Hur döda en större fisk 2kg+ ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur döda en större fisk 2kg+ ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur döda en större fisk 2kg+ ?

Jag är somsagt ganska ny på fiske. Eller jag fiskade med min kusin för typ 8år sen i norrland men då skötte han allt runtom själva fiskandet...

Jag har sedan 3månader tillbaka börjat fiska igen och upptäckte att det är jäkligt skojj även fast jag väldigt sällan får fisk.

Jag tänkte att eftersom jag är så kass på att fiska får jag ändå inget som är större en de små aborrarna jag brukar få på typ 1gram...
    Men så plötsligt fick jag en rejäl baddare enligt mig själv då jag var van vid dessa små aborrar och mörtar =)

Det visade sig iaf vara en brax (som jag självklart inte hade någon aning om att det var...)

Jag drog iaf upp fisken(braxen) och den var nästan på 2kg! Wow tänkte jag nu får tjejen laga fisk till middag.. Men sen kom problemet.

Hur skulle jag ta död på denna stackars fisk... Tänkte först att jag skulle banka han med en sten men chansen att missa och istället få fisken att lida gjorde att jag ändrade mig.
    Så jag satte på mig 2 bygghandskar och tog tag i fisken och sen efter lite kämpande lyckades jag bryta nacken av han. Han dog iaf så jag antar det lyckades...

Hur som helst hur gör ni? Ska man göra som jag gjorde eller finns det nått som är bättre och framförallt enklare?

Det slutade med att jag gav bort fisken till en annan fiskare för han sa att brax va skit och att han kunde ge den till sina katter om jag inte ville ha den..(Har fixat en bok nu så jag inte tar upp någon fisk i onödan...).
    Så blev det men det var iaf en hyffsad fight både i vatten och på land!

Någon typ av klubba att dra i huvudet på dem brukar vara bra, då dör de direkt.
    Finns i nästan alla fiskeaffärer.
    http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Somsagt, all fisk är inte värd att ta upp Så låt fisken du inte skall ha leva vidare i fortsättningen.

Men det är olika från fisk till fisk. Gädda tar man lättast med en stadig killer, alltså en påk eller som en batong. Hårda slag i skallen klarar biffen! Lax, Öring etc är det samma visa med.

Makrill, Abborre etc knäcker man nacken av.

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Det finns dagar eller stunder när fisket går trögt men det ändå är så skönt ute att livet är härligt ändå. Vid ett sådant tillfälle fick jag för mig att jag skulle göra en en liten priest att klubba matfisken med.

Jag hittade den gången en bit björk som en bäver fällt. Av den biten blev det denna lilla pryl sedan jag tagit hem prototypen och putsat till den en aning.

För gäddor hade jag en större variant, även den tilltäljd en sommardag då fisket var sämre än skaparlusten.
        Bifogade filer
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

En lagom bit tjockväggigt koppar eller mässingsrör är effektivt blir lagom snärt billigt också
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Säger som andra här: en klubba, vedklabb eller rör är att föredra. Annars tycker jag en gammal hederlig gråsten också gör jobbet bra.
            Smaken är som baken...

Kommentera

En kniv rakt ner i skallen brukar göra susen , inte mycke sprattel efter det inte

Kommentera

Gå till närmaste järnaffär och köp en vanlig gummiklubba. Några rejäla slag med den tar död på det största snabbt. Kostar inte med än 60-70 kronor heller.
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ett helt vanligt runt brännbollsträ som kan köpas i viken leksaksbutik som helst är ett riktigt mordredskap som effektivt dödar alla fiskar som finns i svenska vatten. Kostar oftast inte mer än c:a en femtiolapp. Det här kostar just nu bara 34 kr (exkl. frakt).

Senast ändrad av Salvenius; 2007-09-05, 18:34.

Kommentera

För torsk, sej och kolja brukar vi skära av halsen med kniv, knackar man dom i skallen blir filéerna blodiga och fula.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 038 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art