Markgränser o sjöarrende - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Markgränser o sjöarrende

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Markgränser o sjöarrende

Två snabba frågor.
    Vilken instans ska man kontakta för att få reda på vems mark en sjö ligger på?

Vad är rimligt att betala för att arrendera en mindre skogssjö på runt 5 ha?

Hoppas på svar från kunniga.

kontakta länsstyrelsen. Vad är det för fiske du ska utöva? Varför ska du arrendera? Pris är beroende på vad du ska göra. Tänk på att du kan utöva "sportfiske" i någon annans vatten! Mer info så löser jag detta
    Niklas
    http://slasklag1.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklas (slasklag1) Visa inlägg
      kontakta länsstyrelsen. Vad är det för fiske du ska utöva? Varför ska du arrendera? Pris är beroende på vad du ska göra. Tänk på att du kan utöva "sportfiske" i någon annans vatten! Mer info så löser jag detta
      kan tänka mig att arrendet är för att plantera in karp i sjön.

Kommentera

Jag hyrde en sjö förut och fick betala en miljon per hektar och månad, så 60 miljoner om året låter rimligt för din sjö. Sen är det bara pumpa i byst med regnbåge ett par miljoner vid första isättningen. Sen sålde jag fiskekort för 1000 kr, de sålde bra ca 1 miljon kort per år. Så jag gjorde en grym förtjänst på det. Det är verkligen en affärside att satsa på.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
          Jag hyrde en sjö förut och fick betala en miljon per hektar och månad, så 60 miljoner om året låter rimligt för din sjö. Sen är det bara pumpa i byst med regnbåge ett par miljoner vid första isättningen. Sen sålde jag fiskekort för 1000 kr, de sålde bra ca 1 miljon kort per år. Så jag gjorde en grym förtjänst på det. Det är verkligen en affärside att satsa på.

?
          Varför skriver du så i en seriös tråd?

Kommentera

ok en helt annan sak. Först måste du höra med markägaren om detta är ok att göra. Sedan ska du få tilstånd från länstyrelsen som förmodligen skickar vidare frågan. Pris hjälper länstyrelsen dig med. De jobbar mycket med jaktarenden och har färdiga dockumen att fylla i. Tänk nu på att skriv arendet på flera år. Och läs på upsägningstiden. Det krävs inget nytt avtal utan missar du säga upp avtalet så är det bara att pröjsa ex 5 år till. Lycka till
            Niklas

Kommentera

Om du vill arrendera något som inte är ute på arrende beror det väldigt mycket på vem du är och det intryck du ger. Får markägaren för sig att där kommer bli ett jävla liv emellanåt lovar jag att det är kört från början. Ni må sen vara hur seriösa fiskare som helst.

Sjön kan därtill redan ingå i ett jaktarrende och då är den upptagen av diverse jaktåtgärder.

Men kolla med länstyrelsen de bör veta.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

alltid värt att fråga.
                Niklas

Kommentera

Kolla upp vem som har FISKERÄTT också, nåt som i detta land på sina ställen är synnerligen komplicerat och ofta inte alls logiskt hänger samman med den som äger marken närmast vattnet. Länsstyrelsens fiskefolk kan hjälpa dig, ibland måste dock läntmäteriverket göra en fiskerättsutredning, nåt de då vill ha pengar för, ibland tiotusentals kronor.

Kommentera

Tackar för alla svar. Ja, karpfisk ska planteras in.

Har flera olika sjöar runt omkring där jag bor, på olika marker. Vissa på statligmark och vissa på privata.
                    Det är utifall jag löser detta privat med markägaren som jag vill veta på ett ungefär vad som är rimligt för en liten skogsjö (ca 5 ha).

Ska inleda en större diskussion med Länsstyrelsen, eftersom även inplanteringstillståndet ska komma därifrån. De har alltså även koll på markgränser?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 125 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art