kg, och så föll dom en efter en...
                    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av girren33 Visa inlägg
                      en liten fundering
                      20 ton ål gånger 79 kr kg= 1580000kr minus 20% i omkostnader minus 40% skatt=758400kr utslaget på 12 månader = 63200kr i månaden efter skatt..
                      så visst borde fiskarna klara en maxgräns på vad de får ta upp...
                      nu vet jag inte alls hur många som får upp så mycket men tror som bland alla yrkesfiskare att det finns ett stort mörkertal på vad som registreras till fiskeriverket..

Ja jag e lite uttråkad
                      Var har du fått dom siffrorna ifrån?
                      20% omkostnader och 40% skatt.
                      Låtsäga att ditt resonemang om 20% omkostnader stämmer, vilket jag starkt betvivlar.

1580000- 20%= 1264000

Momsdiff: 20% av 126400 =252800

Kvar efter momsavdrag=1011200

- Sociala avgifte/egenavgift 33% 677504

-skatt: ca 265000

Det blir 412504 kr per år efter skatt dvs 34375 per månad efter skatt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34