Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Eget sjökort
Collapse
X
-
Eget sjökort
Så här gör jag
Börjar med att göra en strandlinje med hjälp av OziExplorer eventuellt kompletterad med några höjdkurvor för att lättare kunna orientera mig på sjön. Även eventuella öar bör vara med.
Sedan gör jag en LCM-fil med hjälp av GlobalMapper och Map Edit. LCM-filen lägger jag på ett minneskort och nu har jag ett sjökort utan djupuppgifter. Nu återstår bara att logga djup under fisket så får jag så småningom ett ett detaljerat kort över dom intressanta områdena. Förflyttningar mellan olika områden bör varieras för att få uppgifter på övriga delar av sjön
Använder ett Lowrance LCM15MT för att logga djup och SonarWiewer för att bearbeta djupdatat.
Alla kombinerade enheter som ger NMEA 0183 ut, kan användas tillsammans med OziExplorer i dator.
Vad jag vet är det endast till Lowrance och Garmin som man kan göra egna kort.
-
Hade inte Länstyrelsen och sjöfartsverket några invändningar mot privat sjömätning, det brukar dem ha?!
Det är ju gennerellt förbjudet att framställa eget sjökortsmaterial med mätuppgifter utan deras medgivande inte ens för privat bruk, rör det sig sen om områden i vilka försvaret har intressen så är det riktigt kinkigt.
Kommentera
-
Eget sjökort
Utdrag ur artickel i Vi Båtägare den 21 november 2006:
SJÖMÄTNING ÄR FÖRBJUDET I SVERIGE
Att göra sjömätningar och notera djupen är av sekretesskäl förbjudet utmed svenska kusten. Det innebär att om du mäter djup med ditt ekolod och noterar djupen på till exempel ett papper gör du dig skyldig till ett lagbrott. Det är tillåtet att mäta djup så länge mätvärdena inte sparas. Endast Försvarsmakten kan ge dispens för lagring av uppmätta djup. Förbudet gäller svenska kusten ut till territorialgränsen. Insjöarna omfattas inte av förbudet
Text och foto: Bengt Utterström
OBS Sista meningen
Kommentera
-
Ursprungligen postat av NAB Visa inläggUtdrag ur artickel i Vi Båtägare den 21 november 2006:
Att göra sjömätningar och notera djupen är av sekretesskäl förbjudet utmed svenska kusten. Det innebär att om du mäter djup med ditt ekolod och noterar djupen på till exempel ett papper gör du dig skyldig till ett lagbrott. Det är tillåtet att mäta djup så länge mätvärdena inte sparas. Endast Försvarsmakten kan ge dispens för lagring av uppmätta djup. Förbudet gäller svenska kusten ut till territorialgränsen. Insjöarna omfattas inte av förbudet
OBS Sista meningen
(ta inte illa upp nu bara skojade), finns eller fanns en i Stockholms trolling klubb med liknande intressen, brukade fråga om man kunde logga djupuppgifter åt honom för framställning av 3D kort över områdena.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av NAB Visa inläggUtdrag ur artickel i Vi Båtägare den 21 november 2006:
OBS Sista meningenI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jonas 37Jag gjorde faktisgt ett sk sniksjökort över en fjärd på Dalälven i somras.Fjärden är djup men det finns en massa toppar som sticker upp som jag vill undvika.Så en dag när jag trollade så gjorde jag en massa waypoints och höll samtidigt koll på lodet och döpte dom till 9m , 7m , 5m. Så nu kan jag undvika grundområdena som dyker upp. Funderar faktisgt på att åka ut i skärgården och göra likadant , vilken buspojke man är.Skulle jag hamna på Kumla eller Hall så hamnar jag nog högst upp i hiarkin bland fångarna.
Jag heter Jonas vad sitter du inne för? Jag rånade en värdetransport i Årsta.
Jonas vad har du gjort? Jag mätte upp lite djup i skärgården och anteckande i min plotter. Kan tänka mig löpsedeln i Expressen. Sjökortsmarodören Jonas begär Peter Ahltin som advokat.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Eget sjökort
Någon som har erfarenhet av programmet ?
Känner ni till något annat program som är lätt att använd och ger bra resultat?
Kommentera
-
Finns det inte kombinerade GPS och sidoscannade ekolod som kan spara alla mätningar till minneskortet och därmed skapa egna detaljerade sjökort över användarens favoritvatten, med t.ex. vrak och grundtoppar? Med elektronikens snabba utveckling borde såna vara överkomliga även för konsumenter numera? Men jag antar att de är förbjudna i Sverige, om de alls finns.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 087 visningar
1 gilla
|