Utrota gäddor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrota gäddor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
    Om 10 år träffas vi väl igen och gör vi om det här eller hur boys, för att acceptera naturens fakta och inse att vi står inför ett fait accompli ligger väl inte för oss amerikaner!
    Fait accompli? Nu fattar jag faktiskt inte riktigt hur du menar? Fiskesnacks formulerings-fantom kan væl inte ha missuppfattat innebørden i det uttrycket?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gotland88 Visa inlägg
      Ja den är inplanterad efter regler och ok (jag gjorde det igen läste inte hela inlägget) ber om ursäkt. MVH GOTLAND88
      Ingen fara

Kommentera

Det fullbordade faktumet är att gäddorna finns där och inte går att få bort!

Man man reducera antalet gäddor till nära noll men aldrig nå till noll. I samma stund de reducerande insatserna upphör, i det här fallet bekämpning med rothenon, kommer de fåtaliga men överlevande gäddorna att nästa vår leka som vanligt. Det räcker med en lyckad lek för att gäddbeståndet ska vara räddat. Eftersom alla övriga predatorer också är få efter giftbehandlingen, så kommer dessa nya yngel att klara sig hyggligt på att äta insektslarver och isatta arters yngel och nästa vår blir de ännu fler.

Och tio år senare måste dammen åter förgiftas om man fortfarande vill ha bort gäddorna eller så inser man att naturen är överlägsen även amerikaner.

Fait accompli!
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Naturen har sin gång? Kallar du inplantering av regnbåge samma sak eller?

Eller tror du fiskevårdsföreningarna i Nya Zeeland tycker samma sak om bäckrödingarna som slår ut deras öringar?
          Jahaa. Ursäkta mig, mitt fel. Trodde givetvis fallet var naturligt. Så nån har försökt leka moder natur med andra ord?

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Med amerikanska mått så skulle ett skadestånd på den som ertappas med att sprida gädda till nytt vatten kunna kosta gärningsmannen 16 miljoner dollar....!!!!

Frågan är om det är tur eller otur att vi inte har sådana skadeståndsregler i Sverige.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
              Det fullbordade faktumet är att gäddorna finns där och inte går att få bort!

Man man reducera antalet gäddor till nära noll men aldrig nå till noll. I samma stund de reducerande insatserna upphör, i det här fallet bekämpning med rothenon, kommer de fåtaliga men överlevande gäddorna att nästa vår leka som vanligt. Det räcker med en lyckad lek för att gäddbeståndet ska vara räddat. Eftersom alla övriga predatorer också är få efter giftbehandlingen, så kommer dessa nya yngel att klara sig hyggligt på att äta insektslarver och isatta arters yngel och nästa vår blir de ännu fler.

Och tio år senare måste dammen åter förgiftas om man fortfarande vill ha bort gäddorna eller så inser man att naturen är överlägsen även amerikaner.

Fait accompli!
              Skönt att någon verkar fatta vad som verkligen är skrämmande. Att bonka eller inte bonka är ganska ointressant. Vi snackar om att människor försöker SPRÄNGA sönder alla gäddor i en sjö. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur en människa som kan hantera sprängämnen kan vara så lågt begåvad att han eller hon tror att man kan utrota en fiskart genom att spränga. Att dom sedan även lyckades förgifta sjön så att det inte gick att bruka som dricksvatten är väl också en bragd i sig.

Kommentera

Utan att vare sig läst artikeln eller alla inlägg vill jag framföra detta.
                Igår var det ett inslag i något av alla dessa regionala svt nyhetsprogram. Det var i jämtland tror jag. Dom har "enorma" problem med kanadaröding som någon planterat in i nån sjö.
                Stor rädsla fanns för att den ska sprida sig nedstöms, och dom var ännu mera rädda för att de skulle sprida sig uppströms,oklart varför. Stora mängder nät lades.
                Dock verkade dom uppskatta fisken såtillvida att den rensades noggrant.
                Röktes kanske?

Kommentera

Ursprungligen postat av Eratus Visa inlägg
                  Skönt att någon verkar fatta vad som verkligen är skrämmande. Att bonka eller inte bonka är ganska ointressant. Vi snackar om att människor försöker SPRÄNGA sönder alla gäddor i en sjö. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur en människa som kan hantera sprängämnen kan vara så lågt begåvad att han eller hon tror att man kan utrota en fiskart genom att spränga. Att dom sedan även lyckades förgifta sjön så att det inte gick att bruka som dricksvatten är väl också en bragd i sig.

Men hur kan man nästan utrota (the pride of the preditors) men inte helt.
                  Jag föstår inte de om man lägger sjön full av dynamit och spränger för att sen förgifta den sen hur kan man lyckas med att nästan utrota den.

Kommentera

karpar och missförstånd

Thim - Jag måste bara korrigera en förbaskat viktig sak, som du kanske fått om bakfoten. Det planteras inte alls ut karpar runt om i de gotländska sjöarna. Om det sker så är det inget annat än ett stort miljöbrott. Vi har fått tillstånd att släppa ut karpar på ETT ställe. Det hör egentligen inte till tråden, men jag såg ditt inlägg. Utplantering av fisk är inget som man får, böreller ska hålla på med hur som helst. Mvh /Nicka
                    [FONT=Tahoma]¯`·.¸¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

: : : Nicka Hellenberg : : :
                    Sportfiskarnas Storfiskregistrerare

| Frilansskribent | Trummis | Fotograf | [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av nicka_ Visa inlägg
                      Thim - Jag måste bara korrigera en förbaskat viktig sak, som du kanske fått om bakfoten. Det planteras inte alls ut karpar runt om i de gotländska sjöarna. Om det sker så är det inget annat än ett stort miljöbrott. Vi har fått tillstånd att släppa ut karpar på ETT ställe. Det hör egentligen inte till tråden, men jag såg ditt inlägg. Utplantering av fisk är inget som man får, böreller ska hålla på med hur som helst. Mvh /Nicka
                      om fallet är så ber jag om ursäkt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 050 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art