Utrota gäddor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrota gäddor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Uberola Visa inlägg
    Jag förstår helt poängen med att försöka få bort en främmande art från vattnet. Vad jag däremot inte förstår hur man kan tycka det är okej att ta livet av en varelse helt utan syfte bara för att det är ens rättighet. Då snackar vi total avsaknad av respekt för det som är levande.

Förstår dig.

Ska nu på en begravning så jag kan inte svara mer idag.
    Ska visa min respekt.

MVH Scanner

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
      Det fullbordade faktumet är att gäddorna finns där och inte går att få bort!

Man man reducera antalet gäddor till nära noll men aldrig nå till noll. I samma stund de reducerande insatserna upphör, i det här fallet bekämpning med rothenon, kommer de fåtaliga men överlevande gäddorna att nästa vår leka som vanligt. Det räcker med en lyckad lek för att gäddbeståndet ska vara räddat. Eftersom alla övriga predatorer också är få efter giftbehandlingen, så kommer dessa nya yngel att klara sig hyggligt på att äta insektslarver och isatta arters yngel och nästa vår blir de ännu fler.

Och tio år senare måste dammen åter förgiftas om man fortfarande vill ha bort gäddorna eller så inser man att naturen är överlägsen även amerikaner.

Fait accompli!
      Ja jo, det har du ju rætt i..

Kommentera

..misstänker att de är större risk för gäddans liv vid bonk än bara drillning och c&r..

Kommentera

Ursprungligen postat av Scanner Visa inlägg
          Hon hade hellre varit utan kontakt med dig.
          Finns alltid en risk för hennes liv i samband med drillning.

Hoppas hon undviker alla konstbeten under Värtan Cup.
          Vetskapen om henne gör kanske dängandet värt.

MVH Scanner
          Klart risken finns att en gädda stryker med vid drillning. men varför ens använda det som motargument när prylis verkligen har rätt om att c&r tillbehör har inverkan på hur livet blir för gäddan efter återutsättning? sluta snacka bort allt du inte har ett bra svar på!

Kommentera

Skräpgäddor!

"A person or persons illegally introduced pike to Lake Davis and to nearby Frenchman Reservoir and Sierra Valley. Pike were successfully eradicated from Frenchman Reservoir and Sierra Valley. A similar rotenone treatment of Lake Davis was conducted in 1997 appeared to be successful until pike were rediscovered 18 months later."

"Pike have the potential to cause irreversible negative impacts in portions of the Feather River, Sacramento River, the Sacramento-San Joaquin delta, San Joaquin River system, and their tributaries, as well as many other waters"

Bort med dom bara! Människans envishet att flytta arter hit och dit hur bäst dom önskar är ett stort hot mot den biologiska mångfalden!!

I sitt rätta sammanhang är gäddan en trevlig sportfisk, men här anser jag att dom gör rätt som försöker få bort den. Att dom sen verkar ha använt en del korkade metoder tidigare är ju... kul

Kommentera

Ursprungligen postat av Uberola Visa inlägg
              Jag förstår helt poängen med att försöka få bort en främmande art från vattnet. Vad jag däremot inte förstår hur man kan tycka det är okej att ta livet av en varelse helt utan syfte bara för att det är ens rättighet. Då snackar vi total avsaknad av respekt för det som är levande.
              Kallas också "leka gud".....
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

ja håller med scanner i en hel del av vad han säger....
                klart man kan få slå ihjäl en fisk om man nu vill det..
                tycker det skapas en sån tråkig stämmning på denna sida då alla c&r poliser jagar folk med blåslampa..

Kommentera

De är sant han verkar ganska påläst och så men de är som du säger han håller inte måttet

Kommentera

Jag har fortfarande svårt att se varför vi som håller oss för att vara bättre ska låta ribban ligga lågt. Orkar vi inte höja den?

Och hur skulle det vara om vi lät den här tråden få handla om gäddor vilka av någon orsak hamnat på fel platser och vad man i så fall kan göra åt det eller förhindra att fel uppkommer?
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Känns som sagt som om denna tråd trillat iväg åt fel håll!

Vad gäller utrotningen av gäddorna blir det nog inte bra hur man än gör, det är ju uppenbarligen svårt att får bort dem från systemet, så varför inte låta dem leva?
                      Det är ju svårt att göra något ogjort, personen som planterade in gäddan i ovanstående vatten tänkte ju uppenbarligen inte på konsekvenserna.

Vi sportfiskare måste ju vara medvetna om att vi påverkar miljön negativt, sen kan man ju göra det bästa av situationen, vi måste bara visa respekt! problemet ovan är ju ett lysande exempel på hur fel det kan gå om man inte vet hur man ska betee sig i naturen.

Så jag tycker det är synd att gäddan påverkar ovan nämnda ekosystemet så negativt, tyvärr tror jag de jobbar i onödan... Spelar ingen roll vad man göra så blir det skit, antingen dör gäddorna eller de andra fiskarterna. Det enda jag ser man kan göra är att se till att det inte händer på fler platser!!

Pest eller Kolera, de e bara att välja!! Surt...

Sen den eviga C&R diskussionen, jag är för C&R men man ska kunna ta upp sin matfisk när man vill!
                      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 077 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art