Kustfiske SM.. sport eller slakt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustfiske SM.. sport eller slakt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mycket tankvärt Mink!

Jag resonerade likadant i en diskussion på svensktmete... men inte många resonerade så.

Nu pratar jag om fiske efter lekfisk samt fisk som precis lekt. Utomlands, bl a i Polen, har man fiskeförbud på gädda och t o m gös under ovan nämnd period. Där har man även 2 olika system för rekordregistrering: ett för vikt och ett annat (det mest populära) för längd.

Ska man vara helt "etiskt hardcore" så gör man bäst i att åka till vattnet och mata fiskarna och glömma det där med spö och krok. Men även där kan det bli fel... för om jag inte har helt fel så får karpar ränneskit av majs.

Så mitt råd är följande: anser DU (riktat till alla som läser detta) att tävlingen är oetisk så ställ inte upp!
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Jag resonerade likadant i en diskussion på svensktmete... men inte många resonerade så.

Nu pratar jag om fiske efter lekfisk samt fisk som precis lekt. Utomlands, bl a i Polen, har man fiskeförbud på gädda och t o m gös under ovan nämnd period. Där har man även 2 olika system för rekordregistrering: ett för vikt och ett annat (det mest populära) för längd.
      Så du menar att det är bättre att fiska på pigga sommargäddan som sliter i grejorna tills mjölksyran sprutar ur öronen? Än att enkelt pressa in vårmadamen som inte har specillt mkt att säga till om. Dessutom har väl fisken betydligt enklare att återhämta sig i vårkallt vatten än i sommarvarmt ?

Sak samma, det var inte det tråden handlade om.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink!
        jo men hur etiskt rätt är det att fiska på lekfisk(typ specimenjägarnas drömfiskar)? Tror man seriöst inte att en eller två drillningar som kan förekomma inte påverkar konditionen vid lek tror man ju helt fel. En fisk som går för lek äter inte som den gör under övriga året heller så det förbättrar ju inte direkt återhämtningen att den lilla mat den äter innehåller krok. Sen fotografering med härligt hängande bukar, nästan så att romsäckarna spricker och ryggraden hänger i ett stort U är ju också väldigt bra, särskilt när fisken är som störst. Sen när fisken väl precis har lekt, då står det i fisketidningar som fiskejournalen, FFA och fiskefeber, att det är nu man kan uppleva de riktiga huggsexorna...konstigt när fisken har svält ett bra tag och skriker efter näring, då är det optimalt att man i små sjöar krokar och drillar hela beståndet när det är som mest slitet. Varför tror ni gäddorna i lödde är så slanka nu för tiden, är det av brist på mat eller för mkt fiske?

Buleturer i öresund där man drar de största torskarna, är det rätt? Det är samma torsk som innan, bara det att den är full med rom...Jag själv tycker om specimenfisket och fiskar på fisk under lektid, men etiskt rätt är det fan inte. Men än så länge kan man inte tävla på längd i särskilt många tävlingar o då blir det såhär. Att tävla på längd har sina brister för fisken kan ju vara lång o inte särskilt fin, men man undviker ju iaf många riksmoment, bland annat själva vägningen som kan ta längst tid samt belasta fiskar värst eftersom många fortfarande verkar tro att om man håller fisken under buken under fotograferingen är det rätt, för ingen annan kan ju klaga på en, men resten av fiskbehandlingen spelar ju mindre roll.

En notis som en jurist hade sett är att det står SM i kustfiske, inte sportfiske så länge SM kan tolkas Svenska Mästerskapet. Att man fiskar med spö betyder inte att det är sportfiske. Husbehovsfiske behöver inte vara sportfiske. Sen kan jag tycka att man visst kan ta hem 20 torskar. Äter man torsk själv, och inte känner för att stödja trålfisket så är det väl inget fel på att fiska upp den själv och frysa?! Det säger inget om hur ofta man fiskar eller hur ofta man tar upp all fisk. Släpper man tillbaka all fisk 9 av 10 ggr så syns ju inte slakten förrän den 10e gången fasten det i snitt kanske är 1-2 torskar per tur man tagit upp? Spöfångad havsfisk har iaf inte trålats sönder havsbottnen samt lett till dumpningar av död fisk som varit för små eller av för dålig kvalitet. O inte blir bonusfiskarna fiskmjöl heller. Ännu en aspekt, var kommer fiskmjölet till boilies ifrån? är det från sönderfiskade bestånd är ju inte det särskilt bra heller, men ingen lägger energi på att kolla upp saker, alla bara klagar.
        Fråga Ricki, han har inget emot att mäska med Tonfisk

Har du ngn gång funderat över vilka det är som arrangerar SM och DM i de olika grenarna? Har du inte heller funderat över vad den org. säger sig stå för samt den uppenbara dubbelmoralen som verkar finnas inom den org.
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
          Så du menar att det är bättre att fiska på pigga sommargäddan som sliter i grejorna tills mjölksyran sprutar ur öronen? Än att enkelt pressa in vårmadamen som inte har specillt mkt att säga till om. Dessutom har väl fisken betydligt enklare att återhämta sig i vårkallt vatten än i sommarvarmt ?

Sak samma, det var inte det tråden handlade om.
          Nu pratar jag inte enbart om huruvida fisk återhämtar sig eller ej. Det som gör att fiske under lek förbjuds är att fisken ska få leka i fred.

En liten fråga: fiskar du personligen aldrig sommargädda? För om du gör det så sliter du ju ut dem totalt (enligt ditt resonemang).
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Har du nån gång funderat på dubbelmoralen som genomsyrar hela fisket, även ditt? Stackars gäddor men skit i mörten som simmar med 3krokar i sig.
            Yes, men jag står för det. Sportfiskarna verkar göra motsatsen...

Har du nån gång funderat på att tävlingar ofta går ut på att träffa andra som tycker fiske är kul? Tror du alla som är på havsfisketävlingar är proffs som drar 30 kg torsk?
            Tävlingarna går ut på att vinna, göra fisket till en tävling, liksom vilken annan sport som helst.

Man kan välja att lira fotboll med polarna en onsdagskväll på skoj, eller dra på sig matchtröjan och spela efter de direktiven som finns i div. 4. Fritt val, och jag tror mig veta att de flesta hellre spelar efter sina egna förutsättningar. Man kan arrangera en kustfiskehelg utan en massa tävlingar, man kommer endå att träffa lika mkt folk och ha ännu roligare fiske.

och herregud, hur orkar du ifrågasätta slitaget på lekfisk, mår du moraliskt dåligt eller? Klart det sliter på en fisk att drillas, även på sommaren, men vad hindrar dig från att pressa in en gädda hårt på sommaren?
            Om du ngn gång har fiskat Gädda på sommaren kontra våren så vet du garanterat vad jag menar.
            sigpic

Kommentera

lagom mycket dubbelmoral..

Men vad ska man göra finns ju inget sätt att få fisken att må "bra" när man fiskar och drillar dom, allt är ju tortyr eller slakt på nått vis.

Men vissa fiske sätt är ju hårdare mot fisken tex. stora jerks med 3 krok ect.. Kan tänka mig at flugfiske på ett sätt är mindre elakt mot fisken.

Nä seriöst all fiske är tortyr/slakt det enda man kan göra är att lära sig behandla fisken på ett bra sätt när man återsätter den och hoppas på det bästa

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 296 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art