Har ni fått gös på fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har ni fått gös på fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har ni fått gös på fluga?

Tjena!

Har ni någonsin fått gös på fluga? Slumpfisk eller riktat? Tänkte som bonus vid gäddfiske tex.

Om ni fått? Vilken/vilka flugor fick ni på?

Själv har jag aldrig fått, inte försökt heller. Men ska väl göra något test någon gång!

Skitfiske!
    http://www.silverbums.com

En polare har fått gös på fluga när han fiskade efter gädda med nån färgglad och glittrig fluga modell XL.

Kommentera

Jodå

Jag har försökt vid två tillfällen (i mälaren), vilket resulterat i en för mig vid första gången och en för min fiskekamrat andra tillfället, dock pratar vi om sommaren 94 vilket ju är ett tag sen.
      Det som gav resultat var iaf tubflugor av sunray shadow typ. cirka 15-20 cm långa.
      Och nej det blev inga monstergösar (< 1kg), dessutom att stå och dänga i en båt med flugspö och sjunklina på frivatten är lite tröttsamt i längden, speciellt som vi inte hade ekolod eller så i båten då.
      Så visst går det tom ganska bra, men jag vet inte om jag absolut måste göra om det försöket trots allt.

Mvh.
      /qcn

Kommentera

Jag har testat ett par gånger i svartån i Örebro efter gös men inte lyckas få nån att hugga. Använde gösflugor jag har bundit själv, kopierade från ett avsnitt från "visst nappar det"

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
        Tjena!

Har ni någonsin fått gös på fluga? Slumpfisk eller riktat? Tänkte som bonus vid gäddfiske tex.

Om ni fått? Vilken/vilka flugor fick ni på?

Själv har jag aldrig fått, inte försökt heller. Men ska väl göra något test någon gång!

Skitfiske!
        http://fjallfisket.blogspot.se/

Fiske i Tänndalen, Funäsdalen, Rogen mm

Kommentera

EdgeCruzher kul att mina flugor är så omtyckta så de kopieras!!
          kan säga att jag gör upp ett gäng nu som ska testas till sommaren.
          har skaffat flytring nu och ett klass 9 flugspö. då kan man lägga en stor fluga
          i ytan och paddla 20-30 meter och släpa flugan efter flytringen,, tänkte prova
          mina stora ytflugor på kvällen i sjön hemma när det är kväll. erfarenheten från
          "min" sjö är att dom hugger även dagtid på 2-3 meter fast solen lyser kl 2 på dan då det är
          riktigt mörkt vatten!!! har sett polska videor på youtube där de får gott om gös på
          flugspö ochljusa stora 10-12 cm streamers,, men ska man ha storgösen ska man ner till
          botten med en jiggfluga då de stora 6+arna inte verkar gå upp till ytan å jagar
          åt minstone inte där jag fiskar där går gösen på 0-4 kg upp till ytan och 4-....+ står kvar på botten!!

Kommentera

Peter, kopierade EdgeCruzher dina flugor från 2011 redan år 2007? Känns lite som "Tillbaka till framtiden".

Eller var det du som medverkade med dina gösflugor i programmet du delar namn/nick med?

Jiggflugor (s.k. Koguty - kan översattas med tuppar) har man fiskat gös med i Polen väldigt länge. Finns ju t.o.m. speciella gösspön för enbart denna metod. Heter spöt något med kogut så vet ni direkt vad det handlar om...
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Gammal tråd. Update.

Jag lyckades få en gös på fluga 2010. Försommarnatt/morgon. Ytligt. Flashfluga 19cm.
              Vägde 2,9kg.

Click image for larger version

Name:	80516-m.jpg
Views:	1
Size:	49,7 KB
ID:	1761841
              http://www.silverbums.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse