Fisketidningar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketidningar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Sanningen är väl den...

...att ingen av dem är någon verklig höjdare, möjligen undantaget FJ som jag följt högst sporadiskt. Layoutmässigt är alla en katastrof, utom FFA.

Ett generellt problem är att de försöker tränga ihop alla typer av fiske under ett och samma tak. Och hur intresserad är jag som "Svenssonfiskare" (som sticker ut till första bästa tjärn när jobb, familj och tusen andra åtaganden inte står i vägen) av havsfiskerekord eller Laxfiskeberättelser från Kolahalvön?

Som journalist och fd tidningsmakare kan jag säga att det smartaste de här tidningarna kunde göra vore att nischa sig hårdare, identifiera olika målgrupper och koncentrera sig på dem istället för att försöka nå alla. Flugfisketidningarna är bra exempel på det. "Allt om Angling" ett annat, den är väl inte världens mest sofistikerade publikation, men den har respekt för sina läsare och leverar det den ska.

Eller har jag fel?
    Senast ändrad av Yeswehavenobananas; 2007-09-19, 08:06.

Kommentera

Någon som vet vilken av fisketidningarna som innehåller mycket mete? Kan förekomma karp men helst mest av braxen, sarv, mört och det.

Kommentera

Prenumererar på FiskeJournalen och FFA, men tycker nog FiskeJournalen är bäst. Mer intressanta repotage/artiklar där.

Kommentera

BTW: Någon som vet när nummer 6, 2007 av "allt om flugfiske" kommer ut? Finns det något ställe där man kan köpa äldre lösnummer av tidningen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Yeswehavenobananas Visa inlägg

Som journalist och fd tidningsmakare kan jag säga att det smartaste de här tidningarna kunde göra vore att nischa sig hårdare, identifiera olika målgrupper och koncentrera sig på dem istället för att försöka nå alla. Flugfisketidningarna är bra exempel på det. "Allt om Angling" ett annat, den är väl inte världens mest sofistikerade publikation, men den har respekt för sina läsare och leverar det den ska.

Eller har jag fel?
            Jag tycker alla nichar sig rätt hårt på svenssonfiskare.. Speciellt Svensson med dåligt minne, för alla artiklar upprepas årligen eller iaf biannuellt. Spar numera in pengarna jag tidigare la på fisketidningar och köper bra böcker om de fisken jag är intresserad av istället. Slipper flugfiske och trolling och annan trams.
            "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av Moilanen Visa inlägg
              Någon som vet vilken av fisketidningarna som innehåller mycket mete? Kan förekomma karp men helst mest av braxen, sarv, mört och det.
              Om du är intresserad av mete och känner dig tvingad att läsa tidningar istället för böcker - så är det nog engelska tidskrifter som gäller. Coarse angling today kanske skulle passa, inte så stor fokus på karp men tyvärr rätt mycket om barb.
              "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Fiskefeber är klart bäst. Påkostat och med bra artiklar om intressant fiske. FFA är klart sämst har tom slutat läsa den.
                Feskepöjk

www.freewebs.com/specimenstalkers

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
                  Jag tycker alla nichar sig rätt hårt på svenssonfiskare.. Speciellt Svensson med dåligt minne, för alla artiklar upprepas årligen eller iaf biannuellt. Spar numera in pengarna jag tidigare la på fisketidningar och köper bra böcker om de fisken jag är intresserad av istället. Slipper flugfiske och trolling och annan trams.
                  Nischar man sig bara mot en typ av fiskare blir målgruppen lätt lite för liten i ett land som Sverige, har ingen koll på tidningsbranschen men det säger sig ju självt att man måste upp i en viss upplaga för att det ska löna sig. Detta antal försöker man uppnå genom att nå ut till så många som möjligt, nackdelen är att många av de med mest kunskap och intresse låter bli att köpa tidningen, men å andra sidan lockar man den stora massan som är allmänt intresserade men kanske inte så specilaliserade i sitt fiske.

Jag skulle inte ha något emot att prenumerera på en tidning som i stort sett enbart handlade om gädda, gös och abborre men frågan är om tillräckligt många andra skulle vilja göra det...

Jag håller även på med mc och där är problemet ännu större, det jag är intresserad av finns visserligen med i tidningarna men bara i så lite omfattning att det inte är värt att betala för.

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
                    Om du är intresserad av mete och känner dig tvingad att läsa tidningar istället för böcker - så är det nog engelska tidskrifter som gäller. Coarse angling today kanske skulle passa, inte så stor fokus på karp men tyvärr rätt mycket om barb.
                    Böcker är inget jag riktigt fastnat för när man läser om fiske, jag vill ha färska grejer Jag får ta och kolla på några engelska tidningar, det borde väl finnas ett helt drös av detta i just England.

Tack!

Kommentera

Jag kör på fiske-feber. Det är för mycket flugfiske i de andra tidningarna för min smak.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 077 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art