Ursprungligen postat av BeBest
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Utrota gäddor
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Gotland88 Visa inläggJa den är inplanterad efter regler och ok (jag gjorde det igen läste inte hela inlägget) ber om ursäkt. MVH GOTLAND88
Kommentera
-
Det fullbordade faktumet är att gäddorna finns där och inte går att få bort!
Man man reducera antalet gäddor till nära noll men aldrig nå till noll. I samma stund de reducerande insatserna upphör, i det här fallet bekämpning med rothenon, kommer de fåtaliga men överlevande gäddorna att nästa vår leka som vanligt. Det räcker med en lyckad lek för att gäddbeståndet ska vara räddat. Eftersom alla övriga predatorer också är få efter giftbehandlingen, så kommer dessa nya yngel att klara sig hyggligt på att äta insektslarver och isatta arters yngel och nästa vår blir de ännu fler.
Och tio år senare måste dammen åter förgiftas om man fortfarande vill ha bort gäddorna eller så inser man att naturen är överlägsen även amerikaner.
Fait accompli!Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggNaturen har sin gång? Kallar du inplantering av regnbåge samma sak eller?
Eller tror du fiskevårdsföreningarna i Nya Zeeland tycker samma sak om bäckrödingarna som slår ut deras öringar?
- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BeBest Visa inläggDet fullbordade faktumet är att gäddorna finns där och inte går att få bort!
Man man reducera antalet gäddor till nära noll men aldrig nå till noll. I samma stund de reducerande insatserna upphör, i det här fallet bekämpning med rothenon, kommer de fåtaliga men överlevande gäddorna att nästa vår leka som vanligt. Det räcker med en lyckad lek för att gäddbeståndet ska vara räddat. Eftersom alla övriga predatorer också är få efter giftbehandlingen, så kommer dessa nya yngel att klara sig hyggligt på att äta insektslarver och isatta arters yngel och nästa vår blir de ännu fler.
Och tio år senare måste dammen åter förgiftas om man fortfarande vill ha bort gäddorna eller så inser man att naturen är överlägsen även amerikaner.
Fait accompli!
Kommentera
-
Utan att vare sig läst artikeln eller alla inlägg vill jag framföra detta.
Igår var det ett inslag i något av alla dessa regionala svt nyhetsprogram. Det var i jämtland tror jag. Dom har "enorma" problem med kanadaröding som någon planterat in i nån sjö.
Stor rädsla fanns för att den ska sprida sig nedstöms, och dom var ännu mera rädda för att de skulle sprida sig uppströms,oklart varför. Stora mängder nät lades.
Dock verkade dom uppskatta fisken såtillvida att den rensades noggrant.
Röktes kanske?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Eratus Visa inläggSkönt att någon verkar fatta vad som verkligen är skrämmande. Att bonka eller inte bonka är ganska ointressant. Vi snackar om att människor försöker SPRÄNGA sönder alla gäddor i en sjö. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur en människa som kan hantera sprängämnen kan vara så lågt begåvad att han eller hon tror att man kan utrota en fiskart genom att spränga. Att dom sedan även lyckades förgifta sjön så att det inte gick att bruka som dricksvatten är väl också en bragd i sig.
Men hur kan man nästan utrota (the pride of the preditors) men inte helt.
Jag föstår inte de om man lägger sjön full av dynamit och spränger för att sen förgifta den sen hur kan man lyckas med att nästan utrota den.
karpar och missförstånd
Thim - Jag måste bara korrigera en förbaskat viktig sak, som du kanske fått om bakfoten. Det planteras inte alls ut karpar runt om i de gotländska sjöarna. Om det sker så är det inget annat än ett stort miljöbrott. Vi har fått tillstånd att släppa ut karpar på ETT ställe. Det hör egentligen inte till tråden, men jag såg ditt inlägg. Utplantering av fisk är inget som man får, böreller ska hålla på med hur som helst. Mvh /Nicka
[FONT=Tahoma]¯`·.¸¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
: : : Nicka Hellenberg : : :
Sportfiskarnas Storfiskregistrerare
| Frilansskribent | Trummis | Fotograf | [/FONT]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av nicka_ Visa inläggThim - Jag måste bara korrigera en förbaskat viktig sak, som du kanske fått om bakfoten. Det planteras inte alls ut karpar runt om i de gotländska sjöarna. Om det sker så är det inget annat än ett stort miljöbrott. Vi har fått tillstånd att släppa ut karpar på ETT ställe. Det hör egentligen inte till tråden, men jag såg ditt inlägg. Utplantering av fisk är inget som man får, böreller ska hålla på med hur som helst. Mvh /Nicka
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 050 visningar
1 gilla
|